האזינו לטור המלא

האם השייח' ראאד סלאח - הסמן הקיצוני, המסית והאנטי־ישראלי שבין ערביי ישראל, מי שהתנועה שבראשה עמד הוצאה מחוץ לחוק והוכרה כארגון טרור – חוזר בגדול, בתמיכה של הנהגת ערביי ישראל, באמצעות ארגון חדש שהוא פורס בשנים האחרונות בכל רחבי הארץ, עם אותם אנשים שפעלו איתו בארגון הטרור ההוא, רק בכיסוי אחר ותמים?

ובכן, שימו לב לסיפור המרתק שמספרים שני כתבי אישום חמורים שהוגשו בשבועות האחרונים נגד ערבים ישראלים ששיתפו פעולה עם חמאס. האחד מהם מתאר את מעלליו של אוסאמה אל־עוקבי, איש הנגב. השני, של רמי חביבאללה, איש עין מאהל שבצפון. כלי התקשורת סיקרו אומנם את כתבי האישום הללו, שעוד נרחיב עליהם בהמשך, אבל מעטים, אם בכלל, שמו לב לחוט שמחבר ביניהם.

אל־עוקבי וחביבאללה אינם סתם שני נאשמים בפעולות הקשורות בטרור. שניהם, מסתבר, אנשי הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. שניהם מקורבים לשייח' ראאד סלאח. שניהם פעילים במיזם ה"חברתי" החדש שהקים סלאח אחרי שהתנועה שלו הוכרזה כארגון טרור, מיזם העונה לשם "הוועדות להפצת השלום", ואשר שם לו למטרה, לפחות באופן הצהרתי, להילחם באלימות.

"הוועדות להפצת השלום" הוקמו לראשונה על ידי ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, בשנת 2017 - כשנה וחצי אחרי ההוצאה של התנועה שלו מחוץ לחוק. על פני השטח, מדובר במיזם שהפרקטיקה שלו מזכירה את זו של ה"דעווה", שמטרתה במקרה שלנו לקרב כמה שיותר אנשים דרך פעילות חברתית וחינוכית, ודרך מלחמה באלימות, עידוד סולחות ועוד. סלאח – שפעילותו זו חוסה תחת כנפיה של ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל – מסתובב בשנים האחרונות מיישוב ליישוב, מכפר לכפר ומעיר לעיר, ומקים קבוצות מקומיות של "ועדות השלום". הוא פועל מול הציבור, מול האימאמים במסגדים, מול ראשי הרשויות, ומול קבוצות של נשים וסטודנטים. מדובר בפרויקט בלתי נתפס בהיקפו.

סלאח עצמו התבטא באחת ההזדמנויות ואמר שהרשת שלו פרוסה בלפחות 90% מהמגזר הערבי. ספק אם יש היום עוד איש במגזר הזה – פוליטיקאי, מפלגה או כל גורם אחר - שמחזיק בתשתית דומה לזו שאותה בנה בשנים האחרונות אחד השונאים הגדולים של מדינת ישראל. בארגון "ערי ישראל", שמנהל מעקב אחרי פעילותם של מי שהיו בעבר אנשי הפלג הצפוני, מיפו את בעלי התפקידים השונים ב"וועדות להפצת השלום", את אנשי ההנהלה הארצית של המיזם הזה ואת ראשי הוועדות המקומיות ביישובים הערביים השונים, ומצאו כי רוב מובהק של הגורמים המובילים נשאו בתפקידים בפלג הצפוני של ראאד סלאח לפני שזה הוכרז כארגון טרור, והתניידו איתו אל הפעילות הבאה עם השם החדש והמטרות הנקיות.

אנחנו לא יודעים לנבא מה ייצא מהארגון הזה בעתיד ומה מתכנן ראאד סלאח לעשות בו. אנחנו כן יודעים להגיד, כאמור, שבכירי אנשיו בארגון הטרור ההוא הולכים אחריו, והם באים מכל רחבי החברה הערבית. מטמרה ומשעב, מבאקה אל־גרבייה ומדיר חנא, מעראבה וממזרעה, מטורען ומהנגב, מאום אל־פחם ומאעבלין, מנחף ומג'סר א־זרקא, מג'לג'וליה ומקלנסווה, מפוריידיס ומנצרת, מיפו, מזרזיר מדבורייה ומנקודות יישוב רבות אחרות. רוב מוחלט של חברי ההנהלה הארצית של "ועדות השלום" שיתף פעולה עם סלאח אך לפני שנים ספורות בפלג הצפוני שהוצא אל מחוץ לחוק.מעקב אחרי הפעילויות של "ועדות השלום" הללו מלמד לא פעם מהו "השלום" שאליו חותר סלאח וחותרים שותפיו. באחד המקרים, לדוגמה, הגיעה "הוועדה להפצת השלום" בראשותו של ראאד סלאח לביקור ברכה אצל המחבל פכרי מנצור, כשזה השתחרר מ־17 שנים בכלא, אחרי שהסיע מחבל מתאבד שהתפוצץ בשוק בחדרה - פיגוע שנרצחו בו שישה אנשים ונפצעו עשרות. נקודה שחשוב להדגיש בהקשר הזה: כל הפעילות של ראאד סלאח חוסה תחת ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, מופיע בעצמו לצד סלאח בלא מעט אירועים. ועדת המעקב, כמוה כממשלה של ערביי ישראל. במועצה שלה ובמזכירות שלה יש ייצוג, לפי מפתח מסודר, לראשי הרשויות הערביות, לארגונים ערביים חוץ־פרלמנטריים ולנציגי המפלגות הערביות. שלושה נציגים לחד"ש, שני נציגים לרע"ם, שניים לבל"ד, אחד לתע"ל ועוד.

רוצה לומר, החזרה של ראאד סלאח, תומך הטרור, למרכז הבמה והפיכתו מחדש לגורם משמעותי בחברה הערבית מתרחשות בשיתוף פעולה מלא עם כל הנהגת המגזר הערבי בישראל. אלה לא אנשי שוליים, שמשתפים איתו פעולה. אלה לא אנשים חסרי השפעה. זהו לב לבה של החברה הערבית והמיינסטרים שלה.

למה חשוב כל כך הסיפור הזה? מכמה סיבות. גם משום שבאזור החיוג הזה, של פעילויות של גורמים אסלאמיים כאלה ואחרים, מוכרת אותה פעילות "דעווה" שמתחילה בענייני חברה, תרומה לקהילה וסיוע לנזקקים, ולא תמיד מסתיימת שם. גם משום שמי שמוביל את המיזם הזה מעורב כבר שנים בהסתה לטרור ואלימות. וגם משום שמדהים לראות - בעודנו תוהים לא פעם איפה בדיוק נמצא לבו של הציבור הערבי בישראל - כיצד האיש הזה, שרואה בנו אויב, ושתומך בטרור ובאלימות נגדנו, זוכה לחיבוק מעשרות ראשי רשויות ונציגי מפלגות, שמקבלים אותו בכבוד, חותמים איתו על אמנות ומעניקים לו תעודות הוקרה על פועלו.

מפיצים שלום וטרור

ראאד סלאח הוא אויב של כל מה שמופיע בתעודת הזהות הלאומית שלנו. אויב של הציונות. אויב של היהדות. אויב של המדינה. אויב של צה"ל. איש אנטישמי, שונא ישראל, התומך בפיגועים ותומך במפגעים. הוא קרא לנו "חיידקים", הוא כינה אותנו "קופים", הוא הבטיח ש"לא יחלוף זמן רב עד שירושלים תהפוך לבירה אסלאמית עולמית עבור ח'ליפות אסלאמית עולמית". הוא דיבר על החובה "להוציא לדרך אינתיפאדה אסלאמית ערבית מאוקיינוס לאוקיינוס". "אתם תיעלמו", התנבא, "ויום יבוא ורחובות ירושלים יתבהרו מהדמים ששפכו חיילי הכיבוש שכבשו את אל־אקצא, והכבוד יחזור".

חגיגות השחרור שלו מהכלא, שאליו נשלח אחרי שהילל ושיבח את המחבלים שרצחו שני שוטרים בהר הבית, לימדו עד כמה פופולרי האיש במגזר הערבי בישראל. אלפי חוגגים צוהלים, שיירות של רכבים, וסתם עולים לרגל שהגיעו לחזק אותו. חברי כנסת באו ללחוץ את ידו. ראשי מועצות הגיעו לכבד אותו. משלחות של תלמידים המתחנכים בבתי הספר של מערכת החינוך הישראלית הגיעו כדי לברך אותו.

הזכרנו את שני אנשי "הוועדות להפצת השלום" של ראאד סלאח, שנעצרו לאחרונה בעקבות סיוע וחיבור שלהם עם חמאס? אז הנה סיפורם, כפי שהוא מופיע בכתבי האישום נגדם. אוסאמה אל־עוקבי, מקורב לראאד סלאח, שימש במשך שנים בתפקידים בכירים מטעם הפלג הצפוני בכל מה שקשור לפעילותו בנגב. בשנים שקדמו להוצאת הפלג אל מחוץ לחוק, הוא היה אחראי אזור הנגב של התנועה האסלאמית הצפונית. עם הקמת המיזם "להפצת השלום" על ידי ראאד סלאח, הפך אל־עוקבי לבעל תפקיד מרכזי בהנהלה הארצית של המיזם החדש.

כתב האישום שהגישה נגדו פרקליטות מחוז הדרום מספר כיצד העביר כספים לפעיל חמאס בעזה גם אחרי שזה שיתף אותו בכך שהכסף משמש, בין היתר, לחפירת מנהרות על ידי פעילי הארגון. בנוסף, טיפח אל־עוקבי קשרים עם אנשי חמאס בטורקיה, קיבל מאחד מהם כספים "עבור הבדואים בנגב", ואף נפגש עם סלאח אל־ערורי, מבכירי חמאס, מי ששימש כממונה על פעילות הזרוע הצבאית של הארגון ביהודה ושומרון וכסגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, וחוסל בלבנון לפני כחודשיים בתקיפה אווירית שיוחסה לישראל.

אגב, לפני כמה ימים, בכנס שנערך בנגב אחרי מעצרו של אל־עוקבי, התגלה שמי שמחליף אותו הוא עו"ד חאלד אזברגה, תושב לוד, עוד נציג של הפלג הצפוני, איש אמונו של ראאד סלאח, ומי שמייצג כמה מהמסיתים לאלימות ובהם המופתי הירושלמי עכרמה סברי.

והנה סיפורו של רמי חביבאללה, עוד איש מהפלג הצפוני, שגם הוא עסק בפעילות "הוועדות להפצת השלום" וגם הוא נעצר לאחרונה בעקבות שיתוף פעולה עם חמאס. חביבאללה, איש חינוך מעין מאהל, מי שהשתתף בכמה אירועים עם ראאד סלאח, ואף נשא דברים בטקס השחרור שלו מהכלא, נסע בשנת 2022 לטורקיה במסגרת משלחת לסיוע הומניטרי, ושם נרקמו קשרים בינו לבין פעילי חמאס שאיתם עמד בקשר תקופה ארוכה. הוא העביר כסף לאותם פעילי חמאס, ביודעו שהם כאלה, ועם פרוץ המלחמה הנוכחית שוחח איתם תוך שהוא מביע תמיכה במעשי חמאס, ומספר להם שהוא אף שוקל להצטרף ללוחמיו.

חביבאללה הציע לחבריו בחמאס לסייע להם ולהעביר להם תמונות של "מקום ביטחוני רגיש". זמן קצר אחר כך הוא נסע למפעל אלביט, מפעל ביטחוני חיוני המייצר תחמושת עבור מערכת הביטחון, צילם תמונות ושיגר אותן אל איש חמאס בטורקיה יחד עם נ"צ של המפעל, על מנת שחמאס יוכל לתקוף את המקום בטילים. אחרי שעודכן, בתגובה, שלחמאס אין יכולת לתקוף את המפעל, נתבקש חביבאללה ליטול יוזמה ולבצע במקום פיגוע עצמאי. חביבאללה, כך לפי כתב האישום, שקל לבצע פיגוע ירי בירושלים, ובמטרה לסייע לחמאס במלחמתו בישראל פנה אל תושב הכפר שלו וקשר איתו קשר לבצע פיגוע תוך שימוש בנשק. השניים נעצרו בטרם הספיקו להוציא תוכניותיהם אל הפועל.

המטרה: ח'ליפות אסלאמית

האופן שבו סלאח בונה לעצמו שליטה בכל נקודה ונקודה במגזר הערבי, כשהוא זוכה ליחס של כבוד וללגיטימציה רבה, היה צריך להטריד מאוד את כל מי שחשב שהוצאת הפלג הצפוני אל מחוץ לחוק תשנה כאן משהו, וגם את כל מי שמייחל לראות את המגזר הערבי הופך ישראלי יותר ומתרחק מהאלימות ומההסתכלות על מדינת ישראל כעל מדינת אויב. סלאח הוא כאמור מהקיצוניים שבערביי ישראל. במהלך השנים הוא הורשע פעם אחר פעם בהסתה לגזענות, בהסתה לאלימות, בתמיכה בהתאחדות בלתי מותרת, בהסתה לטרור, בהתפרעות ובתקיפת שוטר, וגם בילה כמה תקופות בכלא.

ועדת אור, שחקרה את אירועי אוקטובר 2000, ייחסה לו עידוד חוזר ונשנה לאלימות כדרך להשגת מטרותיו של המגזר הערבי בישראל. סלאח, כך עלה מדבריה של הוועדה, ערך אסיפות המוניות והפעיל שיטות תעמולה מתלהמות במטרה לעורר אווירה ציבורית משולהבת סביב נושא הר הבית, ובכך תרם תרומה ממשית להלהטת הרוחות ולהתפרצות האלימה ורחבת ההיקף שהתרחשה. עוד לפני אירועי אוקטובר 2000, נכתב עליו שהיה אחראי להעברת מסרים השוללים את עצם הלגיטימיות של קיומה של מדינת ישראל ומסרים המציגים את המדינה כאויב.

קשה יהיה לבוא בטענות למי שהפעילות הנוכחית של ראאד סלאח במיזמי השלום החדשים שלו תזכיר לו את מה שעשה בתחילת דרכו בפלג הצפוני שבראשו עמד. הפלג עסק גם הוא בפעולות צדקה שמטרתן הייתה גיוס תמיכה עממית רחבה. התנועה האסלאמית השקיעה אז משאבים גדולים במתן שירותים חברתיים ושירותי צדקה לשכבות החלשות בחברה, כחלק מפעילות "דעווה" שנועדה לקרב את האוכלוסייה לערכי הדת. על רקע הפעילות הזו הפך הפלג הצפוני עם השנים לתנועה פוליטית משמעותית בקרב חלק מהציבור הערבי בישראל.

כל זה התפוצץ בקול רעש גדול עם ההכרזה על הפלג הזה כעל התאגדות בלתי מותרת, כשהודעה מפורטת שפרסם הקבינט הבהירה עם מי יש לנו עסק. הפלג הצפוני, הוסבר, הוא תנועה אחות של ארגון הטרור חמאס, והתנועות מקיימות "שיתוף פעולה הדוק וחשאי". התנועה האסלאמית "מסתייעת במערך הפיננסי הגלובלי של תנועת האחים המוסלמים, וממומנת על ידה", ובמשך שנים מומנה על ידי קרנות מזוהות עם חמאס. ברקע להחלטה, נמסר עוד אז, מוביל הפלג הצפוני מסע הסתה שקרי שכותרתו היא "אל־אקצא בסכנה", במטרה להאשים את ישראל בטענות שווא של כוונות לפגוע בהר הבית. במסגרת זו, הקים הפלג הצפוני בשיתוף עם חמאס מערך פעילים בשכר שנועד ליזום פרובוקציות בהר הבית.

הפלג, הוסבר עוד בהודעה ההיא של הקבינט, הוא "ארגון בדלני, קיצוני וגזעני אשר אינו מכיר במוסדות המדינה, שולל את זכות קיומה ושואף לכונן במקומה ח'ליפות אסלאמית. התנועה האסלאמית משתייכת לזרם האלסאמיסטי הקיצוני, והיא חלק מתנועת 'האחים המוסלמים' העולמית, כאשר שתיהן חולקות תפיסה אידיאולוגית קיצונית ומטרה משותפת — להשמיד את מדינת ישראל".

מהכלא לפעילות מלאה

את ההחלטה להקים את "הוועדות להפצת השלום" קיבל ראאד סלאח כשנה וחצי לאחר ההכרזה על הפלג הצפוני כארגון טרור. כשישב בכלא נעצרה הפעילות. כשיצא ממנו, בשלהי 2021, היא המשיכה במלוא עוזה. כאמור, בארגון "ערי ישראל" מיפו את בעלי התפקידים ב"ועדות להפצת השלום", ומצאו כי רוב מובהק שלהם שימשו קודם לכן כבעלי תפקידים בפלג הצפוני של ראאד סלאח, בטרם זה הוכרז כארגון טרור.

באוקטובר 2017, כמה שבועות אחרי שנעצר בעקבות דברי שבח ועידוד למעשי טרור, התקיימה במשרדי ועדת המעקב ישיבה שבסיומה הוחלט להעמיד בראש פרויקט ה"שלום" את השייח' עבדול כרים חג'אג'רה, גם הוא בעבר בעל תפקיד בפלג הצפוני. עוד נבחרו בישיבה הזו עשרה נציגים ממחוזות שונים בארץ, במטרה שאלה ישמשו כהנהלה הארצית של המיזם. תשעה מתוכם נשאו גם הם עד שנתיים קודם לכן בתפקידים בפלג הצפוני.

כאמור, במהלך ימי מאסרו של ראאד סלאח עבדו הוועדות על אש נמוכה. עם שחרורו, בדצמבר 2021, הוא פרסם מאמר שכותרת "אחים ואחיות בוועדות השלום המקומיות", כשהוא פונה לאנשי התשתית שהקים לפני שנכנס לכלא ומודיע להם על חזרתו לפעילות מלאה ועל כוונתו להיפגש בקרוב עם נציגיו ברחבי הארץ. סלאח הסביר שמטרת הארגון שלו תהיה חברתית וחינוכית ותעסוק במלחמה באלימות ובערכי השלום. פחות מחודש אחרי שחרורו הוא כינס באום אל־פחם את נציגי הוועדות המקומיות ואנשי ההנהלה הארצית מכל רחבי הארץ, כשבין השאר עודכנו הפעילים על תפקידו במיזם של האשם עבד אל־רחמן, בעבר ראש עיריית אום אל־פחם ודובר הפלג הצפוני. עוד נציג בכיר מהפלג הזה.

כעבור חודשיים נוספים פרסם ראאד סלאח מאמר נוסף בשם "ועדות להפצת השלום", שבו פירט את השאיפות והיעדים: הקמת ועדה בכל יישוב, חלוקה של הארץ למחוזות, הקמת ועדות מקומיות לנוער והקמת גוף דתי שיכלול מנהיגים דתיים. באחד ממסמכי הנחיות העבודה כבר דובר לא רק על מאבק באלימות, אלא על טיולים מאורגנים, על תחרויות, על ימי ניקיון ועוד. לאחרונה פרסמה אחת מ"ועדות השלום" תמונות מטיול שערכה לפעילים לאחד הכפרים הנטושים מ־48'. הוועדות המקומיות מקיימות טקסי הוקרה לרופאים, פעילויות בבתי חולים, משחקי כדורגל, אירועי ספורט, פרויקטים של חלוקת ציוד, כנסי אימאמים, כנסי עורכי דין, ועידות נשים, ביקורים בבתי ספר ועוד. סלאח עצמו נמצא כמעט בכל אירוע, נע ממקום למקום, חורש את הארץ לאורכה ולרוחבה.

העובדה שעשרות ראשי רשויות משתפים איתו פעולה ומארחים אותו ואת מיזמיו מלמדת על הכיוון. ספק אם יש במגזר הערבי עוד גורם שמחזיק תחתיו רשת גדולה ומשמעותית כזו, שמכסה כמעט כל נקודה במגזר, עם אנשים וסניפים שפועלים תחתיו.

לאן כל זה הולך? כל אחד רשאי להעריך כרצונו. אבל נוכח ההיכרות עם האיש ועם כוחו, נוכח ההיכרות עם עברו, נוכח ההיכרות עם התנועה שהקים ואשר הוכרזה כארגון טרור, נוכח העובדה שרבים מאוד ממי ששיתפו איתו פעולה בארגון ההוא עברו לשתף איתו פעולה במיזם הזה, ונוכח ההנחה הלא מואד מופרכת שיש סיכוי קטן מואד שכל אלה המירו בהמוניהם את האידיאולוגיה שלהם ואת תפיסתם לגבי המדינה, האלימות והטרור – נוכח כל זה ראוי שמישהו ייתן את דעתו על מה שמתרחש פה, די מתחת לרדאר.