בחולפי באקראי ברחוב אני מרבה להישאל על ידי עוברי אורח "מה יהיה?" ו"לאן אנו הולכים?" - ואני, שבדרך כלל מאוד אופטימי, מתקשה לענות לשואלים ולצייר להם תמונה ורודה וחיובית.

שסע חברתי: הדשדוש הנוכחי מסוכן וימיט אסון שיקשה על התאוששות | יעקב פרי
תמוהה ולא ברורה: החלטת נתניהו לגבי הר הבית עלולה לגרום לאי שקט מטריד | יעקב פרי

כן, אנוכי, ששבעתי אין־ספור אירועים וצלחתי את כולם בתוצאה חיובית, מתקשה לצייר תמונת עתיד אופטימית וטובה. רצף האירועים שבהם מצויה ישראל מקשה עליי לצייר תמונה עתידית - ואני מוצא עצמי מודאג וטרוד.

האישיות הרוחנית הרמה ביותר, הרב הראשי לישראל, מציע לחרדים להגר מישראל אם תוטל עליהם חובת גיוס לצה"ל, וחוזר על האמירה השחוקה כי לומדי התורה הם הכוח המגן והגורם לחיילנו לנצח בקרב.

תגובת מפלגת השלטון למסקנות ועדת החקירה לאסון מירון מצביעה על אלוף שבע עיטורים ושבח כגורם פוליטי בוועדה, ולא טורחת להצהיר שהמסקנות של הוועדה יילמדו ויאומצו.

והגדולה שבידידותנו מודיעה על בניית מזח זמני ברצועה, כדי לפרוק בו את הסיוע ההומניטרי, כשישראל תערוך את הבידוק הביטחוני בקפריסין. וכל זאת בשעה שיחיא סנוואר משהה את תשובתו להשבת החטופים בנצלו את המצב הפוליטי־חברתי הנזיל בישראל.

הצטברות הסוגיות לעיל מצביעה על כך שיש יותר ממקום לדאגה למצבנו החברתי הפנימי ולעתיד המערכת ההנהגתית והפוליטית בישראל. אנו הולכים ומאבדים את תמיכת החלק הגדול של העולם המערבי, ואנו גורמים לטובות שבידידותינו אכזבה ודאגה.

בחירות לא נראות בעתיד הקרוב. ישראל מסובכת צבאית וביטחונית בכל גבולותיה, ואנו רואים עלייה מדאיגה גם בחזית הפנים. כל זאת, כאשר תושבי שני חבלי ארץ עקורים מביתם, ללא תחזית למועד שובם הביתה.

מצב הרוח ירוד, ולמרות הגאווה בחיילינו ובכוחות הביטחון, האווירה קשה. לא נראה כי היא תשתפר מאליה, מבלי שהמערכת ההנהגתית תיזום מהלכים, שישנו את התמונה העגומה שבה אנו מתנהלים בתקופה הנוכחית.