בקרב שגרירים ודיפלומטים ותיקים במטה הראשי של האו”ם בניו יורק רווחת וידועה האמרה “עם אמריקה אסור לריב. גם אם אתה צודק, לבסוף אתה המפסיד”. ראש הממשלה נתניהו היה בעברו שגריר ישראל באו”ם. הוא כנראה לא זוכר את האמרה הזאת.

הדו״ח הגנוז של 8200 - גילויים חדשים: מכתב המפקד לפני הטבח נחשף | בן כספית
דיווח: נתניהו ניסה לצמצם את טווח הפעולה של המשלחת בפריז, פעמיים

זה גם לא משנה אם הוא זוכר או שכח. אצל נתניהו אסור לריב עם איתמר בן גביר או עם בצלאל סמוטריץ’. גם אם הוא צודק, הוא תמיד מפסיד מולם. הצרה היא שלא רק הוא המפסיד. ישראל ניזוקה וחבולה.

מתחים ביחסים עם הבית הלבן וצמרת הממשל בוושינגטון אינם חדשות. אין כמעט ראש ממשלה שכיהן בישראל ולא התמודד עם חילוקי דעות ועמדות מנוגדות עם הנשיא, עם מזכיר המדינה ועם בכירים בממשל. יש כמה הבדלים בין המשבר המתהווה היום ביחסים עם הנשיא למשברים בעבר. ראשית, מדובר בנשיא אמריקאי שאין עוררין על תוארו כנשיא הידידותי ביותר לישראל שאכלס אי פעם את הבית הלבן.

עובדה זאת כשלעצמה, שהוכיחה את עצמה בחודשי הלחימה נגד חמאס באופן הכי מעשי, מחייבת זהירות יתרה והקפדה על כל מילה, כל תזוזה ומהלך ביחסים עם הבית הלבן. לא רק שאין זהירות. במקומה שולטת ההפקרות, שבאה לידי ביטוי בהצהרות מעליבות כלפי הנשיא ביידן.

ראש הממשלה נתניהו ידוע כמי שאוהד רפובליקנים ולא אוהב, בלשון המעטה, את הבית הלבן בשליטת נשיא דמוקרטי. זה הדדי. נתניהו איננו אהוד, בלשון המעטה, בוושינגטון הדמוקרטית. גם בימים כתיקונם, ראש ממשלה מחויב למדיניות חיובית, של רצון טוב ונטייה מוצהרת להסכמה ולהיענות מול וכלפי נשיא מעצמת־על ידידותית לישראל.

בנימין נתניהו על ההצהרה נגד מהלך חד צדדי להכרה במדינה פלסטינית (צילום: לשכת ראש הממשלה)

לא זאת בלבד שנתניהו איננו מגלה שמץ של מחויבות כזאת. דווקא בימים טרופים של מלחמה וצורך בתמיכה וסיוע של ארצות הברית, ראש הממשלה נוהג ומתנהל מול הנשיא ביידן באופן שניתן להגדירו כמפגן של קלות דעת ונמהרות.

מה שחמור במשבר הצובר תאוצה ביחסי ישראל וארצות הברית הוא העובדה שראש הממשלה נתניהו הפקיר את ערוץ היחסים עם הבית הלבן והממשל בידיהם, ליתר דיוק בפיהם, של השרים בן גביר וסמוטריץ’. לשניהם אין קמצוץ של ידע וניסיון בתחום מדיניות חוץ בכלל, ושניהם בורים גמורים בכל הנוגע ליחסים עם ארצות הברית. בן גביר וסמוטריץ’ הפכו לדוברים המרכזיים והמצוטטים של ממשלת ישראל מול וכלפי הנשיא ביידן.

מי שמבין היטב את האבסורדיות של המצב שבו בן גביר וסמוטריץ’ הם המגיבים למדיניות הבית הלבן, הוא ראש הממשלה נתניהו. הוא נחשב מומחה ליחסי ישראל־ארצות הברית וגם מודע לנזק העצום ששני השרים הנ”ל גורמים ליחסים. נתניהו שותק. חושש לומר מילה שתתפרש חלילה כנזיפה בשני השרים. מדהימה העובדה שהשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, הנחשב מומחה ליחסים בין המדינות וידוע כמקורב לנתניהו, שותק גם הוא.