לדברים של יו"ר ש"ס אריה דרעי שנאמרו לעיתון הבית שלו "הדרך", מומלץ להתייחס לא כאל פשט, אלא כאל רמז ואולי אף כאל דרש. כאשר דרעי מפגין מתינות מדינית וממלכתיות פוליטית, ומפציר להביא פתרון מוסכם לסוגיית גיוס חרדים, הוא משקיע בעתיד יותר מאשר בהווה ופונה לקהל שלעולם לא יפתח את העיתון של מפלגת ש"ס בו המסרים פורסמו.

דרעי משנה כיוון? "אחרי הבחירות הבאות לא נלך עם נתניהו" | דיווח
אב החטוף מאשים: "דרעי רצה לעשות 'שואו', נתניהו סירב להיפגש"

דרעי, אחד הפוליטיקאים הוותיקים, הכשרוניים והמיומנים בזירה, הוא האחרון שרוצה "בחירות עכשיו". הוא מקפיד להתבטא בצורה מתונה וממלכתית כי הוא יודע שאלה בדיוק העמדות והמסרים שקרובים לליבם של מי שממש לא נמנים על קהל המצביעים שלו: החילונים הלא ימנים בעליל, אלו שמשתתפים בהפגנות וקוראים להחלפת השלטון.

מזה כשנה דרעי מדבר באמצעות התקשורת, בגלוי בראיונות ובאמצעות הדלפות, לליבם של מעצבי דעת קהל וקובעי גורלים של פוליטיקאים. אלה שתמכו בכל הכוח בפיטוריו מהממשלה בקדנציה הנוכחית. 

דרעי מנסה לעצב את דעתם עליו לקראת הפרק הבא: אחרי הבחירות, תגענה כאשר תגענה, יש לו סיכוי טוב בהרבה, מבחינה משפטית-פרוצדורלית לחזור לשולחן הממשלה. כדי להבטיח שזה יקרה, דרעי משקיע גם במישור הציבורי והתקשורתי, שבבוא היום דעת הקהל והכי חשוב – דעתם של מקבלי ההחלטות – תהיה איתו, או לפחות לא נגדו.

דרעי התחיל לבנות את עצמו כדמות ממלכתית, מתונה ואחראית עוד בשנה שעברה, שנת מלחמות היהודים סביב הרפורמה המשפטית, היה זה לא אחר מאשר ראש ש"ס שעמד בקשר רציף עם נשיא המדינה במאמץ להביא להידברות ובפועל לבלימת הרכבת של הימין. אחד מאדריכלי ההידברות והפשרה גם דאג שתרומתו לא תישאר בסוד, והתקשורת קיבלה הדלפות בשפע והפרסומים על דרעי המתון והממתן עלו כן עלו.

הקו נשמר ביתר שאת גם היום, בנסיבות הטרגיות של המלחמה, החטופים והתרבות זירות הקרב. יו"ר ש"ס הוא שוב זה שמוביל לכאורה את קו המתינות. לא בכדי הברית שהוא כרת בתוך קבינט המלחמה היא הברית עם הענף הכי לא ימני והכי אנטי בן גביר וסמוטריץ': הברית עם השרים גנץ ואייזנקוט.

לא, דרעי לא משקר, הוא בדיוק כמו פוליטיקאי טוב מבליט ומחדד את המסרים שעשויים לעזור לו בטווח הארוך יותר, ולא באופן מיידי. דבר אחד כדאי לזכור בכל פעם שמופיע עוד פרסום על דרעי האנטי-קיצוני: הוא לא מתכוון להכשיל את נתניהו, חלילה. כל כוונתו היא להכשיר את עצמו לעתיד לבוא , כדי שהעתיד הזה יהיה טוב בהרבה מההווה.