את מי מעניינת הפשיעה במגזר הערבי? לפני 7 באוקטובר היא לא עניינה רבים, ונוצר הרושם שהיום היא מעניינת עוד הרבה פחות. זוכרים את ניצב יורם סופר, שחולם להיות מפכ”ל? זה האיש שבתקופתו הדרום הפך לדרום הפרוע. האם נכון היה למנות אותו למגר את הפשיעה בחברה הערבית? השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלא מוכר כמי שהדאגה לערביי ישראל בראש מעייניו, לא מתרגש מהעלייה בשיעור הפשיעה אבל חוזר ומצהיר שיש להילחם בה בכל דרך. 

יאיר גולן ואפרת רייטן יחלצו את העבודה מהמוות הקליני שבו היא נמצאת?
האתר של המשטרה חושף עונשים מגוחכים לשוטרים שסרחו | נסטלבאום

ניצב סופר, שבתקופת כהונתו כמפקד המחוז הדרומי שברה הפשיעה בדרום שיאים, מונה לפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית. במשטרה העריכו סמוך למינויו שאם יצליח, דרכו סלולה ללשכת המפכ”ל. אלא שעל פי נתוני הפשיעה נראה שתפקיד המפכ”ל הולך ומתרחק ממנו.

ניצב סופר החליף למעשה את ח”כ יואב סגלוביץ’ מ”יש עתיד”, שכיהן כפרויקטור של הממשלה הקודמת. נראה שניצב סופר לא מצליח להיכנס לנעליו הגדולות של ח”כ סגלוביץ’ שהיה בעברו ראש אגף החקירות במשטרה. ניצב סופר הבין סמוך למינויו שסיכוייו להצליח אינם גבוהים, והזדרז להצהיר כי הוא לא נמדד בהורדת כמות הרציחות בטווח הקצר, אלא בהכנת תוכנית ארוכת טווח, שאם יתמנה למפכ”ל יוכל לממש אותה. יחסיו העכורים של ניצב סופר עם צמרת המשטרה אינם תורמים להצלחתו, והצהרתו על רצונו להיות המפקח הכללי הבא תרמה לכך שהוא אינו נחשב אחד הניצבים האהודים במשטרה.

האם בן גביר רוצה באמת ובתמים למגר את הפשיעה במגזר הערבי? על פי התבטאות שפורשה בעבר כחנופה לשר אמר ניצב סופר שיש לסמוך עליו שיעשה את העבודה בכל מקום וללא הבחנה. “למה צריך להגיד לשר לביטחון פנים לא?”, שאל ניצב סופר והוסיף: “אתה צריך להבין מה הכיוון של השר”. משמעות דבריו של ניצב סופר היא שאם בן גביר מתכוון למה שהוא מתכוון, הרי שהוא, סופר, שהוא חדור מטרה, אמור להגשים את רצונו של השר.

אלא שהנתונים על היקף הפשיעה במגזר הערבי מלמדים שייתכן שהתפקיד של ניצב סופר גדול על מידותיו. נתונים של מרכז המידע של הכנסת, שמפרט את מפת הפשיעה וגל הרציחות בשנים האחרונות, מלמדים שבשנים 2022־2018 היו 690 אירועי רצח שבהם נרצחו 731 קורבנות – 70% מהם ערבים. הממוצע החודשי של נרצחים בחברה הערבית כמעט הוכפל בין שנת 2003 ל־2022. על פי נתוני המשטרה נפתחו 876 אלף תיקים, כשחלקם של הלא יהודים בתיקים נע בין 39% ל־43%. החלטת הממשלה בשנת 2021 להפעיל תוכנית רב־שנתית למיגור הפשיעה בחברה הערבית היא החלטה חשובה. השאלה היא מתי יוכל ניצב סופר לעדכן את הציבור בנתוני הפשיעה מאז נכנס לתפקידו.

בעבר הייתה ירידה במעשי הרצח בחברה הערבית, אך היא הייתה תחת ממשלות בנט ולפיד, כשח”כ סגלוביץ’ היה הפרויקטור. על פי נתוני מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, מקרי הרצח בחברה הערבית נמצאים במגמת עלייה חסרת תקדים. הנתונים מלמדים כי בשנת 2023 עלה מספר מקרי הרצח באופן עקבי בכל חודש עד ספטמבר שבו נרצחו 29 ערבים. החוקרים מצאו שהיחס בין מקרי הרצח בחברה הערבית ובין המקרים בקרב היהודים הגיע בשנת 2013 ל־1:3 שהוא שיעור מדאיג שנוטה להתפשט ולהתקבע כפי שקרה באוכלוסייה הערבית בשנים האחרונות.

לדעת פרופסור אלכס וינרב, מומחה בתחום הדמוגרפיה ומנהל המחקר במרכז טאוב, זאת תופעה מטרידה מאוד, אבל אין מדובר בגזירת גורל. החוקרים מעריכים שניתן לבלום את המגמה ואף להפוך אותה כפי שהיה בשנים 2022־2021. האם ניצב סופר הוא האיש שיצליח בכך, ויהיה ראוי לתפקיד המפכ”ל הבא? נראה שלא, אבל תמיד צריך לקוות.