לחרדים ולמתנחלים חוקים משלהם ומדינה משלהם. לא תמיד הם מתיישרים עם חוקי מדינת ישראל. מצד שני, יש זליגה ברורה של מדינת החרדים והמתנחלים אל מדינת ישראל הישנה. לא ירחק היום שבו ניישר קו עם מדינות ההלכה האסלאמיות, המהוות דוגמה למייסדי מדינת ההלכה החרדית־מתנחלית שלנו. המהלכים והדוגמאות ברורים וידועים לכל. רק לשם התזכורת, צפו לאחרונה כמה מקרים שהסבירו עד כמה למדינה החדשה אין קשר למדינה הישנה. 
בעיתון "הארץ" למשל סופר על דיין חרדי בשם שלמה שטסמן, שניסה בתוקף תפקידו להבין מה קורה בעמותות חרדיות. אחת מהן, "עץ החיים", עסקה במכירת נכסי ציבור שברשותה, עניין של מיליונים רבים. שטסמן ניסה לחשוף אותה במסגרת תפקידו כאחראי על אותן עמותות. 
אבל היועץ המשפטי של הרבנות הראשית תבע מהרב הראשי דוד לאו להעביר את שטסמן מתפקידו. הוא כתב לו: "אי־העברת הרב שטסמן מתפקידו בעת הזאת עלולה לפגוע באמון הציבור”. לאו, כממונה על בתי הדין הרבניים, הורה להעבירו לניהול בית הדין הרבני בתל אביב. 

העמותה לתועלת הציבור שבה מדובר מחזיקה בירושלים נכסי נדל"ן ומבנים. מנהליה, יועציה, עסקנים ועורכי דין ירושלמים מכרו את נכסיה, שהוערכו בסכומים מגוחכים על ידי שמאים מטעם. שטסמן התעקש לחקור – והועבר. מדובר בסיפור של עשרות מיליוני דולרים. 
השבוע, בנוכחות ראשי מועצות מקומיות בגדה והשרה מירי רגב, נחנכה ההתנחלות החדשה־ישנה עמונה. משום שמדובר באקט לא ממש חוקי, האתר הוכרז שטח צבאי ונסגר לתקשורת. עמונה, זוכרים? ב־1995 הוקמה על אדמות פרטיות של הכפר סילוואד התנחלות, תוך מצג שווא של אתר ארכיאולוגי. קרקעות שבג"ץ קבע שהן בבעלות פרטית פלסטינית. לבג"ץ הוגשו עתירות בשם תושבי סילוואד ורק ב־2005 הסתיימו ההארכות לטענות השווא של המתנחלים. בפברואר 2006 פונתה עמונה לאחר התפרעות המונית.
 ב־2016, אחרי עזיבת שר הביטחון בוגי יעלון וכניסת אביגדור ליברמן, שוב דרשו המתנחלים להלבין את עמונה, אלא שליברמן הפתיע: "אין סיכוי להשאיר את עמונה במקום שבו היא נמצאת משום שיש נגדה פסק דין חלוט. אנחנו מדינת חוק, ונכבד את החלטת בית המשפט". 
עכשיו, בדצמבר 2018, שר הביטחון הוא בנימין נתניהו. הבחירות הכלליות בפתח והקרב על המנדטים של גוש הימין בעיצומו. שליחת נתניהו, רגב, כבר אמרה: "אני לא מבינה למה אנשים שקנו שטח לקרקע חקלאית לא יוכלו לממש את זכות הקניין שלהם". מובן שאף אחד לא בדק את מסמכי הרכישה. בדרך כלל מדובר בזיופים, כמו מסמכי הרכישה של עמותת עץ החיים, כמו מדינת הלאום של נתניהו.