בוקר טוב לך, נפתלי בנט.

אם לא תהיינה הפתעות של הרגע האחרון, ביום ראשון, לאחר השבעתך בכנסת, תיכנס לתפקיד הגדול והחשוב של ראש ממשלת ישראל. זו משולה בעיניי ובעיני רבים לכניסת הכהן הגדול ביום הכיפורים לתוך הפרוכת בקודש הקודשים. עבורנו, וודאי גם עבורך, מדובר באירוע חשוב ואפילו מרגש, אבל אין הרבה זמן להתרגשות. הנסיבות מיוחדות והמלאכה מרובה.

שמתי לב כי לאחרונה סיגלת לעצמך הליכה מהירה וסמכותית, אבל אל תוך לשכת ראש הממשלה אציע לך להיכנס בדחילו ורחימו ועל קצות האצבעות. כניסתך איננה טבעית ומובנת מאליה, ונקלעת לשם מתוקף נסיבות מיוחדות, בתקופה מיוחדת ובמציאות פוליטית סבוכה.

אכן, עליך לראות עצמך כראשון בין שווים, אולם בעיקר כ"קצין תורן" שמייצג קבוצות פוליטיות שחלקן גדולות משלך, ולוודא שבמשמרת שלך יתבצעו גם תיקונים דחופים ומתבקשים בעבודת הממשלה ובאווירה הציבורית, וגם עבודה קשה בניהול המדינה - בכלכלה, בביטחון, בחינוך, בבריאות, בתשתיות ובכלל.

אני מבקש לתת לך מספר עצות חינם, שאני סבור שיש בהן כדי לסייע לך גם להחליק לתוך התפקיד וגם להתקבע בו כהלכה (וזה לא עניין פשוט בכלל, ובמקרה שלך בפרט).

ראשית, תפסיק להצטדק, להסביר, להוכיח ולנמק מדוע עשית זאת ולמה אתה צודק. תתחיל להנהיג, להוביל, לפעול בבטחה, בסמכות ובאחריות. קבל החלטות.

אל תנסה להיות פופולרי, נחמד ומקובל, ואל תתמכר לסקרים. המשימות שלפניך קשות ומורכבות, ולכן עליך להיות אחראי ולבצע בעיקר מהלכים לא פופולריים.

המדינה והציבור משוועים לממלכתיות, להוגנות ולדרך ארץ. היפרד יפה מאנשיו של בנימין נתניהו, הודה להם על שירותם, שאל אותם לתוכניותיהם ובקש מהם שישתפו אותך בהצעות, ברעיונות ובלקחים.

כבר בשבוע הראשון עבור בכל החדרים במסדרון הארוך בלשכה – הכר את העובדים ואת תפקידם, הצג את עצמך ותגיד להם שאתה מעריך אותם ואת עבודתם, ושעכשיו הולכים לעבוד קשה.

קרא אליך את מפכ"ל המשטרה, את היועץ המשפטי לממשלה, את פרקליט המדינה ונשיאת בית המשפט העליון. שמע אותם ותן להם גיבוי, בקש מהם לפעול רק בממלכתיות ומשיקולים מקצועיים, ללא מורא וללא משוא פנים, ותן להם תחושה והבטחה שלא יהיו עוד למרמס וליעד לפגיעה באמון הציבור בהם.

סכם עם יאיר לפיד, בני גנץ, גדעון סער, אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי, ניצן הורוביץ ומנסור עבאס ש"לא שומרים בבטן". סכם עם לפיד על מנגנון יעיל ומהיר ליישוב מחלוקות בעודן קטנות.

בעוד חודש, כשימונו מנכ"לים חדשים למשרדי הממשלה, כנס אותם אצלך, הצג בפניהם את המדיניות שלך ושל הממשלה ורתום אותם לעשייה ולשיתוף פעולה בין־משרדי ולהסרת חסמים. הם "סוכני השינוי" האמיתיים שלך והערובה להצלחת עבודת הממשלה.

תן תשומת לב לשרי הממשלה, הנחה את מנהל לשכתך שאין מצב ששר מחפש אותך ואתה לא חוזר אליו באותו היום. תן להם גיבוי, היפגש איתם לא רק באקראי בכנסת, בקר במשרדיהם ותן להם תחושת שותפות אמיתית.

החזר את הכבוד והיקר לעובדי השירות הציבורי, לדרגי המקצוע במשרדים, למשרתי הציבור שכונו כאן בזלזול "פקידים" ואשר כבודם ומעמדם נרמסו בטענה של "משילות", שמאחוריה כוונה לפגוע ולצמצם את השפעת "שומרי הסף".

את הביקור הראשון שלך קיים במערכת הבריאות: מספר שעות בבית חולים, באחת הקופות, בסניף של מד"א ואולי גם בבית אבות סיעודי או בית חולים לתשושי נפש. בביקור כזה תשדר את חשיבותה של המערכת המופלאה הזאת ותרמוז לאוצר שלא תאפשר לייבש אותה שוב, וגם תוכל להודות לאנשים על עבודתם ההרואית בקורונה ובכלל. עליך להתגבר על היצר ולא להתפתות לעצות שתקבל לערוך ביקור ראשון ביהודה ושומרון. אנחנו יודעים שאתה ימין וחלק מימינה, ואין צורך להוכיח זאת.

מנה לתפקידים הבכירים בלשכתך אנשים מנוסים ומקצועיים. הם הערובה שלך להצלחה. לך לא רק על נאמנות אישית גבוהה, אלא בעיקר על יכולת ייעוץ גבוהה ויכולת ביצוע. כך בראש הסגל ובראש הלשכה, כך במזכירות הצבאית ובמל"ל, כך לגבי מנכ"ל המשרד, יועצי תקשורת ובכלל.

מנה בהקדם ראש ומנכ"ל למטה ההסברה הלאומי, קח אנשי מקצוע ממשרד החוץ או ממערכת הביטחון בהווה או בעבר. מדובר בגוף חשוב, שתפקידו לתאם בין משרדי הממשלה. במקביל, קיים דיון על יעדי ההסברה של ישראל לתקופה הקרובה אל מול קהלי היעד בישראל, בעולם הערבי המתון, בארה"ב ובאירופה. תקף אותן בממשלה, ותוודא שהמערכת פועלת בתיאום ובמקצועיות ובהתאם ליעדים.

תן כבוד לחקלאות ולחקלאים, הם גם מחזיקים את הגבולות, גם חיים בפריפריה הרחוקה, גם שומרים את אדמות המדינה ומעבדים עד למטר האחרון, וגם מספקים לנו את ביטחון המזון. סע לבקר בקיבוצים, תיפגש עם הפלאחים, הנוטעים והרפתנים, קח מגש ותאכל עם החברים בחדר האוכל. שתדע שנתניהו מעולם לא ערך ביקור בקיבוץ. זה חסר להם.

בקש בהקדם שיקשרו אותך עם הנשיא א־סיסי, עם המלך עבדאללה, עם ראשי מדינות המפרץ וגם עם אבו מאזן. תגיד להם שאתה רואה חשיבות בדיאלוג איתם, תציג להם אנשי קשר, תבטיח להיפגש בקרוב, ותבטיח לנהוג ביושר ובכנות גם בהיעדר הסכמה מלאה.

שנה בדחיפות את המדיניות כלפי ארה"ב ויהדות ארה"ב. המפלגה הדמוקרטית איננה אויבת ישראל, וכל יהדות ארה"ב נאהבת ומוערכת ולא רק האורתודוקסית. אתה מכיר את זה מצוין וזה בנפשנו (הנשיא יצחק הרצוג יסייע לך מאוד).

שמור על הכנסת. זאב אלקין זה שם מצוין. בעוד אתה ולפיד מובילים גוש חדש ופחות מנוסה, הרי שנתניהו, סיעתו ושותפיו מנוסים ולא בוחלים בשיטות. הם ינסו למרר לך את החיים ולשבש מהלכי חקיקה.

קבע סדרי עדיפויות לממשלה, קבע יעדים ולוחות זמנים לכל תחום, ותן לזה פומביות. זכור כי ארבע הרגליים שמחזיקות את השולחן שלך הינן: אמינות, שיתוף, שקיפות ויכולת לאתר טעות, להודות בה ולתקן. זו לא בושה.

תן גיבוי למשרד האוצר. עליו לבצע מהלכים קשים וכואבים כדי להחזיר את המשק לשגרה, לסיים את סאגת החל"ת, לבצע הסבות מקצועיות ולמצוא מקורות לצמיחה ולצמצום הגירעון. תן דגש לחשיבות האתגר באמצעות דיונים תקופתיים בראשותך ובאמצעות הקמת קבינט כלכלי־חברתי.

בתיאום עם הנשיא הנכנס הרצוג ועם לפיד הוצא למכירה את "מטוס ראש הממשלה" גם במחיר הפסד. זה שווה. אני יודע שלא תשתמשו בו. את הכסף "תצבע" ליעד מוערך כמו ניצולי שואה, חינוך או סל תרופות.

ראש ממשלה הוא תפקיד מורכב ומסובך, שדורש חלוקת קשב בין הבית הלבן לסניף צפת, בין המשבר עם ירדן להצבעה בוועדת החקיקה, בין הצהרה של נגיד בנק ישראל למשבר במשרד הדתות, בין חומר המודיעין המטריד לבין כנס פוליטי. עליך להחזיק קואליציה שבין ניר אורבך ועידית סילמן ואפילו עמיחי שיקלי לבין העבודה ומרצ, בין עבאס ואלקין. כדי להצליח צריך אוזן קשבת, כתף חמה ויכולת תמרון ושכנוע. אנשיך צריכים להפגין יושרה, תום לב ואמינות ולהציג דוגמה אישית. כן. רמ"טים ודוברים יכולים לקבוע גורל ממשלה – אל תיתן לזה לקרות.

יש לא מעט שטופי מוח במדינה הזאת שבטוחים שיש אולי חיים אחרי המוות, אבל אין חיים אחרי נתניהו. הם בטוחים שהעולם עומד להיחרב עלינו, שאיראן תתקוף אותנו, שחמאס יחסל אותנו ושחורבן הבית השלישי בפתח. כל אלה הם היעד שלך ושל הממשלה. דבר אליהם, תרגיע אותם, תגמול אותם משטיפת המוח שעברו, תן להם תחושת שייכות ובית פוליטי, תקיים קשר עם הח"כים והשרים של הליכוד, קרא לראש האופוזיציה לעדכונים רבים יותר מכפי שדורש החוק.

גניבת הדעת הגדולה ביותר שהתרחשה כאן היא גניבת המותג של "הציונות הדתית" על ידי בצלאל סמוטריץ', אורית סטרוק ואיתמר בן גביר. מה להם ולרוח הרב קוק והרב נריה? עליך לחשוף את הבלוף הזה. יש לי יותר מדי חברים מהציונות הדתית שמתפוצצים מהעניין הזה.

החרדים הם חלק חשוב מהמדינה. גם אם אינם בממשלה, אל תאפשר לאג'נדה כזו או אחרת "לייבש" אותם. הם אזרחי המדינה ואולי השותפים העתידיים שלך לאחר שתחלוף תקופת "מורשת נתניהו". דבר איתם, תיפגש איתם, תקשיב להם ותקצב אותם.

תן לצבא ולרמטכ"ל לעבוד. הם חייבים תוכנית רב־שנתית תקפה ומתוקצבת. תבקר בצה"ל, אבל אל תשב להם על הראש, אתה לא שר הביטחון, ואל תזמין קצינים לפגישות ללא אישור הרמטכ"ל.

טפח את החינוך ואת המכינות הקדם־צבאיות, הם הסיירת הלאומית שלנו. מצא דרך לאגם את בוגרי המכינות לאחר השירות לביצוע והובלת משימות לאומיות בלימודי הוראה, בהתיישבות, בשירות החוץ ועוד. הם הולכים לאיבוד ולא ממוצים.

נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה, סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורודפהו – יותר מזה אנחנו לא צריכים. יהא השם בעזרך ובעזרנו, לך בכוחך זה והוצא את ישראל לדרך חדשה.

(מקנא בך בגלל העוגות של גילת) שבת שלום.

[email protected]