שבת בבוקר בעוטף עזה. בתחילה עוד נראה היה כי המתיחות של הימים האחרונים וירי חמש הרקטות בשישי עשו את שלהם. זה היה סוף השבוע הראשון של פסטיבל "דרום אדום", שהפך בעשור האחרון להצלחה תיירותית אדירה, וכביש הדרום באזור עוטף עזה היה ריק לחלוטין בשעה 11 בבוקר, וכך גם החניונים ואתרי הפסטיבל הפרושים לאורך העוטף וסמוכים מאוד לגדר עם עזה.

למערכת הביטחון ולראשי המועצות חשוב כי תחושת השגרה לא תיפגע, וכך גם הצלחת הפסטיבל, ולכן השקיעו השנה רבות באבטחתו - נוכחות כוחות הצבא וניידות המשטרה הורגשה מאוד בשטח. לאורך כל הזמן אפשר היה לראות בשמיים זוג מסוקי אפאצ'י שגיהצו הלוך ושוב את שמי העוטף, קרוב מאוד לעזה. בעיקר בניסיון להעביר מסר של הרתעה, שימנע ירי לעבר ישראל.

ככל שחלפו השעות וירי הרקטות מהרצועה לא התחדש, כבישי העוטף החלו להתמלא. המטיילים הצביעו ברגליים. בשעות הצהריים עלה מספר המבקרים באזור מרבדי הכלניות הסמוכים לגדר עם עזה. זו אומנם לא הייתה שבת רגילה בעוטף, ומספר המבקרים ב"דרום אדום" היה נמוך יותר מבמצב רגיל, ועדיין, בסופו של דבר, רבבות אנשים הגיעו לדרום, למרות הכל, כדי לטייל ולראות את הכלניות, וגם, לא פחות חשוב מכך - להעביר מסר של תמיכה לתושבי הדרום, שהרקטות לא יהרסו גם השנה את חגיגת הכלניות הגדולה. 

סבב ההסלמה הנוכחי ברצועה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
סבב ההסלמה הנוכחי ברצועה (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)

כשירד הלילה על העוטף, נשמעו שוב הפיצוצים ביישובים הסמוכים לגדר, כתוצאה משיגור בלוני הנפץ מעזה, ולא עבר זמן רב וגם חידוש ירי הרקטות נמשך אחרי השעה 21:00. יום רביעי רצוף שנורות רקטות מהרצועה, וזה נראה כפעולה מתוכננת ומנוהלת היטב. חמאס הוא זה שעומד מאחורי המשך שיגורן, ואת מרבית ירי הרקטות מבצע הג'יהאד האסלאמי בלי שחמאס פועל נגדו. 

בחודש הקרוב - שבו גם ייערך פסטיבל הבחירות השלישי בישראל - עזה צפויה להמשיך לאתגר את ישראל, ובמערכת הביטחון נערכים לחודש מתוח מאוד בדרום.המתרחש בדרום אינו קשור בהכרח ל"תוכנית המאה", שכן המצב הביטחוני החל להידרדר עוד לפני פרסומה. במערכת הביטחון רואים במצב הביטחוני ביהודה ושומרון קשר אפשרי יותר.

צה"ל תגבר את כוחותיו בסוף השבוע האחרון, אבל הציבור הפלסטיני לא יצא בהמוניו לעימותים, חרף הקריאה של הרשות הפלסטינית. היקף האירועים החריגים והפרות הסדר לא היה שונה בהרבה מבכל סוף שבוע אחר ברחבי הגדה, וזה סימן טוב מבחינתה של ישראל. הדגש שניתן ללוחמים בשטח היה לשמור על איפוק ולפעול לפי ההנחיות המקצועיות.

לוחמי צה"ל פעלו באיפוק, וגם השימוש באמצעים לפיזור הפגנות לא הוביל להרוגים בצד הפלסטיני. הדבר חשוב ביותר מהבחינה של השמירה על היציבות הביטחונית, שכן המתיחות תימשך גם בימים הקרובים.במציאות כזו, שבה אין הרבה מקום לטעויות טקטיות בשטח, מבחינת צה"ל הייתה זו שבת מוצלחת שעברה בשלום, אפילו מעל המצופה. האיומים של אבו מאזן בנוגע לביטול ההסכמים עם ישראל והתיאום הביטחוני הם ריקים בשלב זה ואין בהם ממש. 

אפשר כי בעתיד, אם ישראל תחיל ריבונות על אזורים ביהודה ושומרון ובבקעה, הוא יממש את איומיו, אבל אבו מאזן, כך סבורים בישראל, מבין היטב את מחיר ההפסד ואת הסכנות הנשקפות לו מחמאס במקרה כזה. מאז פרסומה של "תוכנית המאה", התיאום הביטחוני נמשך כרגיל, והשיח בין הגורמים המקצועיים נשאר טוב, בניגוד לנתק המוחלט בין ירושלים ורמאללה. סוף השבוע האחרון, כמבחן ביטחוני ראשון מאז פרסום "תוכנית המאה", עבר בשלום, אבל המצב בדרום, נכון לעכשיו, אינו מבשר טובות.