נכון, עדיף מאוחר מאף פעם. הדוח של שליחת מזכ"ל האו"ם פרמילה פאטן, הכולל הוכחות לתקיפות מיניות בטבח שביצע חמאס במתקפת הפתע שלו, הוא מהלך חיובי מטעם האו"ם. אולם מבחינה מעשית ומבחינת היכולת להשפיע - פרסומו עתה מגיע מאוחר מדי.

גוטרש ייזכר כמי שהיה לו חלק בלתי מבוטל בהידרדרות האו"ם | שלמה שמיר
לא ידיד של ישראל: אם תפרוץ מגפה, האו"ם יוכל לקדם הפסקת אש בעזה

העיתוי של חשיפתו התקשורתית, כמעט חצי שנה אחרי האירועים המזעזעים שהוא מאשר, בעיקר באופן נסיבתי, רק הוכיח את תפקודו האיטי והלקוי, את תגובתו המאוחרת, ואת חוסר יכולתו המעשית המיידית של הארגון העולמי. מאוחר אמרנו? דוח נוסף יפרסם מזכ"ל האו"ם בעוד חודש. יש לו זמן.

בתים בקיבוץ רעים לאחר טבח ה-7 באוקטובר (צילום:  יוסי זמיר פלאש 90)
בתים בקיבוץ רעים לאחר טבח ה-7 באוקטובר (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

הדוח החמור לא יניב שום מעשה, שום מהלך פרקטי, שום תגובה משפיעה, וכמובן שום צעד של עונשין מצד האו"ם נגד ארגון טרור, שהמתקפה שלו ב־7 באוקטובר הייתה מאופיינת בנאציזם. הדוח גם לא מזכיר לגנאי ולא מוקיע במפורש ובאופן ישיר את חמאס כארגון טרור.

מה שהדוח חושף זה שהארגון העולמי, שהוקם לפני 78 שנים, זקוק בדחיפות לרפורמה. ולא סתם, אלא לתיקון יסודי ובסיסי. לא רק בתפקוד וניהול. גם שינוי יסודי בסולם עדיפויות וערכים. הארגון פשוט הסתאב, מתנהל מתוך שגרה מנומנמת ואדישות והלך רוח של שווה נפש. מה עשה האו"ם בשנתיים מאז פלישת רוסיה לאוקראינה? איזו תגובה זכורה מצדו בעת שהצבא הרוסי מבצע פשעי מלחמה? שגריר רוסיה באו"ם תקף את ישראל בעקבות ההרג ההמוני בשבוע שעבר והאשים אותה שהיא "מבצעת שואה". בדיוק בשעה שהוא השמיע דברים אלה בניו יורק, הצבא הרוסי באוקראינה שיגר טילים נגד מטרות אזרחיות באוקראינה.

מלחמת רוסיה-אוקראינה: האו"ם על הסכם התבואה (צילום :רויטרס)

ואם הארגון זקוק לרפורמה, הרי הגוף שלו שהוא בעל הסמכות, מועצת הביטחון, זקוק בדחיפות לטלטלה, לניעור, להרעדה. מדובר בגוף שבסמכותו להפעיל כוח ולאכוף את החלטותיו, שכבר שנים שקוע בתהליך של הידרדרות במעמדו, בהשפעתו ובנוכחותו כגורם בזירה הבינלאומית.

הצרה היא שלא נראה שיש סיכוי ממשי לרפורמה. לא בארגון ולא במועצת הביטחון. המזכ"ל אנטוניו גוטרש לא כשיר לקדם רפורמה. מדינות ציר הרשע – בעיקר איראן ורוסיה - מנצלות לרעה את התערערות סמכותה של המועצה. מעצמות המערב, החברות הקבועות עם זכות הווטו, אינן מעוניינות ברפורמה, שתחליש את מעמדן הבלעדי במועצה. תמונת מצב זו רק מחזקת ומאוששת את ההערכה שהדוח על התקיפות המיניות שביצע חמאס לא יניב משהו מעשי ומועיל.