1

זה עומד להיות שבוע קריטי למערכת הפוליטית ולחברה הישראלית. אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון ולא תושג "הסכמה מתוך מצוקה" בין בנימין נתניהו לבני גנץ, תצעד ישראל בעל כורחה למערכת בחירות מרתקת והיסטורית.

היסטורית, משום שלראשונה האיום האמיתי על נתניהו הוא מימין. המחנות הפוליטיים עומדים לזנוח זמנית את המצעים שלהם, ולהתארגן לביצור שלטון נתניהו או להחלפתו.

בפעם הראשונה נתניהו עלול להיכנס לבחירות מבלי שהוא יודע מראש מהי הקואליציה שיצליח לבנות, אם כלל יקבל את המנדט. הפעם אף אחד לא בכיס שלו - גם לא המפלגות החרדיות. הוא לא יכול לדעת אם יאיר לפיד, גדעון סער, גנץ, אביגדור ליברמן ונוספים יחברו יחדיו לממשלת הסכמות רחבה, והוא יודע שהוא - במו ידיו ומעשיו - "הכשיר" גם את המפלגות הערביות כשותפות לגיטימיות. ולמצב הזה אין "פתרון בית ספר".

נתניהו בעדכון מהבידוד

2

מקורבי נתניהו, שריו ושופריו טוענים כי הוא אינו מוכן להמשיך בממשלת "האחדות" עם אבי ניסנקורן במשרד המשפטים, ושהוא מוכן לתת לגנץ את האוצר (מי האידיוט הפוליטי שייקח את התיק הזה בשנתיים הקרובות???) תמורת התיק. ואני סבור שהאחיזה במשרד המשפטים נותרה הסיבה היחידה שמצדיקה איכשהו את אי־נטישת הממשלה על ידי כחול לבן (או מה שנותר ממנה).

העברת תיק המשפטים לנתניהו תמורת המשך ממשלת האחדות (ואולי רוטציה), תהיה לא רק קבורתה של כחול לבן - היא גם תבטיח שהקבורה הזאת תהיה מחוץ לגדר של בית הקברות הפוליטי.

3

הטרגדיה של ישראל, של נתניהו ושל כולנו היא שיש למעשה שני בנימין נתניהו. הראשון הוא מדינאי מוכשר עם הישגים לא מעטים, פוליטיקאי ערמומי ומיומן ופרזנטור מעולה של ישראל. וישנו ביבי השני, הנאשם בפלילים, המסית, המשסע, המפלג, המניפולטור, שרומס את מערכת אכיפת החוק, את העיתונות ואת לכידות החברה הישראלית, האיש שהקדנציה הארוכה גורמת לו להתאהב בעצמו, בשיטותיו ובשגיאותיו.
אנו, האזרחים בעלי זכות הבחירה, נקרעים - ולכן זו הטרגדיה שלו וגם שלנו. חבל.

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

4

נפתלי בנט הוא הדוגמה לכך שישראל היא היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. לפני שנתיים היה שר חינוך, לפני שנה לא חצה את אחוז החסימה, לפני חצי שנה היה עם מעט מנדטים, לפני חודש, על פי הסקרים, היה חלופה מיידית וראויה לנתניהו עם 24 מנדטים, וכיום הוא קרוב שוב למספר חד־ספרתי.

בנט, אדם מוכשר ואמביציוזי שהגיע לתפקיד שר הביטחון לאחר שהצליח להבעיר את הדלקת בבלוטת החרדה של נתניהו, עבד קשה בשנה האחרונה, גם במשרד הביטחון בגל הראשון של הקורונה, וגם באופוזיציה. הוא הציע תוכניות, הסביר בגובה העיניים, כתב ספר, הסתובב ברחבי הארץ ועשה נפשות לעצמו ולרעיונותיו. הוא ביקר באופן חד את נתניהו ומדיניותו, עד ש"שנת הקורונה" הביאה אותו להיות חלופה לראש הממשלה. והנה, כעת ניצב בנט בשער מחנהו הווירטואלי וצופה כיצד המנדטים עוזבים את מגרש החניה שלו ועוברים לחנות אצל גדעון סער ורשימתו החדשה והקורצת.

אחת הטעויות של בנט הייתה שהוא העדיף לנסוע בשני הנתיבים, לשמור אופציות ולא לבחור צד. בתוך תוכו הוא רוצה להתמודד על ירושת נתניהו, ולכן לא יכול היה להרגיז את הבייס שבנה לו את ארמון המנדטים של החודשים האחרונים. ומצד שני הוא ממש רוצה להחליף בעתיד את ראש הממשלה. החשבונית על הגמגום וההססנות הוגשה מהר. לא כולם התרגלו לקצב המהיר של התהליכים, אבל כשסער התייצב עם האמירה "כל מי שרוצה בהמשך שלטון נתניהו, שלא יצביע לי" - החלה הנהירה לכיוונו.

אם אני מכיר את נתניהו, הוא ינסה כעת לחבר את בנט אליו ולהציע לו ולשקד מקומות גבוהים בעשירייה הראשונה, ואולי אפילו, אם יצליחו להעביר את "החוק הצרפתי", להציע לבנט להיות ראש ממשלה ראשון ברוטציה. מה כבר יוכלו לעשות ישראל כ"ץ וניר ברקת?

והמשפחה, שהשם ״בנט״ עושה לה פריחה והשם ״שקד״ דלקת, תצטרך להתמודד עם הדילמה ״בלפור תמורת בנט״.

בנט בביקורת על דברי ראש הממשלה

5

כחול לבן עוברת על החוק ומסתובבת ברחובות ללא תעודת זהות. נפלא מבינתי כיצד בתוך יממה אחת מתראיין יו״ר המפלגה ושר הביטחון בני גנץ לעיתון הסעודי ״א־שרק אל־אווסט״ ומצהיר שלא יהיה הסדר במזרח התיכון ללא הפלסטינים ושיש בירושלים גם מקום לבירה פלסטינית; ובו בזמן שתי ח"כיות (אחת מהן שרה) מסיעתו תומכות בחוק של בצלאל סמוטריץ' להסדרת המאחזים ביהודה ושומרון.

6

את אי־מינויו למפכ"ל המשטרה, לפחות לשנה אחת כדי שישלים שלוש שנות כהונה (בנוסף לשנתיים שבהן הוא משמש כמ"מ המפכ"ל) - רשאי ניצב מוטי כהן לענוד בעיטור מופת וגבורה על חזהו. הצדק היה חייב לתת לו שנת כהונה נוספת או דרגת רב־ניצב בפרישה, לאחר שמילא את תפקידו במקצועיות ובצניעות במשך שנתיים שהיו מהקשות שידעה משטרת ישראל. אז תודה לך, ניצב מוטי כהן, בשם רבים וטובים, שיודעים שבעידן הקורונה וההפגנות שימשת למעשה, יחד עם אביחי מנדלבליט, כראש משמר הדמוקרטיה, כשאפשרת והגנת על המפגינים וההפגנות תחת לחצים בלתי אפשריים.

המפכ"ל המיועד, ניצב קובי שבתאי, הוא דמות חריגה בנוף של ניצבי המשטרה. לוחם ברמ"ח אבריו, מומחה ללוחמה בטרור, קצין אמיץ שזכה בשני עיטורים וקידם מאוד את משמר הגבול.

לפני מספר שבועות שיתפתי כאן ברשמי סיור שערך לי שבתאי ביחידותיו ונחשפתי ליכולות הגבוהות, לתמהיל האנושי ולרמתו ולגודש המשימות.
לפני מספר שנים, כשנשאל בראיון אם הוא הולך להיות מפכ"ל, טען שבתאי כי "יש טובים ממני", וכעת הוא מונה לתפקיד. שתי משימות עומדות בפניו: לקדם את המשטרה תוך ביצוע שורת מינויים בצמרת ולהתאים אותה למשימותיה; ולהגביה את החומה הסינית בין הפוליטיקאים לבין החקירות שמבצעת משטרת ישראל.

בהצלחה, קובי.

7

במכון הביולוגי בנס ציונה יושבים נשים וגברים אלמוניים, אנשי מדע ורפואה שישראל חבה להם חוב גדול. משימתם ביטחונית בעיקרה, אך כעת הוטל עליהם לפתח חיסון לקורונה, ללא תקציבים של מאות מיליונים, ללא תמיכה של שוק ההון וללא חשיפה ציבורית כפי שיש לפייזר, למודרנה ולאחרות.

השבוע הם עברו לשלב ב' בניסוי, ולי כואב הלעג, הבוז והזלזול שמשדרים נגדם חלק מאנשי התקשורת וחלק מהמתיימרים להיות כאלה. אני שמח מאוד שראש הממשלה נתניהו החליט לתמוך בהמשך הפיתוח, כדי שישראל תצבור יכולת עצמאית בתחום ואולי אפילו תציג חיסון טוב יותר. את כבודם ומעמדם של המדענים והרופאים האלמוניים הללו אני תובע כאן, ובשמכם אומר להם "כל הכבוד, אלמונים, אנחנו יודעים להעריך אתכם ואת עמלכם".

8

השבוע הגשתי משדר מיוחד ב־90FM לאיסוף תרומות לשדרוג היחידה לטיפול נמרץ במערך הלב של בית החולים הלל יפה בחדרה, שהוא המוסד הרפואי האזורי שלנו.

לאחר הרעבה פושעת ומתמשכת של מערכת הבריאות, נאלצים בתי החולים לפשוט יד בציבור כדי להגן על בריאותו, וגם בית חולים לניאדו בנתניה פתח השבוע בגיוס המונים ברשת. מתברר שהאזרחים אחראים יותר מממשלתם ואספנו מיליון וחצי שקל. לא מספיק, אבל משמח מאוד.

9

יענקל'ה אגמון שהלך השבוע לעולמו היה ה״תרבותניק״ של המדינה ואיש הראיונות של גלי צה"ל. עשרות שנים עמדו ראשי המדינה, המשק, הרפואה והרוח בתור במשך חודשים כדי לקבל במה ב״שאלות אישיות״ בהגשתו. כשהתמניתי לפקד על התחנה הודעתי ליענקל'ה שרק הוא יחליט מתי לעזוב את המיקרופון, וכך היה.

יענקל'ה הטביע חותם גדול בתרבות הישראלית ובתיאטרון העברי. אהבתי והערכתי אותו, גם כאיש השומר הצעיר (הוא היה חניך התנועה וחבר קיבוץ הראל) וכמובן כעיתונאי ואיש תקשורת. יהי זכרו ברוך.
שבת שלום.

[email protected]