הרמטכ"ל הרצי הלוי סייר אתמול ברצועת עזה ושוחח עם לוחמים ומפקדים, מתוך הסאבטקסט של דבריו ניתן היה לשמוע מסרים ברורים שלא ניתן לומר אותם באופן מפורש אבל כדאי להקשיב להם. להבדיל מהרבה אנשים אחרים, הרצי לא מבקר את הדרג המדיני, הוא מבין באופן מוחלט את המורכבות והמגבלות של המצב אבל להבדיל מהדרג המדיני, הרצי מדבר בכנות ככל שהוא יכול מתוקף תפקידו.  

כשהרמטכ״ל הסביר כי "צה"ל ממוקד ומדוייק בפעולותיו... אנו עושים שימוש מקצועי, מושכל ומחושב במשאבים שעומדים לרשותנו, וערוכים להמשך הלחימה בכל הגזרות. משפט זה לא נאמר סתם. כמובן שמופנית ביקורת לצבא, בעל כורחו על ״הפעולות הכירורגיות של צה״ל, פעולות שעולות לנו באבדות כבדות מנשוא. לצופים מבחוץ קשה להבין למה צה״ל לא עושה את כל מה שהוא יכול כדי לשמור על כוחותינו כמו להפציץ את המבנים או לעשות שימוש בארטילריה כבדה.

הרצי הלוי בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)
הרצי הלוי בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

אבל נראה שהלחץ מארה״ב נותן את אותותיו ויש פה שחקנים נוספים במשחק הפוליטי הנורא הזה. הבקשה, או יותר נכון דרישה שהגיעה מביידן הייתה מאד ברורה, הם רוצים לראות פחות הרוגים פלסטינים מה שמחייב אותנו לפעולות כירורגיות וכמובן גם לפגיעה בכוחותנו. המשוואה פה ברורה לצערנו, יותר הרוגים אצלנו כדי שהעולם יראה פחות הרוגים בצד השני וביידן יוכל להמשיך את תמיכתו המלאה בנו. תמיכה שהיא כמובן לא רק הצהרתית אלא הגזר בקצה מאד ברור – ארה״ב מחמשת את ישראל ולכן כללי המשחק הזה מאד ברורים. 

בנוסף אמר הרמטכ״ל ש"למלחמה הזו מטרות הכרחיות ולא פשוטות להשגה, היא מתקיימת בשטח מורכב. לכן המלחמה תימשך עוד חודשים רבים ואנחנו נפעל בשיטות שונות  – כך שההישג יישמר לאורך זמן. אין פתרונות קסם, אין קיצורי דרך בפירוק יסודי של ארגון טרור, אלא לחימה עיקשת ונחושה. ואנחנו מאוד מאוד נחושים".

אז נכון, מצד אחד הוא דואג לומר שהצבא מיישר קו עם מטרות הדרג המדיני, הצבא נחוש ועיקש להשיג אותן אבל ברישא של דבריו הוא אומר ״מטרות לא פשוטות להשגה״ הווה אומר מטרות שהדרג המדיני הציב מטרות לא פרופורציונליות, לא מוגדרות היטב, תמונת הניצחון לא ברורה ואין איזו תכלית מוגדרת שלאחריה נוכל לומר בפה מלא שהשגנו את התוצאות הרצויות. הוא ממשיך את הקו הזה כשהוא אומר: "האם בסופו של דבר נוכל לומר 'אין יותר אויב מסביב למדינת ישראל?'.

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

אני חושב שזה שאפתני מדי, אבל אנחנו נביא למצב ביטחוני אחר, וככל שניתן גם יציב". במילים פשוטות – תשכחו מהכרעה מוחצת, זה לא הולך לקרות, זה לא ריאלי ולמעשה מעביר את המסר – בואו נוריד ציפיות. הנאומים השאפתניים של ראש הממשלה ושר הביטחון לאורך כל הלחימה – יצרו בציבור ציפיות לא ריאליות. הוא מנסה בדבריו לתאם עמדות ולהתחיל להבנות תודעה אחרת בציבור. תודעה שאולי לא יהיה פה הניצחון המוחץ שאתם רוצים ולכן כדאי להתחיל להבנות רעיון אחר לגבי מה תהיה תמונת הניצחון ומה יספק אותנו בסוף המערכה. 

הרמטכ״ל מעביר מסר גם למשפחות החטופים "המחויבות שלנו להשבת החטופים נותרה בעינה. נעשה הכל להחזיר החטופות והחטופים הביתה. במלחמה הזו אנחנו נלחמים מלחמה צודקת מאין כמוה, וכמו במלחמה, יש לה מחיר כבד וכואב. מטובי בנינו ובנותינו נפלו בקרב על ביטחון המדינה. נבטיח שנפילתם לא הייתה לשווא".

הוא למעשה אומר שאם יש כאלו שסבורים שהורדנו את הרגל מהגז בעניין החטופים, זה לא המצב. עצם זה שהוא ראה צורך להדגיש שהמחויבות שלנו להשבת החטופים נותרה בעינה, מראה שיש קולות שסבורים אחרת וחשוב לו להבהיר שהמחויבות להשבתם קיימת במלואה אבל עם זאת, למלחמה יש מחיר כבד וכואב. הרבה משפחות בישראל שילמו מחיר כבד ועוד תמשכנה לשלם, וצריך לקחת זאת בחשבון. 

בהצהרה שנשא, הזכיר במפורש את האיומים על אלוף פיקוד מרכז, מנגד גינה את המתקפות על תא"ל חירם אך לא הזכיר את שמו מפורשות. אבל דאג להעביר מסר ברור – זה לא הזמן להשתלחויות, זה לא הזמן לביקורת כעת בעיצומה של הלחימה. "כל אחד מהמפקדים האלה מסכן כעת את חייו בלחימה. לא ראוי להשתלח בהם ולשפוט אותם, כאשר התותחים עוד יורים והם מובילים כוחות בתוך הרצועה בלחימה. אנחנו נמשיך להילחם ונמשיך ללמוד". במלים פשוטות – תנו לנו לעשות את המלחמה הכי טוב שאנחנו יכולים. יהיה זמן לתחקירים ולביקורות אבל עכשיו זה לא הזמן והציפייה היא שהדרג המדיני יפעל ככל יכולתו לגבות את הצבא ומפקדיו בזמנים אלו, אך זה לא מה שקורה בפועל.