בפגיעה באונייה הנמצאת בבעלות ישראלית לא השאירו האיראנים אפילו מקום קטן לעמימות – כולל הפרסומים לאחר מכן באמצעי תקשורת המזוהים עם משטר האייתוללות. פיגוע שתוכנן כפיגוע תודעתי, שבו צריך להיות ברור כי איראן עומדת מאחוריו, כשמטרת הפגיעה באונייה הייתה לסמן לישראל באופן ישיר כי טהרן מסוגלת לפגוע במטרות שלה בים. מהלך כזה מתוכנן כמבצע צבאי לכל דבר ועניין, אבל מה שהופך אותו ליותר מסובך הוא דווקא הרצון לבצע את הפיגוע מבלי שיוביל לנפגעים בקרב אנשי הצוות או להשמדה מוחלטת של האונייה.

בשלב הזה הסתפקו האיראנים בפגיעה באונייה בבעלות של איש עסקים ישראלי, כשברור כי נתיב השיט אינו קשור לישראל ואינו משפיע בשלב הזה על האינטרסים הכלכליים שלה. ועדיין, בעולמות המסרים האלימים בין ישראל ואיראן, מדובר באירוע בעל השלכות שלא ניתן לזלזל בהן. במערכה החשאית המתנהלת בין ישראל ואיראן, לנתיבים הימיים יש חשיבות רבה. ניתן להניח כי בעבר הלא רחוק פעלו כוחות הביטחון הישראליים בים למנוע ולסכל הברחות לסוריה, לבנון ורצועת עזה. מנגד, טוענים האיראנים כי ארה”ב, ישראל וערב הסעודית עומדות מאחורי תקיפות מסתוריות של מכליות נפט איראניות, בעיקר בשנת 2019.

הפיגוע האיראני במפרץ עומאן אינו פעולת נקמה על חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פח’ריזאדה המיוחס לישראל, וגם לא תגובה לתקיפות של חיל האוויר נגד יעדים איראניים. על הפעולות הללו מעוניינת טהרן לנקום באופן קשה הרבה יותר, בצורה כזו שהפגיעה בישראל תהיה מורגשת. הפעולה האיראנית בסוף השבוע אינה אלא חלק מהמערכה שהם מנהלים בניסיון ללחוץ על האמריקאים להסיר את הסנקציות. האיראנים מאותתים כי הם מוכנים לעלות עוד שלב ולגרום לחוסר יציבות בנתיבי השיט.

חיסול מוחסן פאחריזאדה בטהראן (צילום: רשתות חברתיות באיראן)
חיסול מוחסן פאחריזאדה בטהראן (צילום: רשתות חברתיות באיראן)


עד עכשיו, במסגרת העימות, מטרות ישראליות היו מחוץ לתחום. בפיגוע הנוכחי העצימו האיראנים את ההימור שלהם, כשהם עושים זאת תחת בחינה מדוקדקת של היעד ושל אופי הפעולה. נראה שלא במקרה בחרו האיראנים באוניית סוחר שנמצאת אומנם בבעלות של איש עסקים ישראלי, אבל לא נושאת את דגל ישראל, אנשי צוותה אינם ישראלים ונתיב השיט שלה אינו קשור לישראל. עם זאת, במערכת הביטחון אצלנו סבורים כי הנתונים הללו לא הופכים את האירוע לפחות חמור, ומתריעים מפני סחף שאם לא ייעצר עכשיו עלול לפגוע באינטרסים כלכליים ואסטרטגיים גדולים יותר של ישראל.