דקה אחת, זה כל פרק הזמן שהיו צריכים כלי התקשורת בארצות הברית להמתין בין סגירת הקלפיות בקרוליינה הדרומית הלילה לבין ההכרזה שדונלד טראמפ הוא המנצח בפריימריז גם במדינת הבית של יריבתו היחידה, ניקי היילי.

מהפך של 180 מעלות: השינוי המשמעותי מהעסקה הקודמת
"ממשלת טכנוקרטים עד לסוף השבוע": האם חמאס מוותר רשמית על השלטון ברצועה?

כמו בכל ההצבעות הקודמות בששת השבועות האחרונים, הניצחון של הנשיא לשעבר לא מפתיע ומוכיח שוב את שליטתו במפלגה הרפובליקנית בעודו מתקרב צעד נוסף לעבר הבטחת המועמדות שלו מטעם המפלגה בבחירות לנשיאות, לקראת קרב חוזר מול הנשיא הדמוקרטי המכהן, ג'ו ביידן, בנובמבר הקרוב.

גם העובדה שהיילי שימשה פעמיים המושלת של המדינה הדרומית ועדיין נחשבת לדמות אהודה לא מנעה מטראמפ לגרוף יותר מ-60 אחוז מהקולות. "אני אוהב את ניקי בתור מושלת. אני אוהב את טראמפ בתור הנשיא שלי", סיכם אחד המצביעים את התחושות של רבים מהמצביעים.

בנאום הלילה, ניסתה היילי לרכך את המכה. "אני רואת חשבון, ואני יודעת ש-40 אחוז זה לא 50 אחוז", אמרה. "אבל אני גם יודעת ש-40 אחוז הם לא רק קבוצה קטנה". אולם ניתוח התוצאות מראה עד כמה האחיזה של טראמפ מבוססת. 73 מהמצביעים הרפובליקנים נתנו את קולם לנשיא לשעבר מול 26 אחוז בלבד שהצביעו להיילי, נתונים דומים לתוצאה בניו המפשייר בחודש שעבר.

ניקי היילי מודיעה על מועמדותה לנשיאות ארה"ב 2024 (צילום :רויטרס)

מנגד, היילי קיבלה 54 אחוזי תמיכה בקרב המצביעים העצמאים, שמהווים רק 21 אחוז מכלל המצביעים בקרוליינה הדרומית, והיא גם הסתמכה על קולותיהם של מצביעים דמוקרטים שיכולים להשתתף בפריימריז של המפלגה היריבה.

בינתיים, המושלת והשגרירה לשעבר באו"ם לא מתקפלת והבטיחה גם הלילה שהיא ממשיכה להתמודד כשהיא ממצבת את עצמה כחלופה היחידה, לא רק מול טראמפ אצל הרפובליקנים, כשהיא מדגישה את כתבי האישום שלו ואת האמירות השערורייתיות והגזעניות של הנשיא לשעבר, אלא גם מול ביידן בבחירות הכלליות.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

אולם רגע ההכרעה של היילי מתקרב בצעדי ענק. השבוע אמנם תתקיים ההצבעה במישיגן, אבל כל העיניים כבר נשואות לשבוע הבא, ההצבעה של יום שלישי הגדול - הסופר טיוזדיי - כאשר הבחירות יתקיימו ב-15 ממדינות ארה"ב, כולל קליפורניה וטקסס, ובטריטוריה של סמואה האמריקאית, ועל הכף ניצבים 36 אחוז מכלל הצירים הרפובליקנים הנדרשים לצורך הבטחת המועמדות המפלגתית לנשיאות.

ניצחון סוחף של טראמפ יביא אותו למרחק נגיעה ממספר הצירים הנדרשים וייאלץ את היילי לחשוב אם היא ממשיכה עד שהוא אכן יאסוף את כל הצירים, ככל הנראה כבר במהלך החודש הקרוב, או שהיא תפרוש מיד אחרי ההצבעה בשבוע הבא. לא משנה מה תהיה ההחלטה, דבר אחד בטוח, כפי שהבחירות הלילה גם הראו, המפלגה הרפובליקנית היא כבר טראמפ על מלא.