המכתב שבו הודיע כי יתנגד להקמת ממשלת האחדות שמוביל מנהיג מפלגתו נפתלי בנט הכה גלים וטלטל את המערכת הפוליטית. עמיחי שיקלי הפך, כמעט בבת אחת, מאלמוני לחלוטין לאחד השמות המדוברים בישראל, לטוב ולרע. מעטים יודעים את עוצמת התדהמה שחולל מכתבו באחד המקומות היקרים ביותר ללבו, ביהלום שבכתר עשייתו החברתית המרשימה, הלא הוא המכינה הקדם־צבאית תבור, שאותה ייסד לפני כ־11 שנה.

עמיחי שיקלי הפך כמעט בבת אחת מאלמוני לחלוטין לאחד השמות המדוברים בישראל, אך מעטים יודעים את עוצמת התדהמה שחולל באחד המקומות היקרים ביותר ללבו, המכינה הקדם־צבאית תבור, שאותה ייסד לפני כ־11 שנה.

קבוצה של חניכים במכינת תבור, ששיקלי היה עד לפני חודשים ספורים המנהל, המנטור, המורה והמדריך שלהם, החליטו להעלות את רגשותיהם על הנייר ושיגרו לו אתמול מכתב ממעמקי לבם. “התאכזבנו לנוכח התנגדותך להקמת ממשלת אחדות לאחר תקופה כה ארוכה של חוסר יציבות", כתבו חניכיו של שיקלי למדריכם לשעבר.

"כפי שכתבת, מצב של שנתיים ללא ממשלה מתפקדת הוא בלתי נסבל. הממשלה אינה פועלת למען העם, כבר שנתיים אין תקציב מדינה, חבריה עסוקים בוויכוחים פנימיים, בתככים ובמזימות, ומספקים דוגמה אישית לקויה מאוד. זו ממשלה שצריך להחליף כמה שיותר מהר, ועתה ניתנה ההזדמנות; הזדמנות לממשלה של אנשים שהדבר הראשון העומד לנגד עיניהם הוא טובת מדינת ישראל. ממשלה שיכולה לקום, ותעבוד למעננו", הוסיפו החניכים.

מתוך מכתב בוגרי המכינה לשיקלי (צילום: ללא)
מתוך מכתב בוגרי המכינה לשיקלי (צילום: ללא)

בשלב זה של המכתב מגיעים חניכיו של שיקלי לליבת העניין שהפכה את החלטתו שלשום לא לתמוך בממשלה בראשות נפתלי בנט לשנויה כל כך במחלוקת: "מה לך ולאבי מעוז, נציג מפלגת נעם בממשלת הימין, שהבטיח להילחם באג'נדה של "משפחות שונות" ורק השבוע כתב על התנגדותו לגיוס נשים לצה"ל והצורך לסגור את יחידת יוהל"ן? מה לך ולישראל אייכלר, שלא אומר שלום לחה"כ הרב הרפורמי גלעד קריב כי 'אין שלום לרשעים'?"

"עומדת אפשרות לממשלה שבראשה יעמוד ח"כ נפתלי ובעתיד ח"כ יאיר לפיד, איש ישר שסיעתו מורכבת מאנשים אשר מצויים בשירות המדינה שנים רבות, בדיוק כמו חברי כנסת ממפלגת העבודה, מפלגת מרצ ומהשותפות העתידיות הנוספות. איך ייתכן שאת הממשלה הזו אתה מוכן לדחות?".

אביו של אחד החניכים החתומים על המכתב (שמותיהם שמורים במערכת) אמר אתמול ל"מעריב": "מאז שהמכתב של שיקלי התפרסם, החבר'ה במכינה בהלם. יש כאן הרבה ילדים למשפחות של מרכז ושל שמאל, אנחנו במשפחה מצביעים מרצ, שיקלי היה דמות חינוכית למופת, סמל הממלכתיות, ראה בכל ישראל אחים, חברים לנשק, לא החרים אף אחד, חינך לאהבת ישראל. פתאום המכתב הזה שלו מוחק מחצית מהמפה הפוליטית, מחרים את מפלגת העבודה, את מרצ. אנחנו בהלם".

התארגנות החניכים הייתה ספונטנית והפתיעה את הוריהם. לאורך כל המכתב הם מפצירים בשיקלי לחזור לערכים שעליהם חינך אותם. לא להחרים ולא לנדות חלקים מעם ישראל. הם מסבירים לו, בתמימות ילדותית, כי ממשלת הימין שעליה חלם אינה אפשרית בכנסת, וכי הממשלה המתוכננת תכיל את כל חלקי העם ותוכל לרפא את הפצע.

"הליך הקמת ממשלה שכזאת אינו דבר פשוט, אך למען דברים טובים צריך לעבוד קשה ולהתאמץ", כתבו החניכים. "אין ספק שזהו לא המקום הנוח ביותר עבורך, אך המדינה זקוקה לאנשים טובים שיביאו לריפוי. עמיחי, מהשיחות עמך ראינו את הרצון הבוער בך להפוך את המדינה למקום טוב יותר, להשפיע ולתרום בכל הזדמנות, מתוך מקום של ערכים, חזון, עשייה ותחושת שליחות. זו הסיבה שכל כך תמכנו בך בכניסתך לבית המחוקקים, כי ראוי שאנשים כמותך יהיו שם".

את מעמדו כאחד הפעילים החברתיים המרשימים בישראל ביסס ח”כ שיקלי בהקמת המכינה תבור, מהמוסדות המובילים והמרשימים בתחומו. אחוז ניכר מבוגרי המכינה מגיע לקצונה, חלק גדול ממשיכים בפעילות ציבורית, חברתית, מנהיגותית. רבים מהם הם בני ההתיישבות העובדת. המכינה שמה דגש על לימודי ציונות, חברה, ממלכתיות, אהבת האחר. עכשיו שיקלי קוצר את מה שזרע: חניכיו מהמחזור הנוכחי דורשים ממנו ליישם את מה שלימד אותם.