מאז חיסולו של בהאא אבו אל־עטא וסיומו של מבצע "חגורה שחורה" יומיים לאחר מכן ב־14 בנובמבר, שוגרו לעבר ישראל יותר מ־30 רקטות ופצצות מרגמה. במערכת הביטחון ראו בחיסולו של בכיר הטרור מהג'יהאד האסלאמי צעד חשוב להשגת יציבות ביטחונית באזור ופוטנציאל להתקדמות בנתיב ההסדרה מול חמאס. בפועל, חודשיים וחצי חלפו, ונראה שישראל וחמאס מתקרבות שוב לעימות ישיר ברצועה. 

התפיסה הישראלית לאחר המבצע, שנחשב מוצלח יותר מקודמיו בשנים האחרונות, הייתה שלאחריו יש פוטנציאל לשנות את המצב בשטח. זאת בעיקר בגלל היוזמה הישראלית וההפתעה שהושגה בחיסולו של אבו אל־עטא, וכן בשל ההחלטה של חמאס להישאר על הגדר ולא להצטרף לסבב ההסלמה.

במערכת הביטחון דיברו על שני ערוצי פעולה, שאמורים להיות מבוצעים במקביל - התקדמות משמעותית בדיונים מאחורי הקלעים, ופעולות לשיפור המצב הכלכלי ברצועה. לצד זאת, דובר על חוסר פשרות במשוואות התגובה בכל מקרה שבו יבוצע ירי רקטות מהרצועה. 

בצה"ל ראו במבצע האחרון הזדמנות לשיפור ההרתעה הישראלית בכל הקשור לרצועת עזה. אבל העובדה שיותר מ־30 רקטות נורו מהרצועה מאז סיום המבצע, וצה"ל לא פגע באף אחת מחוליות המחבלים שביצעו את הירי לפני, אחרי או תוך כדי - בוודאי אינה מסייעת בכך. ישראל ממשיכה גם בתקופה האחרונה ללכת בין הטיפות ולדבר על חשיבות ההסדרה ברצועה, על מנת לא להיגרר לעימות צבאי. 

בתוך הבחירה שלא להחליט ולהכריע על מדיניות ברורה, בעיצומה של תקופת בחירות בישראל, עשרת הימים האחרונים כבר עומדים בסימן הרגיל והמוכר של הסלמה זוחלת ברצועת עזה. חמאס קובע שנתיב ההסלמה יהיה מבוקר, ולצד המשך שיגור בלוני הנפץ, כמעט מדי לילה נורות רקטות ליישובים הסמוכים לגדר, בניסיון ללחוץ על המצרים ועל ישראל לבצע פעולות נוספות לשיפור המצב הכלכלי ברצועה.

ובינתיים, בדרג המדיני אצלנו - דום שתיקה. כמו הילד הקטן שעוצם את עיניו וחושב שבכך הוא מתחבא מהעולם, כך גם הממשלה, שמעדיפה לעסוק בנושאים אחרים ולהימנע מביקורת פוליטית. אבל בקצב האירועים המתפתחים בדרום, גם ללא רצון, רצועת עזה תלווה את סדר היום הפוליטי בחודש הקרוב, בעיצומה של מערכת הבחירות בישראל.