השבוע השעתה האוניברסיטה העברית את פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן. זה קרה באופן מהוסס ובאיחור אופנתי אחרי שהגברת, מרצה בכירה באוניברסיטה, התראיינה לבלוגר פרו־פלסטיני שהנהן בהתלהבות כשהיא האשימה את ישראל ב"השמדת עם".

לידיעת יולי תמיר: המלחמה בחמאס אינה נקמה ובטח שאינה מנוע ל"צמיחה"
בזמן שמחכים לפינישים האחרונים: מה למדנו מהבחירות המקומיות? | גאולה אבן סער

היא כינתה את הישראלים "פושעים", התגאתה בחיוך ש"הישראלים מפחדים כשהיא משוחחת בטלפון בערבית ברחוב", וגם הכריזה: "זה הזמן לבטל את הציונות". רק על הציטוט האחרון חיים ויצמן וזאב ז'בוטינסקי, שהשתתפו בטקס הנחת אבן הפינה לאוניברסיטה העברית ב־1918, כנראה מתהפכים בקברם.

הפרופסורית יודעת, כמו כולנו, שהמחבלים אנסו כשיטה נשים ב־7 באוקטובר ורצחו אותן. היא יודעת שאנסו וחטפו נשים צעירות אחרות, ובכל זאת היא מאשימה את ישראל בבדיית סיפורי אונס. מכחישת האונס ממגדל השן האקדמי לא מעדה ולא נפלט לה וגם לא התחרטה. למעשה, היא בנתה מן הסתם על רפיסות מקום העבודה שלה אחרי שהאוניברסיטה הבליגה על כל מעלליה הקודמים.

כבר לפני שלושה חודשים היא טענה בעצומה שפרסמה שישראל מבצעת ניסויים בנשק על פלסטינים. ב־2019, כך פורסם, עמדה לשאת באמסטרדם הרצאה בשם: "טכנולוגיות של אלימות בשער שכם", והתכוונה להראות באמצעות מכתבי ילדים ממזרח ירושלים איך התעשייה הביטחונית הישראלית משתמשת בגופם ובחייהם של ילדים ותושבי מזרח ירושלים כדי למכור נשק וידע שעברו "ניסוי בשטח". בהרצאתה באוניברסיטת קולומביה טענה שוב שישראל מבצעת ניסויים בנשק על פלסטינים.

בקיצור, אין פה הפתעה. מה שכן מפתיע ואף מטריד הוא התגובות המבישות פעם אחר פעם של האוניברסיטה. לפני שלושה חודשים, עם פרסום העצומה של הפרופסורית על ניסויים בנשק שאנחנו עורכים בפלסטינים, טענו שם ש"על פי תקנון האוניברסיטה, דבריה לא עולים לכדי הסתה לטרור או לגזענות", ולכן אין עילה להשעייתה או לפיטוריה. הם ממש הפצירו בה, או במילותיהם: "קראו לה למצוא בית אקדמי אחר". מה זה? המעסיק כפובליציסט?

בשערורייה הנוכחית נדרש איום בהגשת תלונה במשטרה כדי שקברניטי האוניברסיטה יודיעו על השעייתה, כשהם ממשיכים להפציר בה כמעט בתחנונים לעזוב. ספוילר: היא לא. למה לה?

מדוע האוניברסיטה העברית לא עושה יותר מהשעיה? האם הם חוששים שבמעוזים הגדולים של האנטישמיות בת ימינו – באוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב ובאירופה – הם יואשמו חלילה ב"פגיעה בחופש האקדמי"? האומנם אין בתקנון המוסד סעיף המאפשר פרידה ממנה?
אם הנהלת האוניברסיטה העברית סבורה שגם הפעם לא מדובר בהסתה או בגזענות, יש סעיפים אחרים שבאים בחשבון בתקנון המשמעת של האוניברסיטה שניתן להשתמש בהם. האמינו לי, עברתי על 13 עמודי תקנון המשמעת. יש בו לכל הפחות סעיף אחד (סעיף י"ב) המאפשר להעניש בחומרה את מי שעושה מעשה שיש בו משום פגיעה בכבודם של מורי, עובדי ותלמידי האוניברסיטה, או אם המעשה נעשה בתחום מתקניה של האוניברסיטה. כך ששווה לכל הפחות לבדוק אם לא הפיצה את דברי התועבה בראיון מתוך משרדה במוסד. הרי מהם מעשיה של הפרופסורית, אם לא פגיעה בכבודם של האוניברסיטה ואנשיה?

נשיאת הרווארד קלודין גיי גמגמה בשימוע בקונגרס כשנדרשה לענות אם קריאה לרצח יהודים היא הפרה של קוד התנהגות. זה עלה לה במשרתה. גם נשיאת MIT ליז מגיל נאלצה להתפטר לאחר שסירבה לומר שקריאות לרצח עם של יהודים מפירות את הקוד האתי של מוסד הלימוד. "תלוי בהקשר", נימקה.

פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן אמרה דברים גרועים מדברי הנשיאות האמריקאיות ועשתה את זה באוניברסיטה העברית. האוניברסיטה הראשונה שהוקמה במדינת היהודים אחרי תחילת התהליך של שיבת ציון. אסור שזה ייגמר רק בהשעיה זמנית של מכחישת 7 באוקטובר.

[email protected]