הזדעזעתי לראות בתוכנית "עובדה" של אילנה דיין את הכתבה של עמרי אסנהיים ויעל שני על המלחמה וכיפופי הידיים שבין ועד הכבאים והעומד בראשו, אבי אנקורי, לבין מפקד שירות הכבאות, רב–טפסר דדי שמחי - נציב הכבאות וההצלה בישראל. צפיתי בכתבה ולא האמנתי למראה עיני ולמשמע אוזני. יש אחד העומד בראש, וכל החיילים הצייתנים סרים למשמעתו, בנוסף לכמה "חברים" לחיזוק, שהם חברי כנסת מיודדים.

אין ספק שמקצוע הכבאות הוא מהמקצועות החשובים, מקצוע מציל חיים, קשה ומסוכן. לצורך מילוי התפקיד מתקיימות הדרכות והשתלמויות, בהן לומדים איך להתנהל מול אש ומול שריפה ממקורות שונים, ואיך להתנהל מול חומרים מסוכנים כמו גזים, ומכירים מפעלים ואזורי סכנה המועדים לפורענות. אבל אם מחליט ראש הוועד, בעזרת חלק מחייליו, שלוחמי האש לא ייצאו להשתלמויות בגלל סכסוך בינו לבין מפקדו, סכסוך שאינו מקצועי, את מי הוא בעצם מסכן? את אנשיו הכבאים, שלא יידעו איך להתנהל ולא יכירו את אזורי התורפה? או אותנו, האזרחים, האנשים שסומכים על הכבאים? גם וגם.

בחוק הרשות הארצית לכבאות והצלה משנת התשע"ב 2012 נקבע: "נציב הכבאות וההצלה שממונה על ידי השר באישור הממשלה, יהיה הדרג הפיקודי העליון, והוא מופקד על ניהול הרשות ועל ביצוע תפקידיה לפי חוק". זה עומד בסתירה לדרישת הוועד לשותפות בהחלטת קבלות מקצועיות.

איפה נשמע כדבר הזה שכאשר מפקד נותן הוראות, אומר ראש הוועד שההוראה לא תבוצע? מי מחליט? מי המפקד? האם ייתכן שוועד עובדים לא יאפשר למפקד הכבאים להיכנס לבקר בתחנת כיבוי שעליה הוא מופקד? והיכן ההסתדרות? איך היא מאפשרת התנהלות כזו? ראש ועד משדר כוחניות, בוטות ובריונות, ובפעולה שהיא מעין הפוך–על–הפוך, מנצל את כוחו לא כדי לדאוג לאנשיו לתנאי עבודה הולמים ושכר הוגן, אלא במניעת השתלמויות שעשויות בעתיד להציל את חייהם.

איפה נשמע שראש ועד ינקוט לשון "אנחנו נרדוף אותך, אנחנו נלך אחריך כמו צל, עד שתלך הביתה"? או שראש ועד מבהיר למפקד שלו שכיסא בכבאות לא יזוז בלי אישור שלו. איני יכול לתאר לעצמי שוועד רופאים ימנע מרופאים ללכת לתרגולים ולהשתלמויות או לרוץ לחדר מיון בזמן תאונת דרכים, כי "אולי הפציעות קלות", משל לשריפת עצים בחורש.

יש להגדיר את שירותי הכבאות כגוף ביטחוני כמו הצבא, המשטרה והשב"ס. ברור לי שאיני רואה את כל התמונה, אך אין ספק שיש די והותר בכתבה ששודרה כדי להטריד כל אזרח שצפה בה. כאשר יש מפקד שמונה על ידי הממשלה ויש ראש ועד שמתנהג ככה, אז צודק נציב הכבאות - מישהו כנראה התבלבל. ואם בשבוע הבא תפרוץ שריפה בביתי, חס וחלילה, ומישהו בצד השני של הטלפון יחליט שזו רק שריפת עצים, אני אבין מדוע.