קונספירציה היא קנוניה, מזימה של אנשים כדי לפגוע באנשים, בכלכלה, בשלטון או באחר, על ידי הפצת שקר. לעתים היא נובעת לא פחות ולא יותר אלא מתוך בורות.

תיאוריית הקשר נגד החיסון מנסה להסביר באופן לא נכון את הסיכון בחיסון, בהנחה שהשלטונות מסתירים את האמת מהציבור, והחיסון מסוכן.
למפיצי הקונספירציה לא תמיד יש אינטרסים ברורים. לעתים הם נגד חיסונים בכלל, לעתים הם נגד השלטון והממסד, לעתים הם עושים זאת משיקולים כלכליים ולעתים הם סתם אנשים רעי לב, חורשי מזימות ושמחים לאיד, שמנסים ליצור מערבולות רגשיות חסרות ביסוס אצל פלח גדול ככל האפשר מהאוכלוסייה.

אדלשטיין בדיון בנושא החיסונים, קרדיט ערוץ כנסת

כמה רבות הקונספירציות שפורסמו ברשתות החברתיות, וככל שמעמיקים לבדוק מסתבר שכולן "פייק ניוז". סרטונים רבים ביו־טיוב עם מדענים שרובם אינם קיימים; ישיבות מדעיות זויפו; דמויות פיקטיביות המתחזות למדענים, כמו אותה מדענית ממכון ויצמן, כביכול, שמפיצה שקרים על החיסון, ומדווחת כי 33 נסיינים של חיסון מסוים נפטרו. דבר שלא היה ולא נברא. לא רק שהסיפור שקרי, גם אותה "חוקרת" ששמה המלא מצוין, לא קיימת כלל במכון ויצמן. אנשים רבים מפיצים ומשתפים שמועות מפחידות ברשתות החברתיות. אנשים אוהבים לפחד ולהפחיד, מי לא אוהב סרטים מפחידים?

בחברה החרדית, שבה אין רשתות חברתיות, וואטסאפ ואפליקציות נוספות, מבוססת הרשת החברתית על כרזות (פשקווילים) המופצות ברחבי העיר, ועל כרוזים העוברים עם מכונית וכורזים בקולי קולות את הודעותיו של פשקוויל כזה. השילוב של פשקוויל עם כריזות ברמקולים הקוראות להיזהר מהחיסון קיים כנראה רק בפלג קטן, אבל מביא נזק גדול. מודעת אבל שפורסמה על מותו של "בננו התמים" שקיבל חיסון נגד קורונה ונפטר בעקבות זאת, תורמת את חלקה.

חבל שיש אנשים רעים, ואולי פשוט בורים, המונעים מאחרים לקבל חיסון ולהציל נפשות, שנאמר - כל המציל נפש אחת וכו'. אין ספק שבין אלה שיימנעו מלקבל חיסון ויחלו, יהיו גם שימותו. לא חבל? שמעתי שכבוד הרב אלימלך פירר כינס רבנים מכל הזרמים שממליצים לקבל את החיסון. גם אנשי הרפואה והמדע ממליצים. גם אני, כאיש הצוות הרפואי, ברשימת המקדימים להתחסן, וגם אני ממליץ. לכו והתחסנו.