בני גנץ לא סופר את ראש הממשלה. הוא מעריך שנתניהו לא יעז לפטר אותו מהממשלה, מה שעלול להביא גם להתפטרות השר איזנקוט. זאת כנראה הסיבה שהוא החליט לצאת לפגישות מדיניות בארצות הברית ללא אישור מראש הממשלה. אף לא אחד משרי הליכוד היה מעז לעשות את מה שעשה גנץ. עבור נתניהו זה הרבה יותר ממכה קטנה בכנף, ועבור גנץ זאת הפגנת מנהיגות שמוכיחה שהוא לא נמצא בכיסו של ראש הממשלה.

מעורר מחלוקת: דו"ח האו"ם על זוועות האונס בטבח - אי אפשר לייחס את המעשים לחמאס
לאחר פסילתו: בית המשפט העליון בארה"ב בהחלטה דרמטית בנוגע לטראמפ

לגנץ יש בטן מלאה על נתניהו. הוא לא מאמין לו, אבל הצטרף לממשלתו כדי להפגין אחדות. נתניהו, מנגד, זקוק לגנץ ואיזנקוט משום שאין ביטחוניסטים בממשלתו, ולהוציא את שר הביטחון יואב גלנט, שנמנה עם תומכיו של גנץ, אין לו דמות בעלת רקע ביטחוני שהוא יכול להיוועץ בה. ההצטרפות לממשלתו של נתניהו עשתה לגנץ ואיזנקוט אלקטורלית רק טוב. גנץ נתפס בציבור כמי שיכול לנהל את הממשלה טוב מנתניהו.

בנימין נתניהו משיב לג'ו ביידן (צילום :לשכת ראש הממשלה)

הדימוי שזכו לו גנץ ושותפו איזנקוט כמי שמנהלים את המלחמה ומונעים קבלת החלטות שגויות דומה להכרה שלה זכה שר הביטחון גלנט, שעד 7 באוקטובר נתפס כעושה דברו של נתניהו ולא כמי שמפגין מדיניות עצמאית. המינויים שביצע גלנט לפני ה־7 באוקטובר נועדו לרצות את נתניהו.

לא הייתה להם הצדקה חוץ מאשר חששו מנתניהו או רצונו לרצות את ראש הממשלה. מינויו של דני זקן למפקד זמני של גלי צה"ל, שנעשה על ידי גלנט, זכה להרמת גבות לא רק מצד מי שהיו בעבר מפקדי גלי צה"ל, אלא בעיקר מצד מי שמכירים את זקן ואת כישוריו. ההתנתקות של גלנט מנתניהו אפשרה לו למנות מינוי מקצועי בדמות טל לב־רם למפקד גלי צה"ל, לאחר שקודם לכן העדיף גלנט את זקן על פני אור צלקובניק, היום מנכ"ל חדשות 13, שהיה מועמד ראוי ביותר לתפקיד.

יואב גלנט (צילום:  אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

צלקובניק, מנהל מקצועי ואיש רדיו מוכשר עם ניסיון וקבלות, לא התמנה לתפקיד רק משום שלא השתייך למחנה הפוליטי הנכון. מינויו של לב־רם מוכיח שגלנט מגלה היום הרבה יותר עצמאות, ובמקום מינויים פוליטיים הוא הפך ממלכתי ובוחר בטובים ביותר בתחומם.

גלנט הוא היום איש אחר. קרבתו לגנץ מאפשרת לו לפעול ביתר חופשיות. הוא נוהג נכון כשהוא יוצא להגנת הצבא שמותקף על ידי חברי הקואליציה בעניין חוק הגיוס. גלנט לא גילה אומץ לב ציבורי, הוא עשה את מה שנדרש לעשות כשר ביטחון, מעשה שספק אם היה עושה מיד לאחר שהוחזר על ידי נתניהו לתפקיד שר ביטחון לאחר פיטוריו.

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

גלנט לא מתואם בצעד הזה עם גנץ, למרות שנתניהו חושד בכך. כל מה שהוא מבקש זה להביא לשוויון בנטל. המהלכים העצמאיים שעושה גלנט גורמים להכפשתו האישית, תוך ניסיון להציגו כמי שמתכוון לעזוב את הליכוד. לפחות לפי שעה זה לא המצב, והוא נאלץ לפרסם הודעה שאין לו כוונה כזאת.

גנץ יוצא לפגישות מדיניות בארצות הברית, דבר שגורם לנתניהו לאבד שליטה על חלק מממשלתו. העובדה שהשגריר בוושינגטון מייק הרצוג קיבל הנחיה שלא לטפל בביקורו של גנץ ולא להתלוות אליו בפגישותיו המדיניות היא איתות ברור מראש הממשלה שממלא את התפקיד כמעט ברצף מאז שנת 2009 שאין לראות בביקורו של גנץ בארצות הברית ביקור מדיני, שלא על דעת הממשלה. השר גנץ הוכיח שאינו חושש לנסוע לבית הלבן לפני שראש הממשלה הוזמן לשם. האם הוא ישלם על כך בתפקידו? אני מעריך שלא.