השקר דולק אחריו: הנה מה שכתבו פרקליטי ראש הממשלה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בבקשת החסינות: "כתב האישום נגד ראש הממשלה הוגש תוך הפלייה בין ראש הממשלה לבין אחרים. כתב האישום נגד ראש הממשלה הוגש בחוסר תום לב. ניהול ההליך הפלילי נגד ראש הממשלה בשלב זה יגרום נזק של ממש לתפקוד הכנסת ולייצוג ציבור הבוחרים".

והנה מה שנכתב על ידי פרקליטי ח"כ סעיד נאפע, שהואשם בקשר עם סוכן זר, בבקשת החסינות שלו: "כתב האישום נגדי הוכן שלא בתום לב ותוך הפלייתי לרעה לעומת ח"כים אחרים או אישים אחרים שנחשדו בעבירות דומות... ההליך הפלילי נגדי יגרום נזק של ממש לתפקודי בכנסת ולאופן בו אוכל לייצג את ציבור בוחריי". פרקליטי נתניהו עשו שיעורי בית ו"העתק־הדבק" לנימוקי הח"כ הערבי, שנאשם בפגישה עם סוכן זר (חאלד משעל) מחוץ לגבולות הארץ. איזה כבוד. 

את ההחלטה הוא לא קיבל ברגע האחרון. את ההחלטה הוא קיבל מזמן. זה היה קו ההגנה, זו הייתה השיטה, כך נראית מלחמת החפירות שאליה הוא גורר מדינה שלמה. קודם הוא מפקפק בקיומה של חקירה, אחר כך הוא הופך את המשטרה לשק חבטות, ממציא את "לא יהיה כלום כי אין כלום", מודיע שהמשטרה לא קובעת אלא רק ממליצה, טוען שרק הפרקליטות תקבע, רודף את הפרקליטה המלווה, מסמן את פרקליט המדינה ומודיע שרק היועמ"ש יקבע, ואחר כך "הכל יקרוס בשימוע כמו מגדל קלפים".

 

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט. צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90
היועמ"ש, אביחי מנדלבליט. צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

כששום דבר לא קורס, הוא מגיע לקו הלפני אחרון (על הקו האחרון, בהמשך המאמר): הוא יתבצר בכנסת, הוא יכבול את עצמו לקרנות המזבח, הוא ייקח את המדינה כולה כבת ערובה. הוא מקווה שגם בכנסת הבאה לא יהיה רוב לאף אחד - ואז לא תוקם ועדת כנסת ואז לא תוסר החסינות, עד שהמערכת תתייאש.

החסינות הזו היתה מרוחה על הקיר מהרגע הראשון. מה שנשאר זה להחליט איך לשווק אותה לציבור. היא נולדה בחטא. היא פרי עץ השקר. "ההתלבטות הדרמטית" של הימים האחרונים עסקה בדרכים לטיהור השרץ. איך להיחלץ מהשקר הגס, הבוטה, חסר הבושה, ששיקר ראש ממשלת ישראל לקרן מרציאנו בראיון ההוא בשידור חי. ההיחלצות של נתניהו מהשקר הדולק אחריו פרצה את גבולות החוצפה של כל הזמנים והגדירה מחדש את המושג "לא ייאמן". לא רק שנתניהו לא ניסה להמלט מהשקר שלו, הוא פשוט החליט לרדוף אחריו בחזרה. במקום להתכחש לשקר, הוא פשוט חזר עליו ("מה פתאום!") וטען שהוא אמת. 

אם יש משהו שנתניהו הצליח לעשות כאן באופן מושלם, זה להטמיע את תרבות הפייק, להחדיר ולהאדיר את "האמת האלטרנטיבית", את ההכחשה הטוטאלית של המציאות. כאילו הראיון שנתן למרציאנו בערוץ 12 לא מוקלט. כאילו לא צריך בסך הכל לרוץ עוד כמה שניות קדימה כדי לשמוע את מרציאנו שואלת אותו לא רק על "חוק חסינות", אלא גם על "מהלך כלשהו שיקדם חסינות". מהלך שאותו הוא מבצע עכשיו לנגד עינינו, תוך שהוא מכחיש אותו במקביל. ומה הכי מדהים? שיש לא מעט אנשים שקונים ממנו את שק השקרים הזה. מה הוא עשה בסך הכל? הישיר מבטו אל השקר והכריז שהוא אמת.

בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

קשה לאתר בטקסט של נתניהו מאתמול דבר אמת כלשהו. היו שם שקרים גסים, שקרים קלים, שקרים לבנים ושקרים שחורים. היו שם ספינים, היו שם תעלולים דמיוניים, היו שם רמזים המדיפים ניחוח עברייני ועוד הרבה דברים טובים. אמת כמעט לא הייתה שם. אפשר למלא את העיתון כולו ברשימת הבדיות שפוזרו אתמול. נסתפק בכמה דגימות.

"קשה להם עם העובדה שהפכנו את ישראל למעצמה השמינית בעולם", התפאר נתניהו, "זה פשוט לא יאומן". משפט אחד שמורכב מבדיה מוחלטת מכאן והסתה בוטה משם. בדיה, כי לא "הפכנו את ישראל למעצמה השמינית בעולם". הנתון הזה לקוח מסקר. כן, סקר דעת קהל שערך מכון גאלופ יחד עם מגזין אמריקאי. אזרחים ברחבי העולם נשאלו שאלות על מדינות שונות בפרמטרים שונים, וכך הורכבה טבלה לא מחייבת שהמקום היחיד בעולם שבו לוקחים אותה ברצינות היא ישראל. כך הפך נתניהו את ישראל ל"מעצמה השמינית בעולם". 

אגב, במדידות האמיתיות, המדעיות, של מכוני מחקר, ישראל לא מתקדמת במדד העוצמה העולמית, אלא נשארת במקום במקרה הטוב, נסוגה אחורנית במקרה הרע. זאת ועוד: מנהיג אותה "מעצמה שמינית בעולם" נאלץ כבר פעמיים להימלט מאימתה של רקטה סוררת במהלך אסיפות בחירות שקיים, כשמעצמתו השמינית לא מסוגלת להדביר ארגון טרור קיקיוני.

והסתה, על שום מה? כי באותה נשימה רומז נתניהו ש"יריביו בשמאל", כלומר שלושה רמטכ"לים, "קשה להם עם העובדה שהפכנו את ישראל למעצמה השמינית בעולם". זה ברור כשמש. בני גנץ, גבי אשכנזי ובוגי יעלון, יחד עם רם בן־ברק, יאיר גולן, אלעזר שטרן, אורנה ברביבאי ועוד לא מעט בכירי צה"ל, מוסד ושב"כ לדורותיהם, עושים ככל יכולתם כדי שישראל תהיה חלשה ונרפית ככל , בעוד הוא, נתניהו, נשא אותנו על גבו היישר אל המקום השמיני. כן, זו הרמה לאורך כל הנאום. נתניהו מצעיד אותנו למקום השמיני בעולם, בעוד "כל מה שיריבינו עשו בעשור האחרון היה 'רק לא ביבי'".

צמרת כחול לבן. צילום: מרק ישראל סלם
צמרת כחול לבן. צילום: מרק ישראל סלם

באמת, ביבי? בוא נבדוק רגע. להלן יריביך: גנץ בילה כמעט מחצית מהעשור האחרון כרמטכ"ל שלך. אתה הארכת את כהונתו תוך חלוקת שבחים נדיבים. אשכנזי היה רמטכ"ל שלך שנה ונכנס לפוליטיקה רק לפני כמה חודשים, כשהתברר היקפה של מכירת החיסול שאתה מוכר את המדינה לקיצונים למען חסינותך. בוגי יעלון היה שר הביטחון שלך והעוגן הביטחוני שלך ושל הליכוד, עד שהתברר לו מי אתה באמת. לפיד היה שר האוצר שלך, עד שפיטרת אותו בגלל חוק ישראל היום ולקחת את המדינה לבחירות (בעודך מנהל מו"מ מושחת עם נוני מוזס).

עכשיו לקו ההגנה האחרון שעליו נרמז בתחילת המאמר. היה משפט נחבא אל הכלים בנאום נתניהו, משפט על כל הדברים החוסים תחת צו איסור פרסום, שיכולים להוכיח, לדבריו, את המניע לתפירת התיקים הסיטונית נגדו. נתניהו רומז, כמובן, למה שמכונה "הקלטות מנדלבליט". מדובר בחומר ארכיוני עבש מחקירת הרפז. מנדלבליט היה הפרקליט הצבאי הראשי ושיחותיו עם הרמטכ"ל אשכנזי, בתוקף היותו יועצו המשפטי, הוקלטו. החומר הזה עבר סריקה קפדנית במסרקות ברזל. מנדלבליט נוקה מכל רבב. התיק נסגר אחרי שתי חקירות משטרתיות מקיפות ומתישות. אבל נתניהו לא עוצר באדום. הוא מעז לקחת את היועץ המשפטי לממשלה שהוא מינה, את האיש שכיהן כמזכיר הממשלה הנאמן שלו ארבע שנים, את הבית"רי, הימני, הדתי, הז'בוטינסקאי מרחם ולידה, אלוף במילואים אביחי מנדלבליט, לסוג של בוגד, לחתרן שזמם מזימה להפיל ראש ממשלה מכהן ותפר לו תיקים.

היום זה ברור מאי פעם: הוא לא יעצור באדום, הוא לא ימצמץ, הוא לא יבחל בכלום ובשום דבר, הוא לא ירפה, הוא ייקח את כולנו איתו לגיהינום ולא יסכים לעשות מה שכל פטריוט ישראלי במצבו היה עושה: לשחרר, להתרכז במאבק המשפטי, להילחם על שמו הטוב ועל חפותו. זה לא יקרה. הביטו על ידיכם. הן כבולות למשפחת נתניהו...

הטור המלא מחר במעריב סופהשבוע