לטור המלא של אלון בן דוד:

פרשת הקצין קטעה השבוע את פסטיבל הניצחון ועלילות הגבורה של צה"ל במבצע שומר החומות. כמו טיפת חומץ שנחתה בתוך כד חלב, היא חשפה באחת שמאחורי המצגות המצוחצחות של בכירי המטכ"ל שוכנת מציאות אפורה של צבא שיש בו איים ענקיים של רשלנות והזנחה, שבמקרה הזה הובילו למוות טרגי ומיותר.

יחידת הענק של דובר צה"ל, שבשנים האחרונות נראית פחות כמערך דוברות ויותר כמשרד להפקות יח"צ לבכירי הצבא, היא שהייתה אמורה לצמצם את הנזק הציבורי מהפרשה. במקום זה, הצטרף דו"צ אל מאמצי ההסתרה, שרק העצימו את האירוע הטרגי והפכו אותו למשבר אמון רחב בין הציבור לצבא. בשבועות האחרונים דיברו איתי עשרות הורים מבוהלים, שבלב כולם קיננה אותה חרדה: האם יכול להיות שיום בהיר אחד יקטפו גם את הילד שלהם וינעלו אותו בתא אפל, שממנו כבר לא יחזור.

אחד הסיוטים של כל ארגוני המודיעין בעולם הוא התרחיש של עובד ממורמר שפתאום מתהפך ומתחיל לחבל בארגון שלו. רוב המועסקים בסוכנויות האיסוף הטכנולוגי הם אנשים מוכשרים ומתוחכמים, שיודעים גם להסוות את הפעילות שלהם. כשמדובר בארגון שיש לו כלים של מעצמה, הרי שלכל עובד כזה יש היכולת לגרום נזק בהיקף של מעצמה – כמו במקרה של אדוארד סנודן. החשש הגדול של כל סוכנות טכנולוגית הוא שיכולת אסטרטגית ייחודית תתגלה פתאום אצל מישהו אחר. וכן, בתחום הסייבר ישראל היא בהחלט מעצמה.

מי שמכיר את עולם ההאקרים יודע שלרוב מדובר באנשים בעלי אישיות מורכבת, ולא פעם גם בעלי חסכים חברתיים. על העכבות החברתיות הם מפצים לא פעם ביצר הרפתקנות ובשאיפה להוכיח מסוגלות לחדור למקומות שאחרים לא חדרו אליהם. לכן בסוכנויות המודיעין האזרחיות פותחו מנגנוני מיון שנועדו לאבחן ולסנן את מי שבאישיות שלו יש פוטנציאל מסוכן. במוסד ובשב"כ פוסלים לא פעם גיוס של האקרים מצטיינים כשמאבחנים שבצד הכישרון שוכנת אישיות בעייתית.

בארגונים האזרחיים לא מסתפקים באבחון הראשוני, אלא הם גם יצרו מנגנוני ניטור ומעקב שנועדו להתריע על כל התנהגות חריגה. בשב"כ לדוגמה נדרשים העובדים לעבור בדיקות פוליגרף, הם חותמים על הסכמה שהטלפון הסלולרי שלהם עשוי להיות תחת האזנה, כל פעילות שהם עושים במחשב חשופה לגורמי אבטחת המידע, וברוב המשרדים גם מותקנות מצלמות מעקב. אלה נועדו גם להרתיע את מי שמשתעשע ברעיונות מסוכנים.

בצבא כלי האבחון והניטור רופפים יותר. את המיון עוברים המתגייסים עוד לפני גיל 18, כשהאישיות של רובם עדיין לא סיימה את תהליכי ההתבגרות והעיצוב. המעקב והפיקוח עליהם במהלך השירות הוא פחות הדוק, ולא תמיד יש הקפדה לחלק את העיסוק בסודות הגדולים ביותר בין כמה אנשים, כך שיידרשו לפחות שני מפתחות להפעלה של כל כלי אסטרטגי.

קברו של קצין המודיעין (צילום: באדיבות וואלה!)
קברו של קצין המודיעין (צילום: באדיבות וואלה!)


אל המפעל העצום של אמ"ן מתגייסים בכל שנה אלפי בני נוער אינטליגנטיים מאוד, אינדיבידואליסטיים ועצמאיים במחשבתם. לא פעם הם מתקשים לקבל את מרות המפקדים שלהם, בעיקר כאשר נדמה להם שהמפקדים פחות חכמים מהם. המפקדים לא תמיד מצליחים לאכוף סמכות ולפקח על החיילים המתוחכמים שנמצאים תחת פיקודם, מה שמוביל לכעס ולמרמור. במקרים חריגים, הכעס הזה מיתרגם לעשייה זדונית.

האם המניע של הקצין היה מרמור על מפקדיו? האם רצה להתבלט מול העמיתים ולהוכיח לעצמו שהוא מסוגל ליותר? למרבה הצער, הוא כבר לא יענה על השאלות האלה, אבל אחד הלקחים המתבקשים מהפרשה הוא הידוק של אמצעי האבחון, הפיקוח והניטור של המשרתים ביחידות הטכנולוגיות. יש הרבה כלים ומבחנים, שהם אינם פוליגרף, שיודעים להצביע בסבירות גבוהה על התנהגות חריגה או משבר אישיותי.
הכישלון של מצ"ח

מהות הנזק שגרם הקצין תישאר עלומה לתמיד. בפעולה מהירה הצליחו בצה"ל להכיל את הנזק ולמנוע ממנו להתפשט. אבל הטיפול התקשורתי בפרשה משך מיד את תשומת לבם של שירותי מודיעין עוינים וגם לא־עוינים ועורר את רצונם לברר מה בדיוק קרה כאן.

צה"ל נמנע עד עכשיו מלפרסם את סיבת המוות, שטרם נקבעה רשמית, אף שהראיות כולן מצביעות על כיוון אחד ושוללות אפשרות של פגיעה בידי אדם אחר. העובדה שעל אף מצבו הנפשי המעורער במעצר, ואף שקיבל טיפול תרופתי, לא הצליחו מפקדי מתקן הכליאה למנוע את מותו – היא כישלון מהדהד של המשטרה הצבאית.

דובר צה"ל, מי שאמור להיות הקמ"ן של הצבא לנושא החברה הישראלית, ולשכך את הנזק הציבורי באירוע – רק תרם להעצמתו. מדיניות ההסתרה הביאה חיש מהר לצמיחת תיאוריות קונספירציה מופרכות על האסיר X המוחזק בצינוק, ולשורת ניחושים פרועים על מעלליו – מסיוע לאיראן ועד קשר לחיסוני הקורונה. טוב עשה הדובר החדש, תא"ל רן כוכב, ששעות לאחר שנכנס לתפקיד הצליח לכפות על המערכת להסיר את רוב איסורי הפרסום ופיזר חלק מענני הקונספירציה.

"אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר", טבע השופט ברנדייס, והצבא נמצא תמיד במתח בין הצורך לחשוף לבין הידיעה שחשיפה מוגזמת לשמש עלולה לגרום לסרטן. כבר שנים רבות, וביתר שאת בעידן הרשתות החברתיות, לא ניתן להסתיר או לטייח מחדל שהסתיים במותו של חייל. אפשר רק לקוות שהדובר החדש ימשיך במדיניות מושכלת יותר, שתשקם את האמון הציבורי בצה"ל, בצד הגנה על ליבת הסוד.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13