יום הקרב אתמול בצפון, ביום ה־100 למלחמה, מסמן למעשה את הכיוון להמשך המלחמה גם בגזרת לבנון בתקופה הקרובה: ככל שהלחימה ברצועת עזה נמשכת, ללא חשיבות מיוחדת באיזה שלב של הלחימה נמצא צה״ל ברצועה (עצים יותר או פחות), חיזבאללה מבקש לשמור על הגזרה הצפונית כזירת מלחמה פעילה. זאת אף שבצה״ל פעלו בשבועות האחרונים להעלות את מדרגת הפעולה כנגד חיזבאללה, בחיסולם של בכירים בכוח רדואן בדרום לבנון. בצעדים הללו ביקשה ישראל לאותת למזכ״ל חיזבאללה חסן נסראללה כי היא לוקחת בחשבון גם את האפשרות להסלמה נוספת בזירה הלבנונית שתוביל למלחמה של ממש בזירה הצפונית.

אלפי מחבלים חוסלו, כ-11 אלף רקטות שוגרו: סיכום 100 ימי מלחמה

הרמטכ״ל הרצי הלוי התייחס רק בשבת האחרונה לכך שהמציאות הביטחונית הולכת ומתעצבת בצפון על ידי הרחקת כוחות רדואן של חיזבאללה מהגבול ופגיעה בארגון הטרור. בשבועות האחרונים צה״ל, פיקוד הצפון וחיל האוויר העלו את מדרגת התגובה בניסיון לרסן את חיזבאללה ולהגביר אצלו את מחיר ההפסד במלחמה. זאת, על רקע נסיונות התיווך של השליח האמריקאי עמוס הוכשטיין, שלפחות בשלב הזה לא נשאו פרי כאשר גם חיזבאללה מצדו - ברצף האירועים החריגים של אתמול - מאותת כי גם הוא מוכן לקחת על עצמו יותר הימורים ושמצב הלחימה על הגבול עשוי להידרדר למלחמה.

"אזור דרום לבנון הוא אזור לחימה והוא יישאר כזה כל עוד חיזבאללה יורה ופועל ממנו", אמר רא"ל הלוי בשבת והוסיף: "חיזבאללה עלול להפוך את כל מדינת לבנון לאזור לחימה. יהיה לכך מחיר כבד. אף מפקד בחיזבאללה, בכיר ככל שיהיה, אינו חסין מהתקפות שלנו״.

הרמטכ״ל גם התייחס למעשה לחופש הפעולה האווירי שהושג בחודשים האחרונים בצפון, לאחר שבחודשי המלחמה ניצל חיל האוויר הזדמנויות לפגוע במערכות טילי הקרקע אוויר של חיזבאללה ומערכות הגנה אוויריות נוספות. זאת, אולי כרמז נוסף כי ככל שתימשך ההסלמה, ישראל לא תגביל את עצמה רק לפעולות בדרום לבנון.

לאחר יום הקרב אתמול והתוצאה הקשה של ירי שני טילי הנ״ט לעבר בית פרטי בכפר יובל ורציחתם של מירה איילון ובנה ברק, שהיה גם חבר כיתת הכוננות של המושב, בפני ישראל עומדת שוב הדילמה כיצד להגיב אל מול התוצאה החמורה של המשך ירי טילי הנ״ט לעבר יישובי קו העימות. כפר יובל שילם גם בעברו הרחוק מחיר כבד על הקרבה שלו לגבול בפעולות טרור שבוצעו מאדמת לבנון. ביוני 1975 חדרו מחבלים מארגון הטרור של החזית השחרור הערבית את הגבול לשטח היישוב והשתלטו על בני ערובה באחד הבתים של המושב, במהלך פעולת ההשתלטות על המחבלים נרצח אחד מבני הערובה, שני נהרג בחילופי האש ואחד הלוחמים, שהיה גם הוא מתושבי היישוב, נהרג במהלך ההשתלטות על חוליית המחבלים.

הר דב על הכוונת

האירוע הקשה אתמול ממחיש מדוע ישראל אינה יכולה לאפשר לעצמה מצב שבו תושבי גבול הצפון יחיו תחת איום מתמיד של טרור מלבנון. ירי טיל הנ״ט גבה חיים ברצח שני אזרחים ישראלים, לאחר שבמשך כחודש ימים לא הצליח חיזבאללה לגבות מחיר בחיי אדם במלחמה שמתנהלת בזירה הצפונית, שבה נהרגו עד עכשיו 15 ישראלים לוחמי צה״ל ואזרחים ישראלים.

האירוע הקשה הזה התרחש לאחר שחוליית מחבלים שחדרה לשטח ישראל באזור הר דב, שם אין גדר שמפרידה בין השטח הישראלי והלבנוני, והתקדמה לכיוון מוצבי צה״ל בהר בחסות תנאי מזג האוויר הקשים, חוסלה על יד לוחמי המילואים של גדוד תשע, שיצאו לפטרול מחוץ לבסיס לאחר שהתצפיות זיהו תנועות חשודות. חילופי האש עם המחבלים התנהלו בשטח קשה, שבו צמחייה צפופה ובולדרים. ההיתקלות הייתה מטווחים קרובים וחמישה לוחמים, בהם גם סגן מפקד הפלוגה, נפצעו מרימוני רסס שהשליכו המחבלים, אך המשיכו להילחם עד לחיסול שלושת המחבלים.

אזור המוצבים של הר דב נחשב לאחד מהאזורים המאוימים ביותר על ידי חיזבאללה וארגוני הטרור הפועלים תחת החסות המלאה שלו באזור. הוא נמצא תחת ניסיונות מתקפה רבים במהלך חודשי המלחמה וכך גם צפוי להמשך בתקופה הקרובה, כאשר חיזבאללה מבקש לרשום באזור זה הישגים צבאיים מול צה״ל. נוכח ההסלמה האחרונה ומה שנראה לפחות בשלב הזה כמבוי סתום בניסיונות התיווך בעיקר של האמריקאים, אך גם גורמים נוספים, להוביל להסדרה בגבול בצפוני, ישראל צפויה להגיב ואולי אף לעלות מדרגה נוספת בתקיפות כנגד יעדים של חיזבאללה - ולא בהכרח רק בדרום לבנון, כפי שכבר אתמול ראינו תקיפות המיוחסות לצה״ל בעומק לבנון.

אין תפנית באופק

גם בדרום נמשכת המלחמה, אך האתגר המרכזי בח'אן יונס, שם ממשיכה להילחם אוגדה 98 עם שבעה צוותי קרב חטיבתיים. זאת כאשר לצד הלחימה הגלויה מעל הקרקע, חלק מרכזי מלחימת האוגדה מתנהל מתחת לקרקע, בניסיון להגיע להישג משמעותי ולהפעיל לחץ על בכירי חמאס. עם זאת, גם כאשר בלחימה בח'אן יונס ובחשיפת והשמדת מפעלי ייצור של רקטות, מחסנים ומעבדות נפץ בהיקפים גדולים מאוד במחנות המרכז על ידי כוחות אוגדה 36, יש בכדי השגת הישגים מבצעיים חשובים - בצמרת מערכת הביטחון לא מזהים בשלב הזה התקרבות לתפנית אסטרטגית משמעותית במלחמה מול חמאס. על פי ההערכות, לצורך עמידה במטרה לפרק את היכולות של חמאס יידרש עוד זמן רב של לחימה, ומכאן גם במערכת הביטחון יש קונצנזוס על כך שהמטרה לשחרר את החטופים בשל דחיפותה נמצאת בסדר עדיפויות גבוה יותר, אך העמדה הרווחת היא כי על מנת לשפר את התנאים לעסקה, יש להמשיך בלחץ הצבאי במחנות המרכז ובח'אן יונס.

צה''ל בלחימה ברצועה  (צילום: דובר צה''ל)
צה''ל בלחימה ברצועה (צילום: דובר צה''ל)

לצד הגזרה הזו, נראה כי תידרש פעולה גם בצפון הרצועה, שם חמאס רואה כיעד מבצעי ותודעתי חשוב עבורו לשמר את המשך ירי הרקטות מצפון הרצועה, מאזורים שאותם עזב צה״ל לאחרונה. אתמול נרשמו מספר אירועים שונים של ירי רקטות מצפון הרצועה, ובמציאות הזו נראה כי צה״ל יידרש לשוב ולבצע פשיטות קרקעיות משמעותיות יותר בצפון הרצועה כבר בתקופה הקרובה, בדגש על פגיעה ביכולות הרקטיות של חמאס שנשמרו למרות הפעולה הקרקעית האינטנסיבית של צה״ל בעיר עזה ובסביבותיה. בהמשך הירי מבקש חמאס גם להשיג הישג תודעתי, מתוך הבנה כי בכך הוא מעמיק את הביקורת בישראל וסימני השאלה בכל הנוגע להחזרת תושבים המתגוררים סמוך לגבול עם צפון רצועת עזה.

הזמן שעובר אינו הופך את האתגרים לפשוטים יותר. דחיפותם של המשברים הפוליטיים, המשבר ביחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון יואב גלנט, והדיווחים על המתח בין הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן לנתניהו אינם מבשרים טובות, בימים שבהם תידרש ישראל לקבל החלטות מכריעות על המשך המלחמה בעזה.