אצל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אין ארוחות חינם. אם אכן זו רוסיה שסייעה בהבאתו של זכריה באומן ז”ל, במוקדם או במאוחר הוא יגבה את החוב על הסיוע ששירותי הביון וצבאו הושיטו לישראל כדי לסייע באיתור גופתו של זכריה באומל. אם ישראל לא שילמה כבר. יותר מרמז על מעורבות רוסיה במבצע ניתן למצוא בהודעת דובר משרד ההגנה במוסקבה מספטמבר 2018, בעקבות הפלת מטוס הביון הרוסי בטיל סורי, שנורה סמוך לתקיפת חיל האוויר יעדים איראניים בסוריה. הדובר הרוסי האשים את ישראל בכפיות טובה וגילה כי ארצו מסייעת בחיפוש אחר גופות חיילי צה”ל הנעדרים. 
 
ישראל מסרבת למסור פרטים כיצד אותרה גופתו של באומל כדי שלא לחשוף מקורות מודיעין. אבל העובדה שהגופה הוטסה לישראל, יכולה להצביע על הסיוע הרוסי. כיוון שהקרב שבו באומל וחבריו נפלו התרחש בסולטן יעקוב, אפשר להעריך שהגופה נמצאה על אדמת לבנון או סוריה, ומשם היה צריך להטיסה דרך מדינה שלישית לישראל. גם העובדה שבצה״ל מגדירים את המהלך של איתור והחזרת הגופה כ״מבצע״, מעידה שמדובר בפעולה צבאית־מודיעינית. 
 
משך 37 שנים פעלו מערכת הביטחון והמודיעין ללא ליאות למציאת גופותיהם של שלושת נעדרי סולטן יעקוב. המשימה הוטלה על המוסד, אמ״ן ועל השב״כ. ביקשו ממנהיגים בעולם ואף מעיתונאים זרים וישראליים, ביניהם כותב שורות אלה, לנסות להשיג מידע, גם הקלוש ביותר. הסכמי אוסלו ב־1994 אפשרו לישראל להיעזר ביאסר ערפאת ובאש״ף, שהעביר מידע וממצאים. לא הייתה אבן שלא נהפכה ומיליוני דולרים הוצאו על החיפושים, אך ללא תוצאות.

זכריה באומל ז"ל. צילום: יצחק אלהרר, סקופ 80

המטוס שהשיב את גופתו של זכריה באומל ז"ל. צילום: דובר צה"ל

 

יש להניח כי המפנה הגדול החל עם מלחמת האזרחים בסוריה. אובדן השליטה של בשאר אסד ושל השלטון המרכזי בדמשק על אזורים נרחבים במדינה, שעליהם חלשו ארגוני מורדים, פתחה בפני המודיעין הישראלי הזדמנויות חדשות. על פי פרסומים זרים, חלק מארגונים אלה, שהמודיעין הישראלי סייע להם עזרה הומניטארית, גויסו גם הם למשימה. לא בכדי, לפני כשנה, הצליח המוסד להשיג את שעונו של אלי כהן, מרגל המודיעין הישראלי שנתלה בדמשק ב־1965.
 
כעת, המאמץ המשולב של גורמי המודיעין בישראל הביא לעוד הישג למודיעין הישראלי. התוצאה היא בעיקרה הומניטרית וחשובה למשפחה. היא גם סמן מעודד לשאר משפחות הנעדרים. היא מעידה על המחויבות העמוקה להביא גופות של לוחמים לקבורה בישראל. אסור להיות ציניים.
 
אין ספק שצה״ל והמודיעין, שמחויבותם והתנהלותם היא ממלכתית, לא שקלו ולא התחשבו בבחירות. ההחלטות שלהם היו מבצעיות, מודיעניות ומקצועיות נטו. אבל כמו שבערב הבחירות ביוני 1981 נקבע מועד השמדת הכור הגרעיני בעיראק משיקולים מבצעיים, שסייעו לראש הממשלה מנחם בגין להיבחר מחדש, כך גם הבאת גופתו של זכריה באומל לקבר ישראל לא תזיק לבנימין נתניהו, שטס היום, גם אם זה לא קשור, לעוד פגישה עם פוטין.