הנה נושא רגיש. הנה נושא שמוטב לא לגעת בו. הנה נושא שאני לא יודע ולא בטוח מה הייתי כותב עליו אם אחד מיקיריי היה בין החטופים בעזה. אבל צריך לומר גם משהו ממבט על. מותר למשפחות החטופים לזעוק וללחום בכל כלי ובכל סגנון כדי להחזיר חטוף. למדינה, לעם ישראל, מצד שני, אסור להיכנע ואסור להיסחט עד לנקודת שבירה ועד לסכנה.

ישראל ידעה על כך שנים - ולא עצרה את "מכונת המזומנים" של חמאס | תחקיר
הרמטכ"ל: "אסור לירות במי שמרים דגל לבן, אך הירי בוצע בלחימה ובתנאי לחץ"

אסור במיוחד להפסיק את הלחימה. על פי האינטרס של אנשי הצבא הלוחמים בשטח, מסוכן מאוד לתת זמני הפוגה והצטיידות לטרוריסטים של החמאס. גם השחרור הקודם של מחבלות ומחבלים קטינים מבתי הכלא הישראליים תמורת החטופים שחזרו, וטוב שחזרו, היה לא בסדר. גם ימי ההפוגה הקודמים בלחימה נגד החמאס תמורת עשרה חטופים ליום הייתה לא בסדר. אולי העסקה הזאת עלתה לנו באבדות בשדה הקרב. 

יש דברים ברורים: חמאס חייב להחזיר את כל החטופים. עד אז חמאס חייב לתת לצלב האדום לבקר אותם. לא מזיק לכתוב לפעמים מה בסדר ומה לא בסדר. האכזריות של החמאס קובעת כרגע. היא קנה המידה. מטה החטופים מתיישר לפי האכזריות הזו.

"עסקה עכשיו" (צילום :אבשלום ששוני)

ואין שום ספק ששם, במטה החמאס, וגם בכל המקומות בעולם ששואפים להשמדת ישראל במהרה בימינו מרוצים מאוד. מעודדים מאוד, מן הקריאות שלהם, ומן ההפגנות שלהם שמופנות נגד מדינת ישראל ולא נגד החמאס. 

עם זאת, כאמור, אני לא חושב שצריך להפריע למשפחות החטופים לבקש מהמדינה ומהצבא להיכנע היום כדי לראות את יקיריהם בבית מיד. מותר להם. מותר הכל, אם הם שקלו שכך הם רוצים להשמיע את קולם.

צריך, עם זאת, להרכין ראש בצער ובהשתתפות בכאבן, אבל לעשות את מה שצריך לעשות כדי שחמאס לא יהיה המנצח. אם חמאס ינצח, זיכרו מה חמאס הבטיח לעשות: את אותו טבח ואותם מעשי אכזריות בלתי נתפסים שוב ושוב ושוב.

נכון שמטה החטופים מציע שראשית נענה לדרישות חמאס, יותר מכך, הם דורשים שאנחנו ביוזמתנו נציע לחמאס הצעות, ואז, אחרי החזרת החטופים, נשוב למשימה של מיטוט חמאס. האם זה אפשרי? אני מזכיר שהדרישה של חמאס היא ברורה: סיום מוחלט של המלחמה. זאת אומרת – חמאס נשאר. 

אולי הדרך להחזרת החטופים היא אחרת. אולי יצליחו לשחרר חטופים בעזרת הלחימה, כך הציע אתמול הרמטכ"ל הרצי הלוי. כדבריו: "הלחימה היא זו שמביאה את ההזדמנויות להשבת החטופים". אולי חלקים בחמאס יישברו ויחזירו חטופים שבידם. אולי, וזה הרבה יותר נכון, וזו המטרה: ראשי חמאס ייכנעו כניעה ללא תנאי. אז החטופים יוחזרו ממילא.