ניסיון ההדחה של אילון לוי, הדובר האפקטיבי ביותר של מערך ההסברה הישראלי המדשדש במהלך מלחמה הוא הרבה יותר מנירמול הטירלול. בעולם מושלם, העומדים/עומדת מאחורי הניסיון הזה צריכה להיעצר באשמה של סיוע לאויב בשעת מלחמה. תנוח דעתכם, אנחנו רחוקים מעולם מושלם. הם או היא לא ייעצרו. מי שיותר קרובים להיעצר, על עצם המחשבה הזו, הם אנחנו.

מאחר שהפגין בקפלן: שרה נתניהו פועלת להדחת דובר מערך ההסברה | דיווח

דפנה ליאל פירסמה אתמול בערוץ 12 כי הגברת שרה נתניהו עומדת מאחורי ניסיון להדיח את אילון לוי, הדמות הבולטת והכריזמטית ביותר במערך ההסברה הלאומי שלנו מאז פרוץ המלחמה, בגלל תמיכתו בעבר בתנועת המחאה נגד הרפורמה המשפטית. מעורבותה של הגברת שרה נתניהו בתהליכי קבלת ההחלטות בישראל, גם בנושאים הרי גורל, היא "מן המפורסמות". התחלתי לעסוק בזה אי שם בניינטיז, בהתחלה על אש קטנה, אחר-כך במדורה גדולה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

זה לקח שנים, אבל היום כבר כולם יודעים. שום דבר לא יקרה בלי אישורה. אף מינוי לא יאושר בלי הסכמתה. היא מנסה לבחוש גם במינוי רמטכ"לים, מזכירים צבאיים, ראשי מוסד ובכירים אחרים ולעיתים קרובות מצליחה (לכן המתין שר הבטחון ליברמן להמראתם של בני הזוג לעומאן, כדי לפרסם על בחירתו באביב כוכבי). אף אחד לא מעז להמרות את פיה. כל מי שחלק עליה, עיצבן אותה, לא עמד בסטנדרטים שלה או לא התיישר עם גחמותיה, מצא את עצמו על כסא מפלט מהגהינום. זה כולל מנכ"לים במשרד ראש הממשלה, ראשי סגל, שרים סוררים ומי שתרצו.

דווקא הסיפור של אילון לוי, לכאורה סיפור קטן, ממחיש את התמונה הגדולה, את עוצמת הריקבון ומימדי האסון. כי אנחנו במלחמה. ברצועה, צה"ל מפגין ביצועים מרשימים, מנפץ את החששות של הבריקים למיניהם ומדגים למזרח התיכון ולעולם כולו שאין בסביבה כוח שמסוגל להתמודד איתו. נדרשת סבלנות ונדרש זמן לפירוק חמאס בעזה. לאמריקאים לקח הרבה יותר זמן לפרק קיני טרור קלים ופשוטים בהרבה. ההכרעה הסופית עוד לא הושגה אבל אם יהיה לנו זמן ותהיה לנו סבלנות, היא תושג.

בחזית הבינלאומית, לעומת זאת, אנחנו מפסידים. אל תזלזלו בחזית הזו. היא מכרעת. היא מייצרת מציאות. היא מפיקה לחצים ומשברים ובריתות ומה שראינו בהאג זוהי רק ההתחלה. בחזית הזו נתפסנו עם המכנסיים למטה. ממשלת החורבן של הגברת נתניהו ובעלה פירקה את מה שהחלה קודמתה לבנות במערך ההסברה הלאומי והחזירה את המצב לקדמותו. כלומר לאפסותו. ואז הגיע ה-7 באוקטובר.

מתוך הראיון של גורי אלפי ואילון לוי (צילום :צילום מסך רשת 13)

תחשבו רגע על נועה תשבי. המסבירנית המושלמת שגם עבדה בהתנדבות כשגרירה נודדת של ישראל בעולם. תשבי הודחה ע"י שר חוץ שהמילה "כלומניק" גדולה עליו בארבעה מספרים, רק כי התנגדה להפיכה המשטרית. במקביל, הוא דאג להנפקת דרכון דיפלומטי לנתניהו ג'וניור, השגריר הנודד במיאמי. במקביל, הופקדה ההסברה בידיה האמונות של גלית דיסטל אטבריאן. תשאלו את הוואזה ההיא במצודת זאב למה מסוגלות ידיה אלה.

דיסטל, בהתקף הגיון והגינות נדיר, ויתרה על משרד ההסברה. היא הבינה שזה קרב אבוד. אבל בינתיים פרצה המלחמה. הסברה הפכה ממצרך של מותרות ללחם, חמאה ותחמושת חיונית בשדה הקרב הגלובלי. לוואקום הזה נשאב אילון לוי. הוא היה יועץ התקשורת הזרה של הנשיא הרצוג. כשחושבים על דובר לתקשורת הזרה, חושבים על מישהו כמו אילון לוי: יליד בריטניה להורים יהודים עירקים, חינוך משובח, בוגר אוקספורד ומועדוני דיבייט, עלה ארצה, שירות מלא בצה"ל, יכולות ורבליות אינסופיות, היכרות אינטימית של התקשורת הגלובלית בכלל, הבריטית והאירופית בפרט, חוש הומור, התמצאות במצבי לחץ, נסיון בויכוחים פומביים.

וככה זה גם נראה. לוי שרף את הרשתות. הסרטונים שלו הפכו ויראליים. הוא הענק להסברה הישראלית, שנמצאת תמיד בנחיתות ניצחת, עמדת יתרון. הוא סייע להשאיר את הראש שלנו מעל המים הסוערים, האנטישמיים לפרקים, של המהומה. עד שהתברר שתמך במחאה נגד ההפיכה המשטרית וחייך או צייץ פעם משהו חיובי על לפיד, או על בנט.

אני שואל את עצמי אם אחרי הדחתו של לוי, תיגש הגברת לפשפש במה ובמי תמכו מאות הטייסים שתוקפים בעזה במאת הימים האחרונים. האם היא תקים צוות שיבדוק את הציוצים והפוסטים של עשרות אלפי המילואימניקים המשרתים בתוך עזה, מחרפים את נפשם וחלק לא קטן מהם היה בקפלן או במקומות מקופלנים אחרים? האם היא באמת חושבת שבשעת מלחמה אנחנו בודקים דעות פוליטיות של אנשים החיוניים למאמץ המלחמתי? האם היא השתכנעה סופית שמדינת ישראל היא אקססורי שקיבלה בירושה מסבתה? ואני שואל את עצמי האם אין מישהו שם, בעיבורה של הממלכתיות הישראלית, שמסוגל לשחרר את הגרון שלנו מלפיתתה של התופעה הזו?

התשובה שלילית. אין. כל מי שניסה, נפגע. הנ"ל ז"ל. רק עכשיו פורסם שמנכ"ל משרד ראש הממשלה, גאון בשם יוסי שלי, מקדם ומעניק סמכויות למי שהייתה ידה הארוכה של הגברת נתניהו בכל הקשור להוצאות השונות של המעונות השונים. נו טוב, זה כבר לא מעניין אף אחד. נכנענו. בואי, נממן לך איזה מעון שתרצי. הבעיה היא שעכשיו כבר לא מדובר על המעון הפרטי שלך ברחוב עזה או בקיסריה. עכשיו זה המעון שלנו.