האם מישהו באמת יודע מהי תוכנית המאה של טראמפ חוץ מטראמפ? אולי אפילו הוא עדיין לא. הסכסוך בין הערבים ליהודים במזרח התיכון נראה לטראמפ פתיר בעזרת תוכנית מרהיבה אחת. אבל האם הוא באמת פתיר בלי שינוי בחשיבה הערבית, שינוי שאין שום סיכוי להשיג בתוכנית של נשיא אמריקאי? 

בנט טוען עכשיו שנתניהו יבצע את תוכניתו של טראמפ, וכי ישראל תידרש לחלק את ירושלים ולפנות מנוכחות ישראלית 90% משטחי יהודה ושומרון. האם בשביל תוכנית כזו צריך את טראמפ? מזימה כזו כבר הגו מזמן. 
 
לטענת בנט, זה לא רק רעיון של טראמפ אלא תכנון משותף של נתניהו וטראמפ. אם זוהי טקטיקת בחירות מצדו של בנט, שמטרתה לגרום למצביעים לשנות את החלטתם מהצבעה לליכוד ולנתניהו להצבעה לבנט ולאיילת שקד כדי ששניהם ימנעו סכנת הסכם שלום המבוסס על נסיגה גדולה כזו, הרי שבנט מסתכן.

הסכנה היא שאם יאמינו לו שהוא יודע על מה הוא מדבר ומכיר את תוכנית טראמפ לשלום, הרי רבים מאוד ממחנה השמאל ירוצו להצביע לנתניהו. מדובר באותם אזרחי ישראל רבים שמעמידים את ההיפרדות מן הפלסטינים כערך עליון מציל חיים שמושיע את הדמוקרטיה ואת הציונות, וממש מקדשים את רעיון המדינה הפלסטינית. אם בנט ישכנע אותם שהוא מכיר את תוכנית טראמפ הסודית ושזה מה שביבי עומד לעשות בשותפות עם ידידו טראמפ אחרי הבחירות, מה ימנע מאנשים מסוג זה, שהשלום על פי העקרונות האלה כה יקר ללבם, להצביע לנתניהו ולליכוד? 
 

בנט. צילום: מרק ישראל סלם


הסכנה הזו לא כל כך גדולה, כי רוב אזרחי ישראל לא מאמינים כרגע שמישהו באמת יודע איך תיראה תוכנית המאה של טראמפ ביום שבו תוצג. הנציג של טראמפ וחתנו ג'ראד קושנר יצא לסיבוב מזרח תיכוני נוסף שבו, כך נאמר, ידונו בצד הכלכלי של תוכנית השלום. כשאני שומע צד כלכלי אני מנחש שזה כסף לפלסטינים, ולא, נניח, עלות קליטת בני הפליטים הפלסטינים בקרב אחיהם במדינות ערב. 
 
מה שלא יהיה, ואפילו אם תוכנית טראמפ לשלום עולמים עם מדינות ערב תכלול העברת שטחים ממדינות ערביות לישראל במטרה לסיים את הסכסוך כאשר כל הצדדים מרוצים, הרי שחלק מכריע מתושבי ישראל סבורים שמוטב שאת ההסכם הזה ינהל נתניהו. לא גנץ־לפיד, שישראלים רבים מקרב מצביעי הימין חוששים שלא יעמדו מול לחצים בינלאומיים, הן מחוסר ניסיון והן מרצון למצוא חן, ומעוד סיבות שהם מגדירים כמוסריות, ורוב המצביעים גם לא מאמינים שבנט־שקד יזכו בבחירות האלה במספיק קולות כדי לאפשר להם לנהל את המשא ומתן מול טראמפ ומול מדינות ערב.
 
בעיקרו של דבר, זה נראה כעוד מהלך במלחמה פנימית בתוך גוש הימין, שבה בנט מנסה להעביר אליו את אותם מצביעים הנוהגים לחשב חישובים קואליציוניים בראשם, בנוסח "אצביע עבור מפלגה א' כדי שבקואליציה עם מפלגות ב', ג' ו־ד' ייווצר לחץ, אשר בשקלול של כל הכוחות המושכים לכיוונים שונים יביא למדיניות הדומה ככל האפשר למה שאני מאמין בו". לדעתי, רק הבוחר הישראלי מפעיל חישובי בחירות מסובכים כאלה בגלל שיטת ריבוי המפלגות שנהוגה אצלנו, וככל שאני יודע, לא מתקיימת במדינות אחרות בעולם ולא נוסתה על בני אדם לפני שנכפתה עלינו.