מלחמת חרבות ברזל: ריבוי ההרוגים מקרב לוחמי צה״ל בסוף השבוע האחרון, שבו נפלו 14 לוחמים וקציני צה״ל במספר תקריות והיתקלויות ברצועת עזה, בעיקר בדרום הרצועה בגזרת ח'אן יונס, מבטאים היטב את אתגר הלחימה של צה״ל כעת - מלחמה בעלת מאפייני גרילה, שאליה נערך חמאס במשך שנים ארוכות.

מיטוט חמאס? קצין בכיר בצה״ל חושף מה קורה באמת בשטח
המקום ממנו חולצו גופות החטופים: התשתית התת קרקעית של חמאס נחשפת | תיעוד

האלוף אליעזר טולדנו, ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי במטה הכללי, אמר אתמול בסקירה שנתן בפני חברי הממשלה, כי ההערכה היא שצה״ל הרג מתחילת המלחמה כ־8,000 מחבלי חמאס, וכי צה״ל פועל כעת בהיקף כוחות עצום ברצועת עזה עם ארבע אוגדות. עשרות אלפי לוחמים פועלים כעת במאפיינים שונים של לחימה, כאשר המאמץ המרכזי של הצבא הוא הוא בגזרת ח'אן יונס. 

עם זאת, הלחימה צפויה להתרחב בימים הקרובים לאזורים שבהם צה״ל עדיין לא פעל, כמו חלק ממחנות הפליטים של מרכז הרצועה. ביחס הכוחות הזה, עוצמות האש שיש בידי צה״ל אינן מעמידות בסימן שאלה את יכולות צוותי הקרב החטיבתיים להכריע מסגרות גדודיות סדורות של חמאס בכל גזרה שבה מתנהלת הלחימה, אך בדיוק כאן מסתתר האתגר שבלחימת הגרילה, מול אויב שנערך למלחמה הזו במשך שנים ארוכות.

שוטר חמאס ירה בילד בן 11 בעת חלוקת סיוע ברצועה. צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א'

כפער ביחסי הכוחות בין צה״ל לחמאס, כך גם חוסר ההלימה בין מה שנחשב כהצלחה יחסית עבור ארגון טרור כמו חמאס, שמנהל כעת בשטחו לחימת גרילה מול כוחות צה״ל, אל מול צבא סדור שנבחן כעת בעמידה אל מול שתי מטרות גדולות מאוד שאותן הגדירה ישראל - פירוק היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, והשבת החטופים הישראלים הביתה. יש קושי מובנה לעמוד בשתי מטרות אלה, בין הפעלת הכוח הצבאי לשחרור חטופים, והוויכוח הציבורי סביב תעדוף מטרת המלחמה מתעצם.

ההישגים שיש לצה״ל בלחימה, כמו פגיעה משמעותית בתשתיות הצבאיות של חמאס, הרג אלפי מחבלים, השמדת נכסים משמעותיים של חמאס מתחת לקרקע, שבהם השקיע כספים רבים ושנות עבודה רבות, וכן שלל רב של אמצעי לחימה וחומרי מודיעין – כל אלה מיטשטשים ככל שהמלחמה מתארכת, ומתבררת המורכבות הגדולה של המערכה והשאיפה לעמוד במטרות העל של המלחמה. בלחימת גרילה, מספיקה סדרה של כמה אירועים שבהם מצליח האויב לזהות את נקודות התורפה שיש בהפעלת כוחות גדולים כל כך בשטח לחימה מורכב ועירוני. 

לרכוב על הנמר

חמאס נערך למלחמה הגדולה מול צה״ל במערכת ביצורים ותשתיות צבאיות יוצאת דופן מתחת לאדמה. רצף של הצלחות טקטיות לחמאס בארבעה מקרים שונים, ועוד מקרה שבו כנראה היה ירי דו־צדדי שהוביל למותם של שניים מלוחמינו, הסתכם בסוף השבוע האחרון ב־14 נופלים.

מהיתקלות בירי נק״ל של כוח מסיירת נח״ל עם מחבלים בדארג׳ שבצפון הרצועה, דרך מבנה ממולכד במטעני חבלה דרומית לעזה, בפאתי מחנה הפליטים נוסייראת, ועד זירת מטענים שממנה נהרגו שני לוחמים בח'אן יונס, וכמובן התקרית הקשה ביותר - פגיעת טיל נ״ט בנגמ״ש הנמ״ר של ההנדסה הקרבית, שכתוצאה ממנה נפלו חמישה לוחמים. פגיעת האר־פי־ג'י מטווח קצר הפכה כנראה לקטלנית יותר בשל הימצאות חומרי חבלה בנגמ״ש. 

נגמש הנמ"ר הוכיח את עצמו כאחד הכלים המוגנים ביותר בעולם במאפייני לחימה כמו זו של רצועת עזה. גם במקרים שבהם לא הופעלה מערכת מעיל רוח, המיגון הפיזי של הנגמ״ש הצליח לעמוד בצורה יוצאת דופן אל מול ירי של אלפי רקטות נ״ט לטווחים קצרים ששיגרו מחבלי חמאס מאז החלה הלחימה.

מבלי להיכנס לפרטים המדויקים של אסון הנמ״ר בגבעתי, שבו נפלו 11 לוחמים בתחילת התמרון הקרקעי, הופקו לקחים חשובים. באמצעות פתרונות פשוטים, ניתן מענה לנקודות התורפה שהתגלו תוך כדי הלחימה.

גם אחרי האסון השני, אין ויכוח על כך שנגמ״ש הנמ״ר הוא מהכלים המשוריינים המוגנים ביותר בעולם, ובאירוע הקשה בח'אן יונס יידרש הצבא לתחקיר מהיר, על מנת להבין אם במקרה הזה היה פער ביישום לקחים שנלמדו במהלך הלחימה. 

צריך לזכור שהיו מקרים רבים שבהם נגמשי הנמ״ר ספגו מספר פגיעות רצופות של טילי נ״ט שלא הצליחו לחדור את הכלי כפי שהתרחש באירוע הזה. כחלק מהמלחמה, טעויות בשדה הקרב יתרחשו. חמאס ימשיך לחפש את נקודות התורפה מתוך הבנה שרצף הצלחות טקטיות, גם אם אינו משיג שינוי מהותי בתמונת הקרב הכללית, שם לעוצמות של צה״ל יש יתרון מובהק - במגרש התודעתי מדובר בסיפור אחר לחלוטין.

מבחינה ציבורית, סוף השבוע האחרון והתוצאות הקשות שלו מגיע לאחר שבסוף השבוע הקודם התרחש אסון ההריגה בשוגג של שלושת החטופים הישראלים בסג׳עייה.

רצף האירועים הקשים והמחירים הכבדים של הלחימה, לצד ההבנה שעד להשגת המטרות הגדולות של המבצע המרחק רב, יוצרים בתודעה הציבורית בישראל תחושה שגלגל התנופה של הפעולה הצבאית בעזה נבלם, וכך עלולה להיווצר גם תחושת הדשדוש. בין אם מדובר בניתוח נכון או לא, לתודעה חלק בלתי נפרד מתוצאות שדה הקרב. 

למרות הנזק המצטבר שנגרם לחמאס כתוצאה מהמלחמה ביום ה־80 שלה, הנזק הבלתי הפיך שהוביל חמאס בעזה ואיבוד סיטונאי של יכולותיו הצבאיות, חמאס עדיין מתפקד. המעבר של הארגון ללחימת גרילה, תוך ניצול התורפות שלנו, נובעת בין השאר מריבוי הכוחות והמאמצים של צה"ל בשטח.

חמאס מחפש את נקודות התורפה של צה"ל - התנועות הלוגיסטיות והרכבים הקלים, ועוסק בהנחת מטעני חבלה, ירי טילי נ״ט מטווחים קצרים ועוד. בחמאס סימנו את המגננים של צה״ל, אותם מִנהלות לוגיסטיות שהקים צה"ל ברצועה, וכן את תנועה הכלים, גם כאלה שאינם ממוגנים, בצירים הלוגיסטיים.