מחר צאו מהרשע. השתחררו מהשנאה. זה לא קל, אבל אני מקווה שבסוף, כשאתם בקלפי, תצביעו לפי מה שטוב למדינה ולכם, ולא לפי מה שרע לביבי. אף אחד לא מסוגל כנראה להביא תוצאות טובות יותר למדינה מאלה שביבי הביא בשנים האחרונות.

עם זאת, יש בישראל המוני מצביעים שאף שההיגיון מסמן להם שנתניהו הוכיח שהוא המתאים ביותר להוביל את ישראל, לא יצביעו לו. לא מסוגלים. השנאה הלהיטה אותם ושולטת בהם, והם כבר לא יכולים להתגבר על השפעות מסע השיסוי התקשורתי בן 25 השנה, שחינך אותם שנתניהו מוקצה - הרבה לפני כתב האישום (השנוי במחלוקת).

הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)


בעיני רבים מהבוחרים זו שאלה של "איך אני מגדיר את זהותי בעיני הסביבה ובעיני עצמי", ולא חשיבה רצינית ושיקולים רציונליים. האם נתניהו לא עשה טעויות או שגיאות? בוודאי שכן, לצערנו. נתניהו הוא בשר ודם ואין אדם מושלם, אבל מה הטעם להחליף אותו באדם בשר ודם אחר, שגם הוא איננו מושלם? כדי להדיח מנהיג שהצליח ולהמר על אחר צריך סיבה חזקה מאוד להדחה - או נטייה לא אחראית להימורים.

אחרי הבחירות האלה, לפיד למשל עלול להנהיג את ישראל בגלל רוב ברור או דווקא בגלל רוב לא ברור, שיאפשר לנשיא לשחק בתוצאות ולטעון שמצפונו מחייב אותו בלה בלה. אם לפיד היה אומר אחרי הבחירות: "יופי, ביבי ואני זה 50 מנדטים, נקים ממשלה", היינו בתחום ההיגיון. אבל זה בלתי אפשרי, מאימת המצביעים שכל מה שהם רוצים זה את אליפות השנאה לביבי.

את, אתה, תקבעו מחר, וזה הזמן לפנות לכל מצביעה ומצביע, לפנות למוחם ולא לרגשות שלהם ולהציע: תפעילו את הראש, וכדי שבאמת תוכלו להפעיל את הראש, אל תספרו מה תצביעו ואל תגלו מה הצבעתם. שברו את אזיקי העול האופנתי. אם זה הכרחי בסביבה המאיימת שלך, ספר שהצבעת אחרת ממה שהצבעת באמת. זה לא שקר, זו הגנה על הדמוקרטיה, זו הגנה על חירותך להצביע מה שאתה חושב לנכון ולא מה שאולפת והוסללת אליו.

בישראל יש בעצם שלוש אפשרויות בחירה: מצד אחד החרדים שלא רוצים בקיום מדינת ישראל. מצד שני ערבים פלסטינים שלא רוצים בקיום מדינת ישראל, וביניהם 100 מנדטים של ציונים - מש״ס ועד מרצ. כולם יחד היו יכולים לקיים שלטון יציב בראשות מי שנבחר על ידי המפלגה הגדולה ביותר. כרגע זה בנימין נתניהו.

מדוע זה לא קורה? כי השנאה והפילוג השתלטו על המוחות. הצווחה "מה? שאני אשב עם נתניהו?" נהפכה לקריאה המובילה. גידופים, תיעוב, קריעת העם בלהט שאי אפשר כבר לעצור, שנאה ועוד שנאה הביאו אותנו למערכת בחירות שבה יש רבים שזנחו את החשיבה מן הראש, ומפעילים רק את הרגש הבוער בבטן, הרגש שבגללו טיפוס הבוחר הזה אומר: "רק לא נתניהו. הזבל, המושחת, השקרן. אף מילה של ביבי אינה אמת. כן, התחסנתי, בטח שהתחסנתי".