המשחק עוד לא נגמר, אבל השפנים של בנימין נתניהו אוזלים במהירות. אתמול הוא שלף שניים מהם בעיתוי קריטי, אבל נחל מפלה צורבת.

המאמץ "להכשיר" את ישיבת סמוטריץ' ועבאס ביחד נחל כישלון חרוץ, וגם ההצעה הדרמטית לנפתלי בנט להיות "ראשון ברוטציה" לא השיגה את האפקט המצופה.

מעניין מה אמר אתמול נתניהו לעדת לוחכי פנכתו, איך הגיב ליבבת השופרים, שמצווחים כבר שבועות ש"ביבי לא מנהל מגעים עם עבאס" ומה יענה לברדוגו'ז שיקוננו שהם צורחים כבר חודשיים שאי אפשר עם ראש ממשלה שיש לו רק 7 מנדטים.

אבל אל תדאגו לביבי. השופרות ייבשו את הדמעות וימשיכו הלאה. אין להם ברירה. זוהי הפרווה שבה הם מקננים, כרגע אין להם אחרת. בהמשך, אולי ימצאו. בינתיים קרב המאסף נמשך, וחובה להדגיש: התוצאה עוד לא ידועה. אף אחד עוד לא ניצח. יש עוד סיכונים, יש עוד הזדמנויות, נתניהו לא הרים ידיים, כי הוא אף פעם לא מרים ידיים, עד הרגע האחרון, וגם אחריו.

הדבר האחרון שעוד נותר לנתניהו זה לנסות לפנות את מקומו לטובת בכיר ליכוד אחר, ולו לתקופה קצובה. על זה בדיוק דיבר ח"כ ניר ברקת, כפי שנחשף אתמול "במעריב" (ברקת מכחיש בתוקף): ההכרה המבשילה והולכת בקרב בכירי הליכוד (ברקת אינו היחיד) - שכדי להציל את שלטון הליכוד, צריך להזיז את נתניהו.

הבעיה הוגדרה אתמול במדויק על ידי איילת שקד, בהקלטות (המדהימות) שנחשפו על ידי עמית סגל בערוץ 12: "יש לו תאוות שלטון וכוח. הוא ואשתו. זה כמו הרודנים. כמו דיקטטורים, הם לא מוכנים לזוז. לנו אין את זה".

איילת צודקת: להם אין את זה, אבל גם אצל נתניהו זה מתחיל לאזול. המסה הקריטית נצברה. איש אינו מאמין למוצא פיו, אין במערכת כולה פתי שילך איתו לעסקה כלשהי. המנדט שהוטל עליו להרכבת הממשלה מסתיים בחצות, והוא זקוק לנס אמיתי כדי לברוא שפן נוסף שימלא את סאת הסבל שהוא מעביר את המדינה ואותנו. אפילו חסידיו השוטים ביותר מתחילים להפנים שהספינה טובעת. בקרוב הם יקפצו למים.

איילת שקד (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
איילת שקד (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

הקרב עכשיו הוא על המנדט. קשה להאמין שמפלגת הליכוד תמליץ לנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על נפתלי בנט, וגם לא ברור אם זה חוקי: מפלגת הליכוד כבר המליצה. אלה שלא המליצו הם המשותפת וגדעון סער.

הם יכולים עוד להמליץ. אם הייתי יכול לנחש, הרי שיאיר לפיד יקבל את המנדט להרכיב ממשלה בישראל בימים הקרובים. הערת אזהרה: מדובר בניחוש בלבד.

הקלטות איילת שקד חשפו אתמול את החצר האחורית של הדרמה הפוליטית־תנ"כית הניטשת כאן בעת האחרונה. שקד, שהייתה אתמול מזועזעת מעצם חשיפת ההקלטות, לא צריכה להיות מודאגת. היא דוברת אמת.

היא מאשרת את העובדה שהיא "הסמן הימני" בימינה ומעדיפה שותפות עם נתניהו, בעיקר ממניעים אישיים (להגשים את חלום חייה להצטרף לליכוד), אבל היא גם מבהירה שלא תחסום את דרכו של בנט לראשות הממשלה אם ממשלת נתניהו לא תוקם. מדבריה עולה גם כי השניים העקביים ביותר בהתעקשותם לפנות את משפחת נתניהו מבלפור הם גדעון סער ואביגדור ליברמן.

על פי שקד, שני אלה מאמינים באמונה שלמה שנתניהו מסוכן לישראל. ברשותה של שקד, אני מוסיף כאן על דעת עצמי שזה לא רק סער וליברמן. רבים מאוד, גם בליכוד, מכירים מקרוב את הסכנה ההולכת וגוברת שממיטה המשפחה הזו על ישראל.

הטירוף, הפרנויה, הנרקיסיזם, האמונה שטובת המשפחה וטובת המדינה חד המה, וכו' וכו'. שקד תיארה את זה טוב יותר מכפי שעשיתי אני בעשור האחרון. היא דייקה.

ההקלטה הזו בוצעה אתמול. האירוע, ככל שידיעתי מגעת, מזכיר מאוד את ההקלטות של ישראל בכר בידי הרב גיא חבורה ערב הבחירות. גם המקליט הוא, כנראה, מאותו ז'אנר.

ההערכה בסביבת שקד היא כי המקליט הוא רב מכובד ומרכזי מאוד, העומד בראש אחת הישיבות החשובות של הציונות הדתית בישראל. השיחה התקיימה מוקדם יותר באותו היום. למרות פרסום ההקלטה, גם אחרי השידור המשיכה שקד לקבל הצעות מפתות לערוק לליכוד יחד עם עמיחי שיקלי ועידית סילמן.

שקד ירדה אתמול לבונקר עד יעבור זעם. דבריה מהווים ג'ריקן בנזין שמישהו יצק על גחלי התמיד הרושפות בבלפור נגד הצמד בנט־איילת. הסיכויים שרומן הדמים הזה בין בני הזוג נתניהו לצמד מימינה יסתיים בחתונה כלשהי - ירדו אתמול למינימום.

נפתלי בנט עוד לא החליט סופית, אבל הוא כבר מאותת. אתמול הפגין מנהיגות גם בנאומו הפומבי וגם בדבריו בתוך הסיעה. הוא התייצב מול הח"כים וגדע את הספקולציות: מי שלא שלם עם הדרך שלי, מוזמן להגיד את זה עכשיו וניפרד, אמר בנט, כשהוא מביט בעיניו של ח"כ עמיחי שיקלי. מה שנשאר זה להתחיל לסגור את הפרטים.

בנט במתקפה על נתניהו וסמוטריץ'. צילום: ערוץ הכנסת

רעיון יצירתי שעולה לאחרונה במסדרונות גוש השינוי הוא להציג ממשלה בתוך ימים ספורים. ממשלת מעבר. זה הפורמט: היא תורכב רק משבעת ראשי המפלגות: לפיד, בנט, ליברמן, סער, מיכאלי, גנץ והורוביץ. בנט ראש ממשלה לשנתיים, רוטציה עם לפיד. תיקי הליבה יחולקו בין השרים, אך לא סופית.

הכנסת תצביע אמון בממשלה, ובשבועות הבאים יחולקו ויסודרו התיקים בין המפלגות השונות בתנועה. העיקר שהמהלך ינוע, הדימום ייפסק וביש גדא כלשהו יבטח את עצמו בביטוח חיים גבוה ויתחיל לטפס במדרגות לקומה השנייה בבלפור כדי לבשר לגברת שהגיע הזמן לארוז. גילת בנט תגיע לחפיפה בשבוע הבא.