מלחמת חרבות ברזל: צה״ל מתקדם באופן משמעותי בדרום הרצועה – אולם דווקא בצפון הרצועה, בשטח שבו שלב הלחימה העצימה הסתיים, מזהים במערכת הביטחון סימנים מחודשים לדאגה.

המעצמות מפסיקות לממן את אונר"א - מי המדינות שעדיין מזרימות כסף?
היחסים בסכנה? ישראל הודיעה כי תכניס כוחות לרפיח, מצרים סירבה
 
בסוף השבוע נרשמה עלייה יחסית במספר שיגורי הרקטות מהשטחים שבהם צה״ל השיג כבר שליטה מבצעית וצמצם את גודל כוחותיו בצפון הרצועה. ייתכן שהדבר נובע גם מכך שהמחבלים שעוד נותרו בשטח מפחדים פחות לפעול בחסות מזג האוויר הסוער, אולם בכל מקרה במערכת הביטחון מוטרדים מדינמיקה שלילית שעלולה להתפתח באזורים הללו, דבר שייתכן שיוביל להגברת הפעילות הצבאית שם בקרוב.
 
במערכת הביטחון מצביעים על כך שחרף העובדה שצה״ל סיים את השלב העצים בתמרון בעיר עזה ובסביבותיה ועבר להתמקד בפשיטות ממוקדות, בשטחים שטופלו לא הוקם כרגע שום מנגנון אזרחי חלופי לטיפול בכ-200 אלף הפלשתינים שנותרו בשטח.

כתוצאה מכך, דווקא גורמים שקשורים לחמאס הם אלו שמצליחים להשתלט על חלק מהאלמנטים האזרחיים בשטחים הללו, מה שעלול לאורך זמן להביא לשחיקת ההישגים שרשמה ישראל בזירה הזו. החשש הוא שמי ששם יד על החלוקה של הסיוע ההומניטרי שמגיע לצפון הרצועה הם גורמים שיש להם קשר עקיף עם חמאס, ובכך ארגון הטרור מחדש את השפעתו על השטח בו הובס.
 
גורמי ביטחון טוענים כי לצד המשך ביתור הרצועה שלא מאפשרת לאזרחים פלסטינים לחזור לצפונה, הממשלה חייבת לקבל החלטות בנוגע לגורמים האזרחיים הפלסטינים שיטפלו באוכלוסייה האזרחית שנותרה בצפון הרצועה. לדבריהם, המצב הנוכחי משחק לידי חמאס ושוחק את הישגי צה״ל בלחימה.
 
בדרום הרצועה ממשיכים לוחמי צה״ל להתקדם בלחימה במחנה הפליטים חאן יונס. הכוחות נמצאים כבר בשלב מתקדם מאוד בלחימה על העיר המרכזית בדרום הרצועה, ובמערכת הביטחון נרשמה שביעות רצון מהתמונות שנצפו בסוף השבוע במסגרתן נראו המונים מתושבי חאן יונס מנצלים את המסדרון ההומניטרי ונמלטים מאזורי הלחימה.

זו ההוכחה, כך הסבירו, לכך שחמאס כבר לא מצליח לעצור את נהירת התושבים החוצה מאזורי הקרבות. בצבא רואים גם בהפגנה שתועדה נגד חמאס סימן מעודד.
 
בסוף השבוע לוחמי מגלן ביצעו מספר פשיטות עד יעדי טרור בהם גם מחסן לאמצעי לחימה בו נמצאו נשקים רבים, תחמושת, אמצעים טכנולוגיים שונים ועוד.

במהלך הפעילות חוסלו מספר מחבלים שניסו להטמין מטעני חבלה לכוחות, באמצעות כלי טיס בלתי מאויש. כמו כן במהלך הלחימה בתוך מחנה הפליטים חיסלו לוחמי אגוז מחבלים חמושים לאחר מספר היתקלויות מטווח קצר מאוד.
 
בגזרת הפעילות של צוות הקרב של חטיבת גבעתי שפועלת במערב חאן יונס גם התרחשו היתקלויות רבות כאשר באירוע המרכזי בסוף השבוע חוסלו 7 מחבלים שביצעו ירי rpg מתוך מבנה, טנק ביצע ירי פגזים חיסל את המחבלים במבנה.
 
בצה״ל אומרים כי בשבוע האחרון מאז פועלת עוצבת הקומנדו בתוך מחנה הפליטים של חאן יונס חוסלו למעלה מ-100 מחבלים. לוחמי אגוז פשטו על מחסן אמצעי לחימה ואיתרו בו רובים, טילי rpg, ציוד צלילה, ציוד צילום מתקדם ואמצעי לחימה נוספים.
 
במקביל ללחימה נמשך השיח גם על הניסיון לקדם את המגעים לשחרור חטופים, כאשר גם במערכת הביטחון אומרים גורמים שנכון לעכשיו זו המטרה הדחופה לעמוד בה, כאשר גם מחינת התנאים המבצעיים ניתן יהיה לחדש את הלחימה לאחר הפוגה במידה ותושג ודווקא עכשיו העיתוי מתאים להתקדמות לקראת עסקה.
 
אולם בצד התקווה לעסקה, במידה ותהיה פעולה ברפיח, יידרש תיאום עם המצרים בגלל הרגישות על ציר פילדלפי והחשש של קהיר מנהירת אלפי פליטים עזתים שינסו לפרוץ את הגבול בין המדינות. על פי הערכות ברפיח, היום יש יותר מ-1.2 מיליון בני אדם, ולכן נראה שלפני כל פעולה של ישראל באזור זה יבוצע מהלך להוצאת מרבית האוכלוסייה האזרחית מחוץ לאזורי הלחימה.