שום דבר לא יכול להכין אותך לתופעת טלי גוטליב. זה לא דומה לכלום. כאילו ״האחראי על הכאוס״ קם בוקר אחד והחליט לעשות היסטוריה. מנוי וגמור עמו לשבור את שיא הכאוס של כל הזמנים ביקום כולו. שיא שאף אחד אחריו לא יוכל לנפץ. לזכותו ייאמר שהוא עשה את זה עם לא מעט חן.

"יש לך הסברים לספק": ראש השב"כ סגר חשבון עם ח"כ גוטליב שהשיבה אש

״אני אביא להם מישהי שתגדיר מחדש את הטרלול״, הוא בטח חמד לצון לעצמו, ״מישהי שלידה ניסים ואטורי ייראה כמגדלור של בגרות, מישהי שתהיה בלתי נשלטת לחלוטין, מישהי שתהיה מופרכת עד אימה, מטורללת עד אין־סוף, מישהי שתנטרל מראש כל מי שינסה לנשל אותה ממעמדה כמטורללת המרהיבה ביותר בכל הזמנים״.

אמר, ועשה.

הבעיה העיקרית עם הגברת גוטליב היא שאין ביקום כולו מישהו שמסוגל לקרוא אותה לסדר. אין מישהו שיכול לרמוז לה להירגע. אין מישהו שיכול להשתיק את הרעש המתמיד שהיא מייצרת, לגרום לה להוריד פרופיל, לשכנע אותה לשתוק, ולו לרגע קט. אין מישהו כזה, למרות שהגברת הזו הפכה למבוע של תיאוריות קונספירציה מטורללות יותר ממנה עצמה. בליל שוצף וקוצף של הבלי־הבלים, ערבוביה חולנית של אגדות, דיבה ופייק, מתובלות ברשעות ואטימות ומוכפלות בווליום צווחני, שהופך את החוויה כולה לפרומו מוצלח לגיהינום.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מה ששובה לב בה זה שהיא לא מפלה בין דם לדם. היא תתעמר, תחבוט, תצווח ותגדף כל מי שלא יבוא לה טוב בעיניים, מכל סוג, מין, צבע או נטיה פוליטית שהיא. את מירב הצרות היא ממיטה לאחרונה דווקא על אחיותיה במפלגת השלטון, שנראית יותר כמו הסניף המזרח תיכוני של קן הקוקייה. אבל אחרי שאנחנו גומרים לצחוק, ראוי שניזכר שכל זה שלנו. הבושה, הזוועה, הפלצות. הגברת הזו יושבת בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. דבריה לא נישאים בקבוצת וואטסאפ ביביסטית או ב״ספייס״ נידח בטוויטר. הם נישאים מעל דוכן הכנסת. הם נרשמים ברשומות. הטירוף שלה, הוא הטירוף שלנו.

״עדנה קרנבל פרסמה״, היא זעקה אתמול, כשהיא ממשיכה להפיץ את זנב הקונספירציה הבאוש שלפיו ״בעלה של שקמה ברסלר הוא סגן ראש השב״כ והוא עצור תחת צו איסור פרסום בגלל שהאמריקאים יירטו שיחה בינו לבין יחיא סנוואר״. אני מתנצל אם השמטתי משהו.

ובכן, בעלה של שקמה ברסלר הוא לא סגן ראש השב״כ. וגם לא שום דבר קרוב לזה. המודיעין האמריקאי לא יירט שום שיחה שלו. הישראלי האחרון ששוחח עם סנוואר, בהתכתבות, היה דווקא ראש מפלגתה של גוטליב, אחד בשם נתניהו. כך, על פי עדותו של היועץ לביטחון לאומי שלו. ובעלה של שקמה לא עצור. גם גוטליב עצמה, למרבה הצער, לא עצורה. ולא, צר לי לאכזב אתכם, אבל אף אחד בצד שלנו לא שיתף פעולה עם יחיא סנוואר בטרם הוציא את הברברים שלו לשחוט אותנו. כדי להאמין בזה צריך להיות מופרע. כדי להפיץ את זה צריך להיות רב־מופרע. כדי להוכיח את זה עם הרפליקה ״עדנה קרנבל פרסמה״ צריך להיות מגה־רב־מופרע נטול גבולות, עכבות, מעצורים או כללים כלשהם.

״עדנה קרנבל״ זה אתר קונספירציות ידוע לשמצה שמפיץ בעיקר שנאה. העובדה שחברת כנסת בישראל משתמשת בו כדי לעגן את ההאשמות שהיא מטיחה לכל עבר, די בה לכשעצמה כדי לנקוט נגדה באמצעים ולקרוא אותה לסדר. אבל כאמור, אין מי שינקוט אמצעים. אין מי שיקרא לסדר. למה? כי זו הייתה כוונת המשורר. הכאוס שנשתל כאן בתוכנו הוא אירוע מתוכנן. יש לו סיבה ומסובב. תופעת טלי גוטליב היא המקרה שבו הכאוס הזה קם על יוצרו. מישהו הגזים עם הכאוס ועכשיו הטינופת הגיעה למאוורר והיא מתעופפת על כל הנוכחים באולם. 

טלי גוטליב אילצה אתמול את המוסד להכחיש מכל וכל את הרפש שבקע מבין שפתיה, ואת ראש השב״כ רונן בר לשלוח את אחד המכתבים החריפים שנשלחו בעניינו של חבר כנסת ואף לדרוש פתיחת חקירה פלילית נגדה. ״הדבר מחייב טיפול מהיר וחד״, כתב רונן בר, אבל נדמה לי שגם הוא יודע שאין מי שיטפל את הטיפול הזה. בינתיים, זו גוטליב שמטפלת בכולנו טיפול מהיר, חד וקולני.

מי שתוהה מה הוליד את גוטליב, איך תופעה כזו מצאה את דרכה לספסלי הפרלמנט הישראלי מטעמה של מפלגת השלטון, מיתמם. יש קשר ישיר בין העובדה שלמבקר המדינה קוראים מתניהו אנגלמן, לבין כהונתה של טלי גוטליב. יש קשר ישיר בין העובדה של״שר במשרד המשפטים״ קוראים דודי אמסלם, לבין אותה טלי גוטליב. זו אותה קונספציה, זו אותה תיאוריה, זה אותו כאוס.

גם אנגלמן נשתל במקום שבו נשתל בכוונה תחילה. בראשית, זו היתה השאיפה לעקר, למסמס ולבטל את ביקורת המדינה. ששום דבר לא יטריד את המנהיג. בהמשך, נקרא ״המבקר״ למשימות מיוחדות. עכשיו הוא מסתער על צה״ל תוך כדי מלחמה עם ביקורת חודרנית, מקיפה, חסרת תקדים. הרמטכ״ל כתב אתמול מכתב חריף בעניין הזה, ובצדק. צה״ל בתוך לחימה עוצמתית, אולי המלחמה הקשה, הארוכה והמאתגרת בתולדותינו מאז מלחמת הקוממיות. ובדיוק בעיתוי הזה מתעורר המבקר ומסתער. על הצבא. לדרוש חומרים, לתחקר תחקירים, לבקש הסברים ומסמכים ומה לא. כל זה, בעוד הלוחמים נלחמים, נפצעים ונהרגים בדרום ובצפון. 

הסיבה לאירוע הזה ברורה: לעקר מראש את הצורך להקים ועדת חקירה ממלכתית. הנה, יגיד מי שיגיד, המבקר כבר בעיצומה של החקירה. למה צריך עוד חקירה? באמת, למה? הרי את הרכבה של ועדת חקירה ממלכתית קובע נשיא בית המשפט העליון. זה אירוע מדאיג. אין עליו שליטה. כמו טלי גוטליב. אז שהמבקר יבקר. בשביל זה הוא כאן.

אז כשאתם רואים שרים טומנים מארב לרמטכ״ל בישיבת קבינט ומקבלים אחר כך שבחים מראש הממשלה (״כל הכבוד, מירי״, אמר לה נתניהו, על פי פרסום של ירון אברהם), כשאתם שומעים על תיאוריות קונספירציה ועל ״בוגדים בינינו״ בערוצי התרעלה השונים, כשאתם שואלים את עצמכם איך יכול להיות שהוא ממנה את כל האנשים הכי פחות מתאימים לתפקידים הכי חיוניים, דעו לכם שיש לכל זה רק תשובה אחת: כי הוא סוכן כאוס. כדי להיחלץ מהמצב שאליו תמרן את עצמו ואת המדינה, הוא חייב כאוס. טלי גוטליב היא נקמת הכאוס, שעלה על גדותיו.