מכירים את האמרה "אין אדם שאין לו בוס, חוץ מהאפיפיור שפוגש את הבוס שלו אחרי מותו"? מתברר שגם לשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' יש בוס. אסור לטעות. הבוס שלהם הוא לא ראש הממשלה בנימין נתניהו. הבוס שלהם, שלא כמו זה של האפיפיור, חי ובועט, והוא הרב דוב ליאור.

הקאמבק של חיים רמון: "שוקל ברצינות" להתמודד בבחירות | פודקאסט מעריב
הנייה נגד סינוואר: חילוקי הדעות בצמרת חמאס שמונעים עסקה

אם השם נשמע לכם מוכר, זה בגלל פסיקותיו השנויות במחלוקת של הרב, שיש מי שמעלה חיוך כשהוא שומע אותן, ויש מי שחושש שתלמידיו פועלים כדי להגשימן. הרב ליאור הוא רבה של מפלגת עוצמה יהודית, ויש לו השפעה גדולה מאחורי הקלעים גם על סמוטריץ'.

עבור השר בן גביר, תלמידו לשעבר של הרב מאיר כהנא, הרב ליאור הוא דמות חשובה. ייתכן שבן גביר רואה בליאור את ממשיך דרכו של כהנא, שאותו העריץ בנעוריו, ואולי בשל כך זוכה הרב לכבוד שנתניהו רק יכול לחלום עליו בעוצמה יהודית.

לו מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי היה נחשף למודיעין מקצועי כשביקש לקבל שנת כהונה רביעית בתפקיד, והיה פונה ישירות לרב ליאור, אולי הלה היה מעניק לו את מבוקשו ולא רק חצי שנה עקב אילוצי המלחמה, כפי שעשה בן גביר. ככה זה כשהשפעת הרב על חסידיו בן גביר וסמוטריץ' כה ממגנטת.

חיסול האחראי הרקטי של חמאס (צילום: דובר צה"ל)

אף שליאור אינו משמש בתפקיד ממלכתי, הוא אחד האנשים החשובים במדינה. ההיכרות של סמוטריץ', מנהיג מפלגת הציונות הדתית, עם הרב ליאור היא מקדמת דנא. לאביו של שר האוצר, הרב חיים ירוחם סמוטריץ', שכיהן כרב המושב בית יתיר שבהר חברון וכראש הכולל בישיבת ניר בקריית ארבע, היכרות של שנים רבות עם ליאור.

כדי להבין עד כמה הרב ליאור הוא דמות חשובה בעוצמה יהודית, חשוב להאזין לדבריו כשהוא משכנע מצביעים להטיל בקלפי את הפתק הנכון. "עוצמה יהודית היא המפלגה היחידה בישראל שדוברת אמת. אם בישראל יהיה משטר מלוכני או משטר דמוקרטי, זאת בעיה לא עקרונית", הסביר הרב בנאום שנשא ברשתות החברתיות לפני כשלוש שנים.

הרב ליאור נחשב פוסק חשוב בציבור הדתי־לאומי. כדי להבין מדוע מתעקש תלמידו בן גביר לעלות בתכיפות להר הבית, צריך להבין שהרב תומך בכך ונוהג לעשות זאת. כמו כן הוא תומך בטרנספר של ערביי יהודה ושומרון, וזוהי גם דעתם של סמוטריץ' ובן גביר. את שנאת הערבים כלפי ישראל השווה הרב לשנאה הנאצית, וקבע כי "כל מי שרוצה להכניע ולהשמיד את עם ישראל יש לו דין עמלק, על כל המשתמע מכך". את אותם דברים בדיוק אומר בן גביר.

חסידים נאמנים

לטענת יאיר שלג, חוקר בתחום דת ומדינה ועמית מחקר במכון הרטמן, הרב ליאור לא רק שלא ביקר ולא גינה את הרוצח ברוך גולדשטיין, שביצע את הטבח במערת המכפלה, יש לו דעה ברורה על הרצח. הוא לא שיבח את מעשה הטבח עצמו, אבל הגדיר את נכונותו של גולדשטיין להקריב את חייו כמעשה שנועד לשיטתו להרתיע, ובכך לדעתו הגן על חיי חבריו. במעשהו הפך גולדשטיין ל"קדוש כמו קדושי השואה". תמונתו של ברוך גולדשטיין תפסה במשך שנים מקום של כבוד בסלון ביתו של בן גביר, והוא לא הכחיש זאת מעולם.

הניסיונות לכאורה של בן גביר להצית אש בהר הבית ברמדאן הקרוב, והניסיון של סמוטריץ' לחמם את סיר הלחץ הפלסטיני באיו"ש, בכך שהוא תובע למנוע את כניסתם לישראל של מאה אלף פלסטינים מובטלים, וכשר האוצר פועל לאי־העברת כספי מסים לרשות הפלסטינית – נובעים מאידיאולוגיה של הרב דוב ליאור להביא למלחמת "גוג ומגוג", שתקרב את ביאת המשיח.

בספר החשוב "חמורו של משיח" (הוצאת ידיעות ספרים), שנכתב במקור ב־1998 וזכה לגרסה עדכנית לפני כחצי שנה, מתייחס המחבר ספי רכלבסקי לרב ליאור, וחושף את פרצופו האמיתי. "לא רק במחתרת היהודית שלטה השפעת הרב ליאור, אלא גם בתהליך שקדם לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין.

ארבעה ימים אחרי רצח רבין התקיים במלון בירושלים כנס חשבון נפש רבני יחידאי. בכנס הזה שבו נכחתי, קם הרב יואל בן נון ותקף את הרבנים הנוכחים: 'מה אתם מיתממים? הרי כולכם ידעתם שהרב ליאור היה המקור המרכזי לפסק דין רודף ומוסר, שתכליתו היא רצח ראש הממשלה. אל הרב ליאור בא שוב ושוב הרוצח – לשמוע מהי דעת תורה ומה פוסקת ההלכה בעניין זה'".

בעקבות דבריו הנוקבים נזקק הרב בן נון לאבטחה אישית ונאלץ לעזוב את ביתו בעפרה. רכלבסקי מציין בספרו כי הרב ליאור לא נחקר כלל על המעשים הללו, בהוראה מגבוה, וכמובן לא נעצר, לא נשפט ולא נענש. רכלבסקי כותב כי "הרב ליאור עלה והתעלה.

שנים הוא היה ראש ועד רבני יש"ע לאחר רצח רבין, ועמד יחד עם הרב המקובל המשיחי המשפיע בישיבה, יצחק גינזבורג, מאחורי הספר המכונן 'תורת המלך', הלכות הריגת גויים. הוא עלה ועלה, עד שהועלה על הבמה בליל ניצחון המשיחיים בבחירות 2022, בידי בן גביר, והוצג כמורו, רבו ומנהיגו הרוחני והמעשי".

לא רק השר בן גביר נותן כבוד עצום לליאור כמוביל דרך, אלא גם ראש הממשלה נתניהו, שהוזהר כמה פעמים על ידי ראשי השב"כ, עמי אילון ויובל דיסקין, מפניו של הרב ליאור ומתורתו המשיחית. אך נראה שנתניהו בחר להתעלם מכל האזהרות, משיקול פוליטי קר.

האם העובדה שראש הממשלה אינו מקיים דיון על היום שאחרי המערכה בעזה, נובעת מהחשש שבן גביר וסמוטריץ' לא מוכנים להסכים לכך, וייתכן שיפרשו מהממשלה? שר האוצר סמוטריץ' תומך בהקמת ממשל צבאי בעזה ובמנהל אזרחי, ואם לא תתקבל עמדתו, נתניהו עלול לאבד את הרוב שיש לו. מה שמונע כנראה דיון בסוגיה חשובה, שגם הממשל בארה"ב שותף לה וממתין בקוצר רוח להחלטת הממשלה.

רוחו של הרב ליאור מרחפת מעל ראשיהם של שני חסידיו, שנכונים לבצע כל החלטה שלו גם אם היא הזויה. אם נתניהו רוצה לדעת כיצד ינהגו שותפיו הקואליציוניים מימין, כדאי שיפנה ישירות למי שמפעיל אותם – הרב דוב ליאור.

[email protected]