להגיד לפולנים דווקא עכשיו, ברגע הרגיש והחיוני הזה שבו אנחנו זקוקים כל כך לקול האירופי האחר, וכשהם מתבוססים בעלבונם על התבטאות נתניהו, כי ינקו אנטישמיות עם חלב אמם, ולא לרכך את זה אפילו לא באמירה כי היו גם חסידי אומות עולם פולנים רבים שחירפו נפשם להציל יהודים - צריך להיות באמת שר חוץ בלתי מתאים בעליל לתפקידו. או במילים אחרות: ישראל כ"ץ.

מיד עם היכנסו לתפקיד ממלא מקום שר החוץ נהג כ"ץ כפיל בחנות חרסינה. ומחרה־מחזיק אחריו, ומחזק אותו, גם הוא בחוסר רגישות מופלג, טוען אחר לכתר שר החוץ, יאיר לפיד.

בנימין נתניהו, ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי. צילום: רויטרס
בנימין נתניהו, ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי. צילום: רויטרס

במילים אחרות: בסיס היחסים בין אומות, וגם בין אנשים, הבוחרים לחיות בשלום ביניהם או מנסים לחיות בשלום ביניהם, מכאן ואילך, הוא להתנהג בטעם טוב, ברגישות לעלבון הזולת, בנכונות לא לפגוע בלי טעם וברצון לפתוח דף חדש. הרי אין מי שלא מודה, כולל הממשלה הפולנית היום, כי היו פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים, כשם שהיו הונגרים שעשו זאת ואוקראינים ועוד ועוד.

ולמה לא להזכיר ולזכור – אכן, כדי לרכך – כי ביסוד כל האפלה הרצחנית ההיא עמד הכיבוש הגרמני הנאצי, כפי שמדגישים הפולנים היום. אכן, פולין הייתה מדינה כבושה תחת המגף הנאצי, וזה ההקשר שבו צריך לתאר גם היום ובכל זמן את מעשי הזוועה ושיתופי הפעולה עם הנאצים זו הייתה מדינה בכיבוש, אלה היו רק חלק מן הפולנים, והיו גם אחרים, חסידי אומות עולם פולנים וקדושים.

אז למה לא לעשות את זה ולהתנהג כפי שמצופה מידידים (ואכן, פולניה היא ידידה גדולה היום, כמו גרמניה). ולמה לנסות לסחוט רווחים מדומים מרגשי האשמה הפולניים שישראל מתעקשת לעורר שוב ושוב, תוך פגיעה חמורה, חסרת טעם, בידידה אמיתית שלנו, כי “אנחנו לא צבועים" כביכול.

בקיצור, ישראל כ"ץ ולפיד כנראה אינם מתאימים להיות שרי חוץ. אז מי כן? בואו נגיד שיובל שטייניץ הרבה יותר מכ"ץ, אם להישאר בתחום הריאלי. מי שראה את אשתו של כ"ץ במופע האימים שלה בתוכנית “אנשים", כשהיא מבטיחה שבעלה יהיה ראש הממשלה הבא ומתנשאת בגסות, בחוסר חן ובחוסר רגישות על כל המועמדים האחרים, מבין שמדובר כנראה במשפחה לא דיפלומטית.