60 יום עברו מאז ה-7 באוקטובר: המערכה על השלמת כיבוש צפון הרצועה בשיאה. אתמול כבר חלה עלייה משמעותית בעצימות הקרבות, שמתנהלים במקביל במעוזי חמאס הקשים והסמליים ג׳בליה וס׳געיה.

בארה"ב טוענים: זו הסיבה שחמאס סירב לשחרר את שאר בנות הערובה שבידיו
עומד על המשמר: כך מתמודד חיזבאללה עם הלחצים שמופעלים עליו

אתמול היה הפרומו. סביר שהלחימה תתעצם כבר הבוקר (שלישי), ותימשך בהתמדה ביממות הקרובות. היעד של הצבא הוא להשיג בתוך ימים בודדים שליטה מבצעית על שני מעוזי חמאס האחרונים שבהם עדיין פועלים גדודים סדורים של חמאס, גם אחרי חיסול גדוד סג׳עיה של חמאס ויסאם פרחאת ומפקדים נוספים, ובהם כנראה גם סגנו.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יואב גלנט בגבול הרצועה (צילום :אריאל חרמוני משרד הביטחון)

לחטיבת גולני יש חשבון ארוך עם השכונה, לאחר המחירים הכבדים ששילמה החטיבה במבצע צוק איתן. אז נכנסה החטיבה בצורה לא טובה ללחימה בחזית מערך ההגנה של חמאס, מבלי שבוצע מהלך אווירי מספק שריכך את היעדים. התוצאות הקשות היו בהתאם - בין השאר באסון הנגמ"ש, שבו נפלו שישה מלוחמי גולני, וגופתו של סמ"ר אורון שאול ז״ל נחטפה על ידי מחבלים, ומוחזקת עד היום על ידי חמאס.

התקיפות האגרסיביות מהאוויר בימים האחרונים והפגיעה בשרשרת הפיקוד של דרג השטח, גם ברמת המג״ד ומפקדי הפלוגות, יחד עם ההגעה ללחימה בסג׳עיה ממזרח, עם כיבוש השכונות המערביות של עזה, דרומה וצפונה - שונות ממה שהיה בצוק איתן, אז הלך צה"ל עם הראש בקיר. כל אלה עשויים לסייע בלחימה מול חמאס, שגם כך צפויה להיות קשה.

מאפייני סג׳עיה כשכונה עירונית צפופה, כבר באזורים הסמוכים לגבול עם ישראל מול קיבוץ נחל עוז, והעובדה שהשכונה מחוברת ישירות למרכז העיר עזה - הפכו אותה ליעד קשה מאוד ללחימה בכל מבצע. הכיבוש המוקדם של חלקים גדולים בעיר עזה, עוד לפני ההפוגה, והלחימה שנמצאת בשלב מתקדם מאוד לקראת השתלטות על שכונת זייתון הסמוכה לסג׳עיה - אמורים לספק לצה״ל וגם לחטיבת גולני, שמבקשת לסגור הפעם חשבון עם שכונת סג׳עיה, תנאים טובים יותר מאשר היו לצה״ל בעבר.

ואחרי כל זה צריך לומר, שכל מי שמכיר את סג׳עיה ואת לב ג׳בליה, שם האתגר המבצעי אף גדול ומורכב יותר בשל השטח הגדול שעליוה פרוסה עיר הלוויין המזרחית של עזה ומחנה הפליטים - יודע שהקרבות צפויים להיות קשים מאוד, ולגבות מחירים כבדים גם מאיתנו. בסופו של דבר גם היתרונות המובהקים של צה״ל בעוצמה, בהיקף ובטיב הכוחות על הקרקע ובסיוע האש של חיל האוויר, יכריעו את המערכה לטובת צה״ל, כנראה בתוך מספר ימים בודדים.

אבל לא פחות חשוב לזכור, כפי שלמדנו על בשרנו בשכונות אחרות בעזה, שמחבלי חמאס ימשיכו להילחם במאפיינים של גרילה, תוך ניצול תת־הקרקע שעדיין פעיל ושמהווה סכנה לכוחות, גם לאחר חשיפה של יותר מ־800 פירי מנהרות בצפון הרצועה.

גם באזורים שבהם צה״ל מחזיק בשליטה מבצעית, נמשכות ההיתקלויות עם חוליות בודדות של מחבלים שיוצאים מפירי מנהרות שלא נחשפו על ידי צה״ל או שמבצעים ירי צלפים מחלונות של בתים גבוהים. בינתיים צה"ל פועל בסג׳עיה ובג׳בליה לפגיעה בתשתיות צבאיות, השמדת מחסני נשק ואתרי שיגור רקטות, וכמובן חשיפת והשמדת המנהרות הרבות שנמצאות מתחת לשכונות אלה.

עדיין צפויה לחימה קשה, שבה ישאף חמאס לגבות מחירים כבדים מצה״ל. חמאס לא ייכנע בקלות, במיוחד כשהוא מבין היטב ששעון המלחמה אינו פועל לטובת ישראל, והדבר האחרון שמעניין אותו זו רווחת תושבי עזה.

בעניין הקרב על פאתי ח'אן יונס, דווח אתמול בתקשורת בעזה על טנקים של צה״ל ועל לחימה המתנהלת מצפון לעיר. גם בגזרה הזו הלחימה צפויה להתעצם ככל שכוחות צה״ל יתקדמו ללב העיר, שנחשבת למרכז כובד צבאי חשוב מאוד של חמאס.

כקצב ההתקדמות, כך גם עוצמת הלחימה, שצפויה להתגבר בהדרגה ולהפוך למאמץ המרכזי של צה״ל. ההתמודדת עם ח'אן יונס היא אתגר שונה. היא מוכרת פחות למפקדים הבכירים ביחס לצפון הרצועה, ונותרה עמוסה באזרחים עזתים שנמלטו מאזור המלחמה בצפון הרצועה.

בח'אן יונס נמצא חלק גדול מההנהגה הבכירה של חמאס. ההערכה בישראל היא שהבכירים ינסו למלט את עצמם לכיוון רפיח. סביר שחלק כבר החלו, ובצה״ל נערכים לעצור זאת, אף שצה״ל עוד רחוק מלהשיג שליטה על הקרקע ובעיקר תחתיה. גם לסוגיית החטופים עשויה להיות השלכה על הפעילות המבצעית. למרכיב זה חשיבות גם בתכנון המבצעי, על מנת להימנע מפגיעה בחטופים.

סביר שהלוחמה הפסיכולוגית של חמאס תגיע לשיאים נוספים של ציניות כבר בימים הקרובים. רק לאחר הפעלת הכוח הצבאי המשמעותי ישראל תבקש לנסות למצות מהלך נוסף וחשוב לשחרור חטופים, כאשר ברור שהזמן שעובר מסכן אותם מאוד, ובעיקר את המבוגרים, הפצועים והחולים.

במקביל להתעצמות הלחימה בדרום, גם בגבול הצפוני צפויה הסלמה נוספת, וישראל נערכת לאתגרים גם בזירות נוספות וקרובות כמו סוריה, או רחוקות יותר כמו תימן, שמופעלת באופן ישיר על ידי משמרות המהפכה באיראן.