ומי יחון את דונלד טראמפ? זאת לא שאלה היפותטית כפי שהיא נשמעת וגם לא קנטרנית. כאזרח פרטי בעוד פחות מחודש, וכמי שיישא את התואר נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ יהיה זקוק לחנינה, אולי מהר יותר ודחוף יותר מכפי שבעל גאווה כמוהו חושב. לאחר שיעזוב את הבית הלבן, לדונלד טראמפ מצפה גל של תביעות פליליות, כתבי אישום, תיקי חשדות והאשמות שלפחות חלקן צפויות להסתיים בהרשעות ובפסקי דין הכוללים מאסר. בקיץ 2016, כאשר דונלד טראמפ הגיח מעולם העסקים וזינק למרוץ הרפובליקני לנשיאות, היו פרשנים שהסבירו אז כי הוא עושה זאת מתוך שאיפה להיחלץ ממאות התביעות המשפטיות התלויות ועומדות נגדו - הוא הצליח.

כנשיא מכהן, כל התביעות נגדו נבלמו. כשיחזור בינואר למעמדו כאזרח פרטי, כל התביעות הישנות נגדו יתחדשו ויכנסו להליכי שיפוט ומשפט. להפתעתו ואולי לא, לתביעות הישנות נגדו התווספו חדשות בחלקן, נגד בני משפחתו שניצלו את שנות כהונתו בבית הלבן לעסקאות לא כשרות ופסולות חוקית.

אין זה מקרה, אומרים פרשנים בוושינגטון, שהנשיא היוצא גילה כזאת נדיבות גורפת בהענקת חנינות, כולל לרוצחים מורשעים. מצדו מדובר במהלך של "שלח לחמך על פני המים כי ברבות הימים תמצאנו". גם הוא, יהיה זקוק ברבות הימים לחנינה. לפי דיווח שפורסם לא מכבר בעמוד הראשון של הניו יורק טיימס, משרד התובע הכללי במדינת ניו יורק "הגביר והעצים את חקירותיו על טראמפ". מדובר לדברי העיתון, בעשרות חשדות והאשמות פליליות נגד דונלד טראמפ שהוגשו בחשדות לעסקאות בתחומי ביטוח ובנקאות שהיו מפוקפקות ופסולות חוקית. העיתון מספר כי משרד התובע בראשותו של סיירוס וונס (אביו היה שר חוץ בממשל ג'ימי קרטר) "מקיים בשבועות האחרונים חקירות ותשאולים של אנשים ונשים שעבדו עבור טראמפ כפקידים בבנקים ובחברות ביטוח, וחשודים כמעורבים בעסקאות בלתי חוקיות שעשו לטובתו".

עוד מציין העיתון, כי לטראמפ יש כנשיא סמכות לבלום או לבטל תביעות נגדו שפוגעות בחוק הפדרלי. אבל הוא לא יכול ולא יוכל למנוע תביעות נגדו שהוכנו והוגשו נגדו בתחום העירוני והמקומי. יש נגד טראמפ גם תביעות של נשים הטוענות שהוא התעלל בהן מינית, הצפויות להגיע לבתי המשפט. לטענת העיתון, במשרד התובע הכללי של ניו יורק כבר כמעט השלימו ניסוח חלק גדול מהתביעות נגד טראמפ אך טרם ברור מתי יוגשו לבסוף. העיתון מדווח כי החקירות מתקיימות בחשאיות משום שהן מתבצעות במסגרת של חברי מושבעים המשמשים כחוקרים שכפופים לסודיות. אין ספק שלאזרח דונלד טראמפ צפויים חודשים ושנים של מאבקים משפטיים. לפחות בחלקם הוא עלול למצוא עצמו מורשע וחשוף לעונש מאסר.

החנינות שהנשיא היוצא העניק ללמעלה מ-50 נאשמים מורשעים עורר גל של תגובות זועמות, גם ובמיוחד מצד בכירים רפובליקנים. "שחיתות בהתגלמותה", הגיב רפובליקני בכיר. הרפובליקנים זועמים כי הם סייעו לנשיא טראמפ לטפח את תדמיתו כמי שמקפיד ונאמן לסדר ולחוק. "החנינות שהעניק כולל לרוצחים מורשעים הם רמיסת החוק והסדר בהיקף שראש משפחת מאפיה היה חושש לעשות", אמר פרשן בערוץ ציבורי. "מעניין", ציין הפרשן, "שבהענקת החנינות, הנשיא טראמפ כלל לא הביא בחשבון את האשמות שלו שתוצאות הבחירות לנשיאות היו מזויפות. הוא חתם על החנינות כמי שאין לו צל של ספק שהוא הפסיד בבחירות באופן חוקי ואמיתי ומתכוון לעזוב את הבית הלבן". אולי מקווה טראמפ שעובדה זאת תסייע לו כאשר הוא יהיה זה שיזדקק לחנינה של נשיא מכהן.