בהודעה שפרסם הדובר תא"ל דניאל הגרי, הוא ביקש להימנע מהפצת שמועות לא מבוססות. תא"ל הגרי כתב ש"השיח בנושא לא אחראי, לא מדויק ויש להימנע ממנו" אלא שלא מדובר בשיח לא אחראי. ולא מדובר בשמועות, אלא במידע בדוק ומבוסס, מחבלי חמאס אנסו ואונסים נשים שנחטפו ויש לכך הוכחות.

קצינת הנפגעים נכנסה. גנץ ואיזנקוט הביטו זה בזה, והבינו הכל | בן כספית

תא"ל הגרי אמר לתקשורת הזרה באמצע השבוע, שהצבא מודאג מכך שנשים שנחטפו לרצועת עזה, ולא שוחררו בעסקה האחרונה, מתמודדות עם אלימות מינית קשה. במפגש עם ראש הממשלה נאמרו הדברים בבירור. לצה"ל יש מידע על חלק מהחטופות, שככל הנראה לא מרוכזות יחד.

חלקן הועברו ע"י מחבלי חמאס לבתים פרטיים ולכולם ברור לאיזו מטרה. לצה"ל ומערכת הביטחון אין שום דרך לחלץ את הנשים שגורלן נחרץ. המחבלים לא מתכוונים להשאיר עדויות חיות. דברים דומים אמר השבוע דובר מחלקת המדינה האמריקנית, שהעריך ש"אחת הסיבות שחמאס לא רוצה למסור חלק מהנשים שהוא מחזיק כבנות ערובה נובעת מהעובדה שהוא לא רוצה שהנשים ידברו על מה שקרה להן בשבי".

בצה"ל תולים תקווה בשב"כ, שיביא קצה חוט על מקום הימצאן של החטופות. צה"ל אמור לעשות זאת בעזרת מודיעין ומשתפי פעולה. מאות השבויים שנתפסו, נחקרו על מקום הימצאם של החטופים והחטופות. חלקם סיפקו מידע, וצה"ל יודע היום דברים שהוא לא יידע בעבר. לא כל מה שקורה במנהרות ידוע לצה"ל.

על מצבן של החטופות יודע הצבא בעיקר ממידע שנאסף מהחטופות ששוחררו. גורמי ביטחון אמרו במהלך הימים האחרונים, שצה"ל יודע על חלק מהמקומות שבהם נמצאים החטופים אבל נמנע מלחלץ אותם בכוח. בחודש אוקטובר 1994, נחטף החייל נחשון וקסמן ז"ל והוחזק כבן ערובה על ידי חמאס במשך שישה ימים. וקסמן ז"ל, נרצח בידי המחבלים במהלך ניסיון חילוץ  שלא צלח ב- 11 באוקטובר 1994.

פרשת וקסמן מהווה עד היום תמרור אזהרה לגורמי הביטחון, שיעשו הכול כדי להימנע מחילוץ כושל. למחבלי חמאס בעזה ברור שחשיפת מקומם של החטופים תביא לשחרורם ולחיסולם של השובים.

מחבלי חמאס ועזתים חוצים את הגבול ב־7 באוקטובר. ארגון הטרור ניצל את תקופת השקט לצורך התעצמות (צילום: רויטרס)
מחבלי חמאס ועזתים חוצים את הגבול ב־7 באוקטובר. ארגון הטרור ניצל את תקופת השקט לצורך התעצמות (צילום: רויטרס)

בימים האחרונים פורסם ברשתות החברתיות, סרט שבו נראית צעירה ישראלית יחפה נגררת ברחובות עזה. גורמי הביטחון זיהו אותה, אך אין יודעים לאן היא נגררה. הסרטון מעיד שהיא בחיים ומסוגלת ללכת, אבל הוא לא מהווה תעודת ביטוח לחטופה, כיוון שמדובר בארגון טרור, שלא מכיר חוקים בינלאומיים.

דובר מחלקת המדינה האמריקני מאט מילר, צוטט השבוע: "קיבלנו מידע על נשים ונערות שנאנסו בידי חמאס, שרצה להטיל עליהן אימה". הוא הוסיף ש"במהלך השבועות האחרונים, ניצולים ועדים לפיגועים שיתפו את הדיווחים הנוראיים של אכזריות בלתי נתפסת".

נשיא ארצות הברית ביידן התבטא במילים קשות ואמר שיש בידי ארצות הברית "דיווחים על נשים שנאנסו שוב ושוב- וגופותיהן הושחתו בעודן בחיים. מחבלים שגרמו כאב וסבל לנשים וילדות ואז רצחו אותן". ככל הידוע נמצאות בשבי חמאס 17 חטופות, רובן צעירות, המבוגרת שבהן היא ג'ודי ויינשטין בת שבעים.

הנשים הנוספות הן: רומי גונן (23), עדן ירושלמי (24), לירי אלבג (18),  ניאלה גלבוע (19), קריינה ארייב (19), נועה ארגמני (26). ענבל הימן (27), אמילי דמארי (27). ארבל יהוד (28). אגם ברגר (19), נעמה לוי (19). עמית בוסקילה (28), עדן זכריה (28). דורון שטיינברכר (30), שירי ביבס (32). וכרמל גת (39).

ארגוני הנשים ששמרו עד הימים האחרונים על שתיקה הפרו אותה לאחר שארגון הנשים של האו"ם פרסם גינוי, וכתב שהוא "מבוהל מכמות הדיווחים על אלימות מינית". לכך נוסף גם אתר ה- BBC, שכתב שחלק גדול מהקושי לאסוף עדויות על מעשי אונס, נובע מהעובדה שרק מספר קטן של קורבנות אונס נותר בחיים.

על פי עדויות וממצאים פורנזיים, מחבלי חמאס אנסו גם גברים. לא מדובר ביחסי מין בכפייה, אלא בהתעללות מינית בגופם של הקורבנות. מחבלי חמאס השתמשו באונס כנשק שנועד להשפיל את הקורבנות. ראיות לאונס שבוצע בגברים, ניתן למצוא בעדות של חיים אוטמזגין, מפקד היחידות המיוחדות של זק"א.

הוא סיפר בעדות שהשמיע בכנסת, שצילם משפחה שנורתה בממ"ד, כשאב המשפחה נכפת באזיקונים לכיסא, אחרי שנאנס ונורה למוות. ישנן עדויות לאלימות מינית כלפי נשים, אך לא ידוע על עדות ראייה, של אלימות מינית כלפי גברים.

מני בנימין, ראש היחידה לפשיעה חמורה, אמר ל"ניו יורק טיימס", שהיחידה של משטרת ישראל חוקרת עשרות עדויות ופשעי מין נגד גברים ונשים, שביצעו מחבלי חמאס.

גם לאחר יותר מחודש של לחימה, עושים אנשי שב"כ שמתלווים ליחידות בשטח, יחד עם לוחמי אגף המודיעין של צה"ל, מאמצים גדולים כדי לאתר את כל החטופים. ספק גדול אם ניתן יהיה לאתר את כולם. אבל בצה"ל מקווים, שניתן יהיה לאתר את מרביתם.