אמש, בזמן שראש הממשלה נתניהו והשרים גנץ וגלנט העבירו הצהרות וענו על השאלות, משפחות החטופים העלו שלב במאבקם. כתגובה לאירוע טרגי של ההריגה בשוגג של שלושת החטופים בעזה, נציגי המשפחות התייצבו מול מתחם הקריה והבטיחו לא לזוז מהמקום עד שיראו את המתווה הממשלתי לעסקה עם החמאס.

נתניהו – חזק מול אמריקה: קמפיין חדש שכולו מטרה אחת בלבד | ברסקי
גנץ יילך, סער יישאר - אבל לא בטוח שאלו חדשות טובות לנתניהו | אנה ברסקי

אין ולא יכולה להיות כל טענה למשפחות. יום אחרי יום, שבוע אחרי שבוע, הן עוברות תופת ואיש בין המבקרים והמתנגדים לדרישותיהם לא ירצה לחוות את חווייתם הבלתי נסבלת. אולם, בסבירות גבוהה לא נראה בקרוב את לחץ מטה המשפחות גורם לראש הממשלה ולשרי קבינט המלחמה לשנות את דעתם שהיא כעת המשך הפעולה הצבאית לצד בדיקות תדירות של היתכנות המגעים.

הערכה הגורפת שעליה נשען הדרג המדיני היא כי היום, בשונה מהמצב מלפני חודש, אין ליחיא סינוואר אינטרס ממשי ללכת על העסקה בסגנון של העסקה הקודמת. אחת הסיבות שגרמה לסינוואר לרצות בהחזרת החטופים בפעימות תמורת הפוגת אש זמנית הייתה הנחת העבודה (הזהה לזו של גורמים ישראלים רבים) כי אין דבר קבוע יותר מהזמני. בחמאס האמינו כי ברגע שצה"ל יעצור את תמרונו, הלחץ הבינלאומי והתקשורתי שיופעל על ישראל יכפה על נתניהו עצירת לחימה כוללת ומעבר חד מהמסלול הצבאי למסלול של ההסדר המדיני. 

בשביל זה שווה היה לסינוואר לוותר על מחצית מהמגן האנושי שלו. הוא לקח סיכון לא מאוד דרמטי - אך התבדה והלחימה חודשה. כעת, על פי הערכות בישראל, לא קיים סיכוי ממשי להסכמת החמאס לחזור על המתכונת שבעיניו לא בדיוק הוכיחה את עצמה. בשלב הנוכחי של המלחמה, אם חמאס ירצה להגיע להסכמה כלשהי שתכלול החזרת החטופים, אזי המחיר היחיד יהיה - חייו של יחיא סינוואר תמורת השבויים הישראלים, ולא פחות מזה.

ברור לכול כי המחיר לפתיחת משא ומתן שיחיא סינוואר דורש באמצעות השליחים והמתווכים למיניהם, שהוא נסיגה מוחלטת של כוחותינו, הוא מחיר לא מציאותי בעליל. בינתיים, מטה המשפחות מוביל קו שלהדרישה הכללית להגיש הצעה לעסקה ולחזור למשא ומתן, בלי לרדת לפרטים ולרזולוציות של דרישת חמאס כזאת או אחרת.

אך גם אם בקרוב נשמע קריאה להסכים לתנאי הפתיחה שמציב סינוואר - בסבירות גבוהה מאוד הקריאה תיוותר קול קורא במדבר, תמיכה ציבורית לא תהיה לה, ולא נראה מאות אלפים שוטפים את הרחובות בדומה לאירועי המחאה נגד המהפכה המשפטית.