ערב הכתרתם של ג'ו ביידן וקמלה האריס לכהונות נשיא ארה"ב וסגניתו, לא זכור, לא דווח ולא ידוע על מחוות תמיכה מצדו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. מאז נודעו תוצאות הבחירות, נתניהו לא השמיע אף מילת אהדה או ביטוי עידוד כלפי ביידן. כל זאת מתווסף לעובדה שלאחר אישור ניצחונו של ביידן, חלפו ימים ארוכים עד שראש הממשלה השמיע בפומבי את המילים "ביידן, הנשיא הנבחר של ארה"ב". מאז, בעיני נתניהו, "ביידן יוק", לא קיים. וראש הממשלה מכיר היטב את ביידן, מודע לידידותו ולאהדתו לישראל, אך נראה שקשה לו להשתחרר מארבע שנים של סגידה לנשיא היוצא דונלד טראמפ.

נאום ביידן לאחר המהומות בוושינגטון, קרדיט: רויטרס

ראש הממשלה, יותר מפוליטיקאים אחרים, מודע היטב לגורליות ולמשמעות תקופת המעבר של חילופי נשיאים בבית הלבן מבחינת יחסי המדינות. זו תקופה שמעוררת מצב כוננות בכל בירות העולם, ודווקא בה נחפז ראש הממשלה להודיע פתאום כי הוא מאשר בניית 800 יחידות דיור ביהודה ושומרון.

"מה שהורג אותי", אמר לי בשיחה פרטית בכיר יהודי ותיק ומוערך בקהילה, "זה שמהשיחות שלי עם ידידים ופוליטיקאים בישראל נוצר הרושם שארה"ב לא תמכה בישראל עד לנשיאותו של טראמפ. רק טראמפ גילה את ישראל". לדברי האיש, שעד לא מכבר כיהן בראש ארגון יהודי מרכזי, "כשטראמפ חיזר אחר נשים בניו יורק ועורכי דינו טיפלו בבקשות שלו לפשיטות רגל, ביידן כסנאטור כבר פעל למען ישראל בגבעת הקפיטול, ונהג לטוס לירושלים לפגישות עם ראשי ממשלה ושרים כדי להתעדכן בצרכיה של ישראל".

מי שנכנסו לכוננות לקראת תחילת עידן חדש בבית הלבן הם פרשנים ומומחים ליחסי ישראל־אמריקה. מה שמטריד את מנוחתם הוא עתידו של הסכם הגרעין עם איראן בממשל הצפוי של הנשיא החדש. אי אפשר לזלזל בנושא זה, אבל לעת עתה הוא אינו ממוקם בשלב גבוה בסולם העדיפויות של ביידן. היעד הראשון במעלה של הממשל שבפתח הוא מאבק טוטאלי בקורונה, ובמקביל תוכנית ענק לסיוע לנפגעי הנגיף ויוזמה גורפת לחילוץ המשק האמריקאי מהנזקים העצומים שגרמה המגיפה.

"ביידן שואף להיזכר בהיסטוריה של ארה"ב כמי שהצליח להתעמת ביעילות נגד הנגיף קוביד 19", אמר בשיחה עמו ראש ארגון יהודי שעומד בקשר הדוק עם אנשי ביידן. "הנשיא הנכנס יעשה הכל במטרה להיצרב בתודעה כמי שבכל הנוגע למגיפת הקורונה הוא פעל, התאמץ והשתדל, בניגוד קוטבי לאדישות ולחוסר האונים שגילה קודמו טראמפ. ההערכה בקרב יועציו של ביידן היא שהצלחה שלו במאבק בקורונה תערער את האהדה לטראמפ, שעדיין קיימת בקרב מיליוני אמריקאים".

ג'ו ביידן (צילום: ANGELA WEISS GettyImages)
ג'ו ביידן (צילום: ANGELA WEISS GettyImages)

האיום האיראני

בכירים בקהילה היהודית אינם מתרגשים מהמספר המרשים של יהודים בקבינט של ביידן. הם מתפעלים יותר מאישיותו של הנשיא הנכנס, ובמיוחד ממה שהם מגדירים "אהדתו האמיתית לישראל". אריק יופה, שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית, מכיר את ביידן באופן אישי ועבד מולו בתפקידו כסגן הנשיא. "מה שחשוב לישראל וליהודים הוא שביידן הינו איש מרכז, מתון ואוהב ישראל לפי המסורת הישנה. הוא לעולם לא יפנה את גבו למדינת ישראל". יופה מוסיף כי "בתחום המדיניות הצפויה צריך לזכור שני דברים. בנושא איראן, ביידן מאמין שאסור להניח למשטר האייתוללות להגיע ליכולת של ייצור פצצה גרעינית. בנוגע לישראל, ביידן גורס כי הפתרון לסכסוך טמון בשתי מדינות. קשה לומר היום איך הוא יפעל להגיע להישגים בשני התחומים, במיוחד כאשר הבעיות הפנימיות הרבה יותר דחופות מבחינתו".

בשאלת עתיד הסכם הגרעין עם איראן, יש לזכור כי זהו הסכם שעליו חתומות המעצמות צרפת, בריטניה, גרמניה, רוסיה וסין. ביידן יבקש שיתוף פעולה והסכמה של אותן המדינות בכל הנוגע להצעות וליוזמות לתיקונו. משיחות עם גורמים המקיימים קשרים עם אנשי ביידן, מסתמן כי תעבור לפחות שנה ואולי יותר עד שנושא ההסכם עם איראן יעלה לדיון מעשי. זה לא אומר שהמיועד לתפקיד, שר החוץ אנתוני בלינקן, לא ינסה ולא יבקש לדון בהסכם הגרעין כבר בתחילת כהונתו. ייתכן שלצדו של בלינקן יעמוד המועמד לכהונת ראש ה־CIA וויליאם ברנס, דיפלומט ותיק שכיהן כסגן שר החוץ בממשל ברק אובמה ונמנה עם מנסחי ההסכם עם איראן. "אבל מי שיקבע את העיתוי לדיון פרקטי עם החלטות יהיה הנשיא ביידן", אמר לי סגן ראש משלחת מערבית במרכז האו"ם בניו יורק. להערכתו, "הסוגיה הישראלית־פלסטינית תהיה בממשל ביידן נושא מועדף וקודם להסכם הגרעין עם איראן".

בתוך כך, הדיווחים שלפיהם ראש המוסד יוסי כהן "מכין את הקרקע לממשל ביידן", ושהוא צפוי לרכז את המגעים עם בכירי הממשל החדש בנושא איראן ובכלל, מהווים בשורה מעודדת. כהן מכיר מקרוב רבים מבכירי הממשל החדש שצפויים לעסוק בנושאי חוץ וביטחון. הוא מיודד עם ג'ייק סאליבן, המיועד לתפקיד היועץ לביטחון לאומי, וגם מכיר אישית את בלינקן. לקשריו ההדוקים של ראש המוסד עם בכירי ממשל ביידן יש משמעות שקשה להגזים בה. במיוחד על רקע העובדה שלישראל אין ולא יהיה שגריר במשרה מלאה בוושינגטון. נתניהו שיגר לארה"ב את גלעד ארדן לתפקיד כפול - שגריר ישראל באו"ם ובוושינגטון. האחרון שכיהן בשני התפקידים במקביל היה אבא אבן, שר החוץ והדיפלומט המיתולוגי של ישראל.

מאז שהגיע לארה"ב, שומר ארדן על שתיקה. ידוע שהוא קיים שיחות עם בכירים בסביבתו של ביידן, אך לא ברור אם הוא מעדיף שלא לדבר כי הצליח להכין תשתית של תמיכה בישראל, או שהוא שותק משום שנכשל.

הערה חשובה לסיום. בממשל של נשיא דמוקרטי ורוב דמוקרטי בגבעת הקפיטול, תזכה הקהילה היהודית בארה"ב לנוכחות פוליטית מורגשת ולהשפעה בלתי מבוטלת. לכן רצוי וחשוב שבירושלים הרשמית ישקלו ברצינות לנקוט יוזמות ומאמצים מיוחדים במטרה לשקם את היחסים עם הקהילה ולבנות מחדש הבנות הדדיות ושיתופי פעולה.

[email protected]