מחסור משמעותי במידע, בידע ובניסיון בתחום התפתחות והתנהגות נגיף הקורונה ומשך תוקף החיסונים גורם מטבע הדברים לבוקא ומבולקא במערכת הבריאות, בקהילת המדע, בממשלה, בתקשורת ובציבור. וזה מובן לחלוטין. ישראל הייתה הראשונה שהתחסנה בהיקפים גדולים והראשונה שגילתה שעם הזמן רמת הנוגדנים פוחתת והולכת. כזכור, אנחנו אזרחי ישראל שותפים לניסוי ענק של חברת פייזר, והניסוי - מצליח יותר או פחות. לצד זאת אפשר להעריך, על פי הניסיון והידע המצטבר, כי החיסון מעכב הידבקות ומונע תחלואה קשה (בינתיים).

בשל חוסר המידע והידע נדרשת הממשלה לקבל החלטות על חיסון שלישי ועל שגרת חיים לצד הקורונה: תקופת הבידוד, אופי והיקף הלימודים בספטמבר, מדיניות לגבי נתב"ג, התו הירוק, בתי עסק ותרבות וכך הלאה. אני ממשיך לחשוב שהממשלה הנוכחית מנהלת את המשבר בקור רוח, בדיאלוג ובשיקול דעת בין צורכי הבריאות לבין צורכי המשק, הכלכלה ושגרת החיים.

פה ושם יש תקלות, התלבטויות ועיכובים, אבל ברמת הסביר. הערכת מצב מקצועית רציפה ודיאלוג נכון בין הדרג המקצועי לפוליטי צריכים להבטיח קבלת החלטות נכונות, הסברה, אכיפה והתמודדות ראויה – גם אם בתנאי אי־ודאות.

בסופו של דבר, הבחירה צריכה להיות בין החלופות האפשריות, ואין הרבה. הכל עניין של סיכונים מחושבים לעומת חידלון.

2

לפני למעלה מעשור התעקש יו"ר הכנסת דאז ראובן ריבלין להקים ולחנוך את ערוץ הכנסת (99 בשלט) כדי לקרב בין הציבור לנבחריו וללמד דמוקרטיה ואזרחות טובה את בני הנוער.

השבוע ראינו בערוץ את ח"כ איתמר בן גביר מבזה את הכנסת, קורא ליו"ר הישיבה בשם "מחבל" ומורד בכוח מהדוכן. ראינו את ח"כ צבי האוזר מגיע מאשפוז בבית החולים להצבעה, לאחר שהאופוזיציה סירבה לקזז אותו. וראינו את מופע הבלהות של ח"כ מירי רגב נגד ה"שאוויש אלקין". אגב, רבים שצפו ברגב בערוץ הכנסת היו בטוחים שחוק הלגליזציה בקנאביס כבר עבר, או שמא נטלה חברת הכנסת גז צחוק או חומר אחר.

ואני שואל - האם ריבלין לא מצטער כיום על הקמת הערוץ הזה, שמבזה את הכנסת וחבריה בעיני העם, מלמד אזרחות רעה ונותן דוגמה שלילית לנוער שלנו? בושה.

3

ההגינות והיושרה האישית ותמיכתי בכינונה של ממשלת השינוי, חרף מגבלותיה הרבות, מחייבות אותי לומר שדעתי איננה נוחה מהרחבתה באמצעות תוספת השר אלי אבידר וסגן השר יאיר גולן. במיוחד לאור העובדה שיאיר לפיד, "העובדיה יוסף" של הממשלה הזו, חתום בתודעתנו על רעיון הממשלה הרזה של 18 שרים, ולאור העובדה שמדובר במינויים בלתי נחוצים שנועדו אך ורק ל"חיזוק הברגים" בקואליציה השברירית ולאילוף סוררים בתוכה.

מנגד, יטענו כלפיי כי יש מחיר שצריך לשלם כדי להקים ממשלת שינוי שתתקן ותקדם, וזה נכון. אבל מן הראוי שעל הממשלה הזו תוצב כל העת זכוכית מגדלת, שנצפה ממנה להרבה יותר ממה שהתרגלנו אליו בתחום היושרה, הממלכתיות, ההתייעלות וההתנהלות. מחיר שגיאותיה יהיה גבוה יותר מבחינה ציבורית ופוליטית.

4

כולם שולחים אותנו לאינטרנט ולערוצים הדיגיטליים: הבנקים, חברות הביטוח, רשתות השיווק, הביטוח הלאומי, משרדי הממשלה וכעת גם המשטרה. המגע בין האזרח לנותני השירות מצטמצם, והשבוע נחשפנו לכך בפן השלילי, לאחר שהדוגמנית גל גברעם, שביקשה להגיש תלונה נגד סוכן הדוגמניות שי אביטל, ננזפה על ידי היומנאי על כך ש"נזכרה רק עכשיו", ונשלחה להגיש תלונה באינטרנט.

אומנם השר לביטחון הפנים והמפכ"ל בכבודם ובעצמם התנצלו, הבטיחו לתחקר ולתקן, ואני משוכנע שכך אכן יעשו, אבל כאן ישנו מקרה חריג של פרשייה גדולה שמלווה באור זרקור תקשורתי ענק ובמתלוננת מוכרת וממותגת. אני תוהה מה היה קורה אם המתלוננת לא הייתה "סלב", והחשוד לא היה "מותג־על של הטרדות מיניות".

המשטרה צריכה להדריך את אנשיה לגבי כללי התנהלות מול מתלוננות על הטרדות מיניות, להביא לקורסים גורמי מקצוע ופסיכולוגים שילמדו כיצד לנהוג, כיצד לתמוך וכיצד ללוות ולהגיש סיוע, גם ברישום התלונה ובכלל - כי הגיע הזמן.

5

שוב ושוב, ככל שמשתחררים חומרים ופרוטוקולים, שבים ועולים סרטים, כתבות ותחקירים על "פרשת קו 300" ועל מי שמכונים בתקשורת "גיבורי הפרשה". שום "גיבורים"! ההפך.

רק להזכיר לכם ולבני הדור הצעיר שמדובר בחבורת אנשי שב"כ (מ"ישראל הראשונה" אם תרצו) שרצחו שבוי, וכשהדבר התגלה והאיום ריחף מעל ראשם החליטו לקשור קשר, לתאם עדויות ולהטיל את האשם על תא"ל (דאז) איציק מרדכי (מ"ישראל השנייה" אם תרצו, שהגיע אולי לדעתם ממילא גבוה מדי), במטרה להפליל אותו, אף על פי שהיה חף מכל אשם. וזה כמעט הצליח להם. מרדכי עבר עינוי דין של שנים, נרדף על ידי הפרקליטות והתקשורת בדרישה להדיחו מצה"ל ולהעמידו למשפט.

קשר השתיקה בתוך השב"כ היה עמוק ורוחבי והיו מעורבים בו כל הדרגים, שממש לא היה אכפת להם שקצין בכיר, אמיץ, ערכי הרבה יותר מהם וחף מכל אשם יימק בכלא במשך שנים, תוך הונאת הפרקליטות והציבור. כל זאת עד שאחד מבכירי השב"כ, לאחר שהיה ברור שלא ימונה לתפקיד ראש השירות, אזר אומץ וחשף את הפשע הנורא, את העלילה ואת המעשים הפליליים של חבריו. ואז נזעקו ראשי המדינה עם מיטב עורכי הדין אל הנשיא ודאגו לחנון את הפושעים.

רק בחלוף שנים הסמיכה הממשלה את שר הביטחון דאז יצחק רבין לזמן את מרדכי ולהתנצל בפניו רשמית בעיניים מושפלות. כמובן שלא פורסמה על כך כל הודעה.

לפני שנתיים, בהקרנת סרט על הפרשה, ישבתי ליד היועץ המשפטי לממשלה בתקופת האירוע, יצחק זמיר. שאלתי אותו מדוע איננו מדבר עם מרדכי, ומדוע שלא ילחץ את ידו ויביע צער על עינוי הדין? "אין צורך", ענה לי ביבושת. ובדיוק לשם כך אני פה וכותב את הדברים – כי יש צורך.
לא "גיבורים" הם היו, אלא עבריינים שלקח שנים לשב"כ להתנקות ממעשיהם ומהתרבות הקלוקלת והמסוכנת הזו.

6

אתמול קברנו את חברנו וחברי הטוב רוני דניאל ז״ל. עיתונאי של פעם, ישראלי גאה, קיבוצניק בסנדלים, ציוני שאכפת לו ואדם עם לב ענק. רוני היה לי דמות מופת ומודל לחיקוי. כמוני, הצטרף לקיבוץ לאחר שעלה עם אמו מארץ רחוקה והתאהב בחברה הקיבוצית, בהווי, במרחב הכפרי ובחקלאות, הפך לעיתונאי ולכתב צבאי ואהב מאוד את צה"ל, את המפקדים והלוחמים, את החקלאים ויושבי הספר. כמוהו, אני מתהלך בסנדלים ולא עושה חשבון לאף אחד.

רוני לא היה עיתונאי מדווח מהאו"ם. הוא היה "משוחד" לטובת ישראל ולטובת צה"ל, בלי לוותר על ערכים ונאמנות למקצוע העיתונאות. שרי ביטחון ורמטכ"לים, מפקדים ולוחמים, אנשי מדגה, מספוא ורפתנים, אזרחים בשוק התקווה, בקיבוצים ובסביון, אהבו והעריכו אותו מאוד כשם שראינו כולנו בימים שלאחר מותו.

ככתב צבאי וכדובר צה"ל, תמיד ידעתי שבתוך הפרשנות של רוני ובתובנות שלו מונחת העובדה שהוא, בניגוד לרבים מאיתנו, "היה שם". במלחמה, בשדות הקרב, נושם אבק שריפה, כשחברים נופלים סביבו והוא נאלץ להספיד פקודים בני 20. כתב צבאי שיודע עד כמה נוראית המלחמה הוא כתב טוב יותר, וכזה היה רוני.

אהבתי אותך והערכתי, רוני חבר יקר, נוח בשלום על משכבך.

7

יעקב הלפרין, הבעלים של אופטיקה הלפרין, מציף בימים אלו את המדינה בשלטים "כבד את אביך ואת אמך" ו"מתי בפעם האחרונה צלצלת לומר לאמא ואבא בוקר טוב?". וכשאני עובר ליד שלט כזה, אני מתקשר לאמא. כמוני רבים נוספים.

שאלתי אותו השבוע על מה ולמה, והוא הסביר שזה לזכר אביו, הרב רפאל ז"ל, שהחודש ימלאו עשר שנים לפטירתו. אז תתקשרו לאמא ואבא, זה מוסיף להם חיים. שבת שלום.