הטור המלא של אלון בן דוד

השבוע גילינו שמתחת לפני הקרקע חמאס ממשיכה להתכונן למלחמה מול ישראל, אבל מעל לפני הקרקע, ובאופן חשאי לא פחות, מבשילים המאמצים למיסוד יחסים בין ישראל לקטאר. בלי להמעיט בחשיבות היחסים  עם סודן, אשר ההסכם עמה נחתם אמש (שישי), פריצת דרך מול קטאר תבשר על שינוי משמעותי ביחסי הכוחות באזור וגם על סיכוי להסדרה יציבה בעזה. הכל, כמובן, בכפוף לתוצאות הבחירות בארה"ב.

הדיווחים על גילוי המנהרה בעזה השבוע עסקו בעיקר בהצלחה של המכשול התת־קרקעי, אבל למעשה הייתה כאן הצלחה של השיטה כולה. מאחורי המכשול יש מערכת מודיעינית ומדעית, שהוכיחה השבוע שהיא יודעת להתיך את כלל האותות שנאספים, ולתרגם אותם למסקנה ברורה שמצביעה בדיוק גבוה מאוד על קיומה של מנהרה. בניסיון הקדיחה השני כבר פגע המקדח במנהרה, שרוחבה הוא רק 70 ס"מ, וזה עוד לפני שהושלמה ההתקנה של כל הטכנולוגיה שאמורה להיות חלק מהמכשול.

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל

המנהרה הזאת נחפרה באופן ברור בניסיון לאתגר את המכשול החדש וכחלק מההכנות של חמאס לעימות עתידי. היא חריגה בעומקה (עשרות מטרים), וייתכן שהיה כאן ניסיון של חמאס לרדת אל מתחת למכשול. אורכה כ־1.5 ק"מ, והיא מתחברת אל מערך המנהרות ההגנתי של חמאס בתוך חאן יונס. המנהרה הזאת נחפרה במשך חודשים ארוכים, והושקעו בה יותר ממיליון דולר ומאות שעות אדם. בעוד כחודש יושלם המכשול התת־קרקעי כולו, ואז אפשר יהיה לומר בסבירות גבוהה שהוסר איום המנהרות החודרות מעזה.

העובדה שחמאס ממשיכה להיערך למלחמה מולנו לא צריכה להפתיע - באזור שלנו אף אחד לא מפסיק להתחמש ולהתעצם. אבל העובדה שאנשי חמאס צפו בעיניים כלות איך ישראל נוטלת מהם נכס יקר ערך והבליגו - היא איתות ברור שחמאס עדיין מעוניינת בהסדרה ולא בעימות. אפשר להניח שהתמונות שמצלם עכשיו צה"ל בתוך המנהרה יוצגו למתווכים המצרים והקטארים עם דרישה ישראלית חד־משמעית: לא תהיה הסדרה כל עוד ממשיכים לחפור מנהרות.

כאן נכנסת קטאר לתמונה. הקטארים - שיחד עם הטורקים הם הפטרונים של כל תנועות האחים המוסלמים באזור, ובכלל זה חמאס - כבר עשו כברת דרך. המדינה שנהגה להעביר כסף מתחת לשולחן ישירות אל הזרוע הצבאית של חמאס, מסייעת לעזה בשנתיים האחרונות באופן גלוי, מעל השולחן. מגעים שהתקיימו לאחרונה עם קטאר הצליחו להבטיח המשך סיוע קטארי יציב לרצועה, עד סוף השנה ולתוך השנה הבאה.
המאמץ כרגע הוא לשכנע את הקטארים לעבור מחלוקת דגים לתושבי עזה לחלוקה של חכות, להמיר את דמי הכיס שהם מחלקים לעשרות אלפי משפחות בעזה בפרויקטים שיסייעו לעזה לעמוד על הרגליים. יש נכונות קטארית ללכת בכיוון הזה, וסימני השאלה הם דווקא מעל הצד הישראלי, שבצדק מתנה כל התקדמות מול עזה בהחזרת השבויים והנעדרים הישראלים.

לעסקת שבויים עם חמאס יהיה מחיר - חמאס לא תקבל בה את מלוא תאוותה, אבל גם ישראל לא תקבל עסקה בלי לשלם. הנהגת חמאס מבינה את זה, ההנהגה בישראל עוד לא החליטה אם היא מוכנה כרגע לשלם מחיר כדי להחזיר את שני חללי צה"ל ואת שני האזרחים שבעזה.
המפתח למיסוד היחסים עם חמאס טמון ביכולות של ארה"ב וישראל לפשר בין קטאר לבין שכנותיה במפרץ. על השנאה התהומית בין קטאר למצרים יהיה קשה לגשר, אבל האמירות האופטימיות של שר האוצר האמריקאי שביקר השבוע בקטאר מסמנות שניתן יהיה לחבר מחדש את קטאר עם האמירויות, סעודיה ובחריין.

לממלכה הקטארית הזעירה אך האמידה היו תמיד שאיפות להשפעה אזורית. לפני 24 שנים הקימה את רשת הטלוויזיה אל־ג'זירה, שהפכה לרשת המשפיעה באזור ולאחד הגורמים שהאיצו את "האביב הערבי". קטאר גם לא בחלה בהתערבות בוטה בענייני הפנים של מדינות אחרות, אם בסיוע גלוי לאחים המוסלמים במצרים, ואם בתמיכה במורדים בלוב ובסוריה.

נתניהו הכריז על הסכם שלום עם בחריין

עם זאת, ממלכת הגז הקטנה הקפידה תמיד להישאר על הגדר: להיות בת ברית קרובה של סין, לשמור על יחסים טובים עם איראן ובה בעת לארח בשטחה בסיס ענק של חיל האוויר האמריקאי. בשנות ה־90 קיימה יחסי מסחר גלויים עם ישראל, ורשת אל־ג'זירה הייתה מהראשונות בעולם הערבי שנתנו במה לדוברים ישראלים, על אף הקו האנטי־ישראלי הברור בשידוריה. עכשיו, אחרי שש שנות חרם של שכנותיה, היא רוצה לחזור אל חיק העולם הסוני ומאמינה שישראל תוכל לסלול לה את הדרך.

בימים הקרובים יחגגו כאן את מיסוד היחסים עם הכלה האפריקאית החדשה, סודן, שנראית כאילו נאנסה להיכנס עם ישראל מתחת לחופה. אבל אחרי הסודנים מסתמנת קטאר כפריצת הדרך הבאה של ישראל באזור, ואם היא תתממש, מדובר בלא פחות ממהפך.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13