שנת 2020 הייתה שנה רעה לעולם, ולאיראנים עוד הרבה יותר. כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן החודש, וחזרה אפשרית למתווה של משא ומתן על הסכם גרעין מחודש, יכולות מבחינת האיראנים לבשר על 2021 כשנה מבטיחה הרבה יותר. בסוף שנת 2019, כזכור, האיראנים הימרו יותר מדי מול נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ. מעודדים מכך שארה"ב לא הגיבה לפרובוקציות החמורות במפרץ, הרשו לעצמם האיראנים לעלות את מחיר ההימור - ושילמו ביוקר בחיסולו של קאסם סולימאני, שממנו לא התאוששו עד עכשיו.

בשבועות האחרונים מעבירה ארה"ב כמעט בכל דרך אפשרית "הצעה ידידותית", שבה היא ממליצה לאיראנים להיזהר מלחזור על טעויות חמורות שיהפכו גם את השנה הקרובה לקשה מאוד עבורם. פערי הכוחות בין שני הצבאות אינם ניתנים להשוואה, ושלטון האייתוללות יודע זאת היטב. בשנה האחרונה, למרות איומים חוזרים ונשנים מצד מחליפו של סולימאני, אסמעיל קאאני, האיראנים לא הצליחו לנקום.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)


פעולה כזו שלהם בעיתוי הנוכחי משולה כמעט לפעולת התאבדות. לא רק שטראמפ רק ממתין להזדמנות להעניק לאיראנים מהלומת פרידה, זו גם תהיה פתיחה ברגל שמאל של מערכת היחסים שלהם עם הנשיא הנכנס ביידן, שכבר הצהיר כי הוא מעוניין לחדש את המשא ומתן בנוגע להסכם הגרעין. ניתן להניח כי איראן, שנתונה במצב כלכלי קשה במיוחד, מבינה היטב כי הסתבכות ישירה עם האמריקאים תדחה בחודשים ארוכים כל התפתחות מדינית אחרית שעשויה להוריד מעל צווארם את עול הסנקציות.

אלה בדיוק הסיבות מדוע סבורים גם במערכת הביטחון בישראל כי למרות האיומים מצד איראן, פעולה אגרסיבית נגד כוחות או אינטרסים אמריקאיים באזור היא בסבירות נמוכה בעת הזו. עם זאת, כמו תמיד בעולמות המלחמה, למיסקלקולציה תפקיד חשוב במחזה - וכאשר אוויר חם מנשב באזור והאווירה מתוחה מאוד, גפרור קטן, גם אם יודלק בטעות, עלול להדליק את המזרח התיכון. בישראל עוקבים בשבועות האחרונים מקרוב אחר הפעולות של איראן בתימן ובעיראק. 

עם זאת, חשוב להדגיש כי החשבון של איראן מול ישראל הוא אחר. לכאורה נראה כי המסרים שיוצאים מוושינגטון ומירושלים מתואמים כחלק ממערכה אחת, אבל מדובר בשני תרחישים שונים לחלוטין. מול ישראל החשבון הפתוח מתנהל בציר נפרד מהאמריקאים - מהחיסול של מוחסן פחריזאדה, אבי תוכנית הגרעין האיראנית, ועד עשרות פעולות המיוחסות לישראל בסוריה ובאזורים אחרים נגד יעדים ואינטרסים איראניים. גם מהבחינה הזו, השנה החולפת הייתה קשה מאוד להנהגה באיראן, כאשר כוחות הביטחון האיראניים והמיליציות מטעמם לא הצליחו לגבות מחיר תגמול מישראל לאחר המכות שספגו.

אישה איראנית חולפת על פני גרפיטי אנטי אמריקאי על שגרירות ארה''ב בטהרן  (צילום: רויטרס)
אישה איראנית חולפת על פני גרפיטי אנטי אמריקאי על שגרירות ארה''ב בטהרן (צילום: רויטרס)


בישראל סבורים כי הגיגית עם המים כבר מלאה ומזהים כי בתימן ובעיראק מקדמים האיראנים יכולות - מרקטות ארוכות טווח ועד כלי טיס בלתי מאוישים שלכאורה עלולים לאיים על ישראל, בפעולה במודל דומה כמו זו המיוחסת לאיראן נגד מאגרי הדלק בערב הסעודית בספטמבר 2019. במערכת הביטחון חייבים לקחת בחשבון את האפשרות שבמקום לנסות לפגוע ביעדים אמריקאיים באמצעות מיליציות וכוחות פרו־איראניים, כמו החות'ים בתימן, האיראנים ינסו להסיט את האש לכיוונה של ישראל. ככל הידוע, אין בידי ישראל מודיעין ספציפי הנוגע לכוונה של איראן לתקוף בימים הקרובים, אולם המסרים שיוצאים מישראל נועדו לאותת לאיראנים שאם יש להם תוכניות, מומלץ להם לעצור אותן ולא לגרור את האזור להסלמה.