רוסיה תסכל הצעת החלטה נגד החמאס במועצת הביטחון ותמנע מהלך גם הצהרתי לגינוי ארגון הטרור. זאת הערכה הרווחת בקרב גורמים דיפלומטיים בכירים בניו יורק. היום (שני) ב-15:00 שעון ניו יורק (21:00 שעון ישראל) תתכנס מועצת הביטחון לדיון על דו"ח האו"ם שכלל פרטים על מקרי האונס וההתעללות בנשים שביצעו הטרוריסטים של החמאס במתקפה ה-7 באוקטובר.

מסתמן: יהב יחזור לראשות עיריית חיפה; עליזה בלוך הפסידה בבית שמש
יונה יהב: "התגעגעתי, תם עידן הנתק בין העירייה לממשלה"

הדיון מתקיים לפי בקשת ארה"ב, בריטניה וצרפת שנענו לבקשת ישראל ופניית שר החוץ ישראל כ"ץ לקיים את הדיון. בסדר היום של מועצת הביטחון שפורסם ביום ששי, נושא הדיון היום מוגדר "המצב במזרח התיכון כולל שאלת פלסטין",  דיון שיגרתי המתקיים במועצה אחת לכל חודש. אין אזכור על נושא דו"ח האו"ם על פשעי האונס שביצעו הטרוריסטים בנשים שחטפו במתקפה ב-7 באוקטובר.

תקיפת חיל האוויר במרחב עייתא א-שעב בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

שר החוץ ישראל כ"ץ צפוי להופיע בדיון ולשאת נאום. גם משלחת של בני משפחות החטופים תהיה נוכחת. לא ברור כיצד יסתיים הדיון ואם שלוש המעצמות שייזמו את הדיון יבקשו הצעת החלטה שתגדיר את החמאס כארגון טרור כפי שדורשת ישראל או שיסתפקו  בהצהרת גינוי נגד החמאס.

לדברי גורמים בכירים במטה הראשי של האו'ם בניו יורק, רוסיה שהיא אחת מחמש החברות הקבועות במועצה ובעלת זכות ווטו תמנע כל הצעה וכל יוזמה נגד החמאס. הערכה היא, שאיראן תנצל את יחסיה ההדוקים עם רוסיה שבאים באחרונה לידי ביטוי מעשי בסיוע שמזרימה איראן לצבא הרוסי  במלחמתו באוקראינה במיוחד במשלוחי  כטבמי'ם המשוגרים נגד מטרות אזרחיות באוקראינה.

"רוסיה לא תפעל במועצת הביטחון באופן שיפגע בשיתוף הפעולה ההדוק שהיא מקיימת עם איראן, שמסייע לה במלחמתה באוקראינה", אמר בשיחה ל"מעריב" דיפלומט בכיר וותיק. "איראן תומכת בחמאס באופן עקבי מזה שנים ולא תניח לרוסיה להצטרף לאיזה שהוא מהלך של מועצת הביטחון נגד החמאס".

כפר עזה אחרי הטבח (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
כפר עזה אחרי הטבח (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

למען האמת יש לציין, שרוסיה איננה זקוקה לעידוד מצד איראן  בנושא מזרח תיכוני הנוגע לישראל הנידון באו"ם ובמיוחד במועצת הבטחון. בזירת האו"ם רוסיה מקיימת מאז ומתמיד מדיניות עוינת לישראל. רוסיה לא השתמשה בזכות הווטו שלה במועצת הביטחון אף לא פעם אחת לבלום הצעת החלטה נגד ישראל.

רוסיה הצטרפה ומצטרפת לכל הצבעה במליאת האו'ם המאשרת החלטה נגד ישראל. ארה'ב סיכלה בווטו  הצעות החלטה נגד ישראל עשרות פעמים בשנים האחרונות. בחודש שעבר, טירפדה ארה'ב שלוש פעמים יוזמות נגד ישראל במועצת הבטחון. רוסיה מנצלת את זכות הווטו שלה לשיתוק למעשה של מועצת הבטחון במשברים ובסכסוכים איזוריים  שהיא, רוסיה, יצרה או שמשרתים את האינטרסים שלה. 

פעילות כוחות צה''ל בשטח הרצועה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בשטח הרצועה (צילום: דובר צה''ל)

במשך למעלה מעשר שנים, כשנשיא סוריה באשר אסד טבח בעמו וביצע פשעי מלחמה כעילה של מלחמה נגד  מורדים, רוסיה מנעה וסיכלה כל יוזמה ומהלך נגד סוריה  שהועלו במועצת הביטחון. השיא, ליתר דיוק השפל והביזיון  של ניצולה לרעה את זכות הווטו שלה הוא שרוסיה מנעה ובלמה מראש כל דיון והתייחסות של מועצת הביטחון לפלישה שלה לאוקראינה.

לפני שבועות אחדים, בעת דיון במועצת הביטחון  על הצעת החלטה לדרוש מישראל הפסקת-אש, השגריר הרוסי תקף את ישראל כמבצעת השמדת עם. באותה שעה ממש שהבכיר הרוסי השמיע  את האשמתו נגד ישראל, הצבא הרוסי באוקראינה שיגר גל של טילים נגד חמש ערים באוקראינה. לא כבר, לאחר שניסיון להעלות לדיון במועצה את פשעי המלחמה שמבצעת רוסיה באוקראינה נכשל וסוכל בווטו של שגריר רוסיה, יצא שגריר מערבי מאולם המועצה וקרא לעיתונאים שעמדו שם, "הרוצח מנהל את משפט הרצח שלו".