שלשום בצהריים בישרו הדגלונים בעוטף עזה על פסטיבל "דרום אדום" שיתחיל בסוף השבוע הבא. פריחת הכלניות כבר החלה ומזג האוויר הנעים כבר הביא לאזור המוני מטיילים. במרחק כמה קילומטרים משם כבר החלו להתאסף אלפי פלסטינים מעזה, מוכנים לעוד יום שישי של עימותים עם כוחות צה"ל על הגדר. וזה האבסורד: בצומת סעד שבצד הישראלי נהנים משמש חורפית נעימה, שדות חיטה ירוקים, כלניות פורחות באדום עז ועשן מנגלים ריחני, ובצד השני, מרחק פחות מחמש דקות נסיעה, מיתמר עשן אחר, שחור וצורב, תערובת של צמיגים בוערים וגז מדמיע. ברקע, קולות נפץ של מטענים שנזרקים לעבר חיילי צה"ל, שגם הפעם מגיבים באיפוק ונמנעים ככל האפשר משימוש בירי חי.
 
המתיחות בסוף השבוע הזה הייתה גבוהה במיוחד. בג'יהאד האיסלאמי זעמו על העימותים בבתי הכלא הביטחוניים והובילו במהלך השבוע קו נוקשה הכולל שתי תקריות ירי עם כוחות צה"ל על הגדר. צה"ל הגיב בתקיפות ברצועה שבהן נהרגו שני פעילי חמאס. במרכז עמדה המחלוקת על העברת הכסף הקטארי והסירוב של חמאס לקבל אותו.

באוגדת עזה דיברו על סכנה של ירי צלפים לעבר הכוחות באזור הגדר, ונאסרה הכניסה לאנדרטת חץ שחור, שם נפגע אוטובוס חיילים מאש נ"ט. בהערכות הלא אופטימיות דיברו על שיגור רקטות מארגוני הטרור ברצועה, ומערכות הגנה אוויריות נוספות הוצבו כדי למנוע פגיעה אפשרית.


בעזה המתינו לנאום השגריר הקטארי מוחמד אל־עמדי שתוכנן לשעה שתיים בצהריים. אל־עמדי הצהיר שהכסף לרצועה יגיע דרך מענקים לפרויקטים
הומניטריים בעזה ובאמצעות מתן סיוע מיוחד של 100 דולר לכמעט 100 אלף משפחות נזקקות. 
 
תושבי עזה מקבלים את הכסף הקטארי. צילום: רשתות ערביות
תושבי עזה מקבלים את הכסף הקטארי. צילום: רשתות ערביות


בשטח הנפיץ התייצבו כ־14 אלף מפגינים במוקדי העימות הקבועים, יותר מבשבוע שעבר. את האיפוק הישראלי הכתיבה המדיניות שלפיה יש למנוע הסלמה נוספת במצב הביטחוני, במיוחד כאשר ישראל נמצאת בתקופת בחירות ולנוכח העובדה שהקטארים משקיעים מאמץ רב בתיווך בין הצדדים. העובדה שהאירועים על הגדר לא הידרדרו יותר מבשבועות הקודמים אפשרה להשלים את המהלכים לבניית מנגנון חלופי להעברת הכספים לעזה, כזה שמבטל למעשה את השימוש במזוודות כסף שפגעו בתדמית של חמאס ושל ממשלת ישראל כאחד.

מבחינות רבות מופע היחיד של השגריר הקטארי, שנזף בישראל במסיבת העיתונאים בעזה, היה במקרה הטוב הצגה טובה לתקשורת. בפועל את המתווה החדש להעברת הכספים תפרו יחדיו ישראל וקטאר - מתאם פעולות הממשלה בשטחים כמיל אבו רוקון והשגריר הקטארי אל־עמדי, שמבצע את המהלכים בתיאום מלא עם חמאס. אם תרצו, המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס מעולם לא היה ישיר יותר.

בישראל סבורים שהמנגנון החדש משרת גם את חמאס. העובדה שהכסף מגיע לעניי עזה מבטלת את הביקורת על הארגון שלפיה הוא דואג רק לפקידיו. שינוי המנגנון יפחית את הביקורת גם על הדרג הפוליטי בישראל, שכל העברת מזוודת כסף לרצועה שימשה תחמושת למתנגדי הממשלה והעומד בראשה.

אלא שכל זה אינו פתרון אלא קנייה של זמן. ערימות של דולרים שמעכבות את ההתפרצות, שסופה להגיע. השבוע נפתח במצב של כוננות להסלמה בסיכוי נמוך משהיה בשבוע שעבר, אבל הכל על תנאי. המצב שברירי ועלול להשתנות מהר מאוד, במיוחד כאשר ההסכמים אינם תורמים דבר לג'יאהד האיסלאמי, שימשיך לנסות לחמם את השטח.