יביא או לא יביא, זאת לא הייתה השאלה הנכונה בפרשת נעמה יששכר. השאלה האמיתית היא מה פתאום נלחמים הרוסים כמו אריות כדי לחלץ נוכל סייבר קטן מהסגרה לארצות הברית? ומה פתאום נלחמים עליו האמריקאים ובדרך מאיימים בסנקציות אם ישראל לא תסגיר אותו? ומה פתאום נתניהו מעכב בתרגילי דחיינות במשך שנים את דרישת ארצות הברית להסגיר את אלכסי בורקוב, אותו האקר שלפי החשד ביצע הונאות בכרטיסי האשראי של אזרחיה? שאלה נוספת היא מה פתאום, מכל ארצות העולם, בחר בורקוב הרוסי לטייל דווקא בישראל? ומה פתאום אחת נעמה יששכר הופכת קלף מיקוח?

התשובה לכל השאלות האלה היא סנט פטרסבורג, עיר מגוריו ועבודתו של בורקוב וגם משכנו של "המרכז הטכנולוגי המיוחד". בעולם מייחסים למרכז הזה את ניהול פעילות הסייבר ההתקפי של רוסיה. חברת אבטחה אמריקאית פרסמה דוח על משרד ההגנה הרוסי, שלכאורה הזמין באותו מרכז, באמצעות קבלן משנה, התקפות סייבר שריגלו אחר טלפונים חכמים, שזה פחות או יותר מה שעשה בורקוב. מאז היבחרו של דונלד טראמפ הוכנס המרכז הזה לרשימה השחורה האמריקאית בגין "פעילויות מרושעות תומכות סייבר". 

בורקוב ניהל שני פורומים אינטרנטיים שבהם סחר בפרטים של כ־150 אלף כרטיסי אשראי של אזרחים אמריקאים לאחר שמחשביהם נפרצו בעזרת רשת בוטים. במשך ארבע שנים משכה ישראל את בקשת ההסגרה עד שבורקוב הוסגר לפני כחודש. עוד בטרם הגעתו השבוע שוחח פוטין עם נתניהו. אחרי השיחה דווח בתקשורת כי לפי מקורות רוסיים, "בממשל הרוסי הביעו רוגז בגלל סירובה של ישראל להיענות לבקשתה של מוסקבה שלא להסגיר את בורקוב לארצות הברית".

עכשיו מתבהרת התמונה: יששכר, כמו כל אותם תיירים ואנשי עסקים שטורטרו בכניסה לרוסיה, שילמה את המחיר. ועכשיו, אחרי שבורקוב הוסגר, אין טעם במאסרה ואפשר לנקז את מסחטת הדמעות התקשורתית לעבר הקלפי. האם יש קשר בין בורקוב למרכז הסייבר בסנט פטרסבורג? אין לי מושג. האם צריך להשקיע בתחקיר גם בעניין הזה במקום להתמוגג בחדוות האיחוד בין נעמה לאמה? ברור. הנחת העבודה האמריקאית היא שמה שקורה במערך הסייבר בסנט פטרסבורג, ממלכתי כפרטי, ידוע, מפוקח וכנראה גם מופעל על ידי מוסקבה הפוליטית. 

חקירת בורקוב אמורה להוסיף שמן למדורה שמבעירים הדמוקרטים והקונגרס סביב הטענות על הקשר הרוסי של טראמפ, והפעלות רשת בוטים רוסית שסייעה לבחירתו ב־2016. ביום ביקורו של פוטין ייפתח משפטו של בורקוב בארצות הברית.

בטכניקה מוכרת של העברת מסרים, התקשורת ברוסיה דיווחה שהוא עתיד להודות בחלק מן ההאשמות. אולי בתקווה שאכן יודה רק בחלק. מהו החלק שהרוסים רוצים שלא יודה בו? זו העבודה של התובעים האמריקאים. כשנדע זאת אף אחד לא יזכור מי זו נעמה יששכר. בעצם אף אחד לא יזכור שום דבר כי זה סוד הקסם של הפוליטיקה.