אז מה היה לנו כאן? ממשלה מופרעת, שהכריזה על הפיכה משטרית מטורללת חמישה ימים לאחר השבעת הממשלה. ההפיכה נכשלה, ובמקומה הביאה הממשלה המופרעת על עצמה מהפכה חוקתית שנייה, שבמסגרתה רוב מוצק של בית המשפט העליון הכשיר אתמול את פסילתו של חוק יסוד במקרי קיצון על ידי בג״ץ.

לידיעת לוין ורוטמן: הערב הוכח רשמית שהימין רחוק מהמהפכה שרצה
בדרך לצונאמי: האם פסק הדין של הסבירות הוא רמז לנבצרות נתניהו?

בין לבין, הם פירקו את מדינת ישראל לגורמיה. הם השמידו את המותג המצליח שהוקם כאן במשך שנות דור. הם החלישו את הצבא, ריסקו את הכלכלה, שיסעו את החברה והרסו את המרקם הפנימי הרגיש של הפסיפס הישראלי. הם הכשירו את הקרקע לטבח 7 באוקטובר, האסון הגדול ביותר שניחת על ישראל מיום הקמתה. הם משחו את עצמם בזפת ונוצות, ונגררים עכשיו בחוצות העיר עם הדגים הסרוחים.אפילו פח האשפה של ההיסטוריה יסרב לקלוט לקרבו את שני הפשיסטים הכושלים בתבל, יריב לוין ושמחה רוטמן.

זה עצוב, כי זה יכול היה להיות אחרת. לו הייתה כאן ממשלה שפויה, אפשר היה לבצע את הרפורמה הנדרשת במערכת המשפט. וכן, זה המקום להגיד פעם נוספת, שמערכת המשפט זקוקה לרפורמה ולהתאמות משמעותיות. דעתי בנושא ידועה ולא השתנתה כמלוא הנימה לאורך השנים.
הייתה בכנסת אפשרות לבצע את השינויים הללו. כמו למשל, הסדרת היחסים בין הכנסת לבית המשפט, פסקת התגברות שפויה ומאוזנת, הגדרה של חוק יסוד ככזה שיחוקק ברוב מיוחד ובארבע קריאות, וכן הלאה.

אלא שמי שמנע את המהלכים הללו, לאורך שנות דור היה אחד בשם בנימין נתניהו. הוא בלם את יעקב נאמן, הוא בלם את איילת שקד, הוא בלם כל ניסיון להתאים את מערכת המשפט שלנו ואולי גם להשלים את החוקה. הוא עשה את זה כדי לייצר משוואה (דמיונית), שלפיה אם הוא יגן על מערכת המשפט, מערכת המשפט תגן עליו. הוא האמין שהוא משיג לעצמו חסינות בדרך הזו. הוא טעה.

רה"מ נתניהו: "עילת הסבירות היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא חיזוקה" (צילום :דוברות הליכוד)

הכל קרס כשהחלו החקירות נגד נתניהו. הוא חש נבגד. הוא האמין שכל עמלו לאורך השנים היה לשווא. המשוואה המעוותת והעבריינית שהמציא לעצמו קרסה. הוא יצא למסע נקם. המוציאים לפועל, התליינים, היו יריב לוין ושמחה רוטמן. קואליציית הליסטים שקמה כאן הייתה בעצם כנופיה של אינטרסנטים: בן גביר וסמוטריץ׳, שראו בבג״ץ שטן גדול שמונע מהם להשתולל כאוות נפשם ביו״ש.

החרדים, שראו בבג״ץ שטן, שמונע מהם למסד את ההשתמטות משירות. יריב לוין, שנפשו המעוותת הפכה אותו לדי־9 חסר שליטה. וכמובן נתניהו ודרעי. כל אחד מהם זקוק להפיכה המשטרית מסיבותיו. נתניהו, כדי שיוכל לפטר את היועמ״שית ולהימלט מאימת הדין, ודרעי, כדי שיוכל לחזור לשולחן הממשלה. אם אין ״סבירות״, יש לכל זה אפשרות. כל השאר היסטוריה.

זה הזמן לתקן כמה טעויות (או שקרים): לבית המשפט העליון יש סמכות לפסול חוקים. אנחנו נוהגים לכנות את זה ״המהפכה החוקתית״ של אהרן ברק, אבל זו טעות. מי שהוביל את המהפכה החוקתית היה הליכוד, שהעביר את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. בוועידת הליכוד שנערכה ב־1993, לאחר שהחוק הזה עבר, התקבלה החלטה בזו הלשון: ״בימי ממשלת הליכוד החלה מהפכה חוקתית בישראל ונחקקו חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק. זכויות יסוד של האדם מוגנות עתה לא רק נגד עריצות השלטון אלא גם נגד פגיעה לא הוגנת על ידי המחוקק... הליכוד יפעל לחקיקת חוק יסוד: החקיקה... הליכוד יעשה לחיזוק שלטון החוק בישראל. יובטחו עליונות המשפט וכפיפותן של כל הרשויות למשפט המדינה... הליכוד יעמוד על משמר עצמאותה של הרשות השופטת...״.

המסמך הנ״ל נמצא במרחק של הקלקה אחת בגוגל. חתום עליו: הליכוד. יו״ר הליכוד באותו זמן היה, ניחשתם נכון - בנימין נתניהו. מי שהוביל את החקיקה היה ח״כ אוריאל לין, איש הליכוד, יו״ר ועדת החוקה, חוק ומשפט. בשנתיים האחרונות הוא סיפר לכל מי שרצה לשמוע על החקיקה ההיסטורית ההיא. זה לא אהרן ברק, חברים. זה הליכוד.

מאז, קרו כמה דברים. הליכוד, שהייתה פעם מפלגה דמוקרטית, תוססת, ליברלית וסוערת, הפכה לכת משיחית־משפחתית. חקיקת חוקי היסוד נעצרה. הקיצונים החלו לשלוח ידם במלאכת ההפיכה. התנאים הבשילו בינואר האחרון. ברית הבריונים הוציאה את תוכניתה לפועל. אתמול היא התרסקה. חבל שמדינה שלמה נאלצה להתרסק יחד איתה.

בגצ הדיון בחוק ביטול עילת הסבירות (צילום: אלכס קולומויסקי)
בגצ הדיון בחוק ביטול עילת הסבירות (צילום: אלכס קולומויסקי)

תכלס, המהפכה החוקתית הושלמה אתמול על ידי בג״ץ. 12 שופטים תומכים באפשרות לפסול גם חוק יסוד, במקרי קיצון. שלושה מתוך שבעת השופטים שהתנגדו לפסילה חושבים שהחוק עצמו רע מאוד, וכי יש לרוקן אותו מתוכן. קוראים לזה ״פרשנות מקיימת״. משמע, יש להטיל על החוק מגבלות. כלומר: אין עריצות רוב בישראל. יש שופטים בירושלים. יש גבול לכל תעלול. רוצים יחס מיוחד לחוקי יסוד? תחוקקו אותם בהליך מיוחד. רוצים לגנוב מדינה? תחפשו לכם מדינה אחרת. תודה.

הדמוקרטיה ניצחה אתמול. זה לא ניצחון סופי, עדיין, אבל הוא מסמן תקווה. הוא בא בדיוק בזמן, כשנגד ישראל מוגשת תלונה על פשעים נגד האנושות ורצח עם בבית הדין הבינלאומי בהאג. עד היום נדחו התביעות הללו בזכות מעמדה של מערכת המשפט הישראלית. הפגיעה בה מסכנת את זה. ההתאוששות שלה אתמול מעבה את ההגנה על קציני ולוחמי צה״ל. בג״ץ הוא השכפ״ץ הקרמי של לוחמינו. זו עובדה שאף אחד, אפילו לא יריב לוין, לא יצליח לערער.

ועוד משהו: אין ספק שההדלפה של טיוטת פסק הדין נועדה לטרפד את פרסומו, ואולי אף לבטלו. מי שהדליף אותה לעמית סגל (שעשה עבודתו נאמנה, יש לציין) קיווה לחולל תגובת שרשרת, שתסכל את מלחמת המגן של הדמוקרטיה. הוא השיג אפקט הפוך. דומינו שהתעשת והפך לשחמט. כמו שצריך.