1. שנה טובה לך, ראש הממשלה, נפתלי בנט. במישור האישי אין טעם שתבקש שהשנה הבאה תהיה עבורך טובה יותר מקודמתה. כבר הבנת שישראל היא ארץ ההזדמנויות הבלתי אפשריות, כמו שטוען אביגדור ליברמן. מאפס מנדטים לפני שנה וחצי ועם 6 מנדטים כיום, אתה ניצב בראש ממשלת ישראל. ההיה או חלמת חלום?

המציאות הפוליטית ההזויה שאליה נקלענו יצרה ממשלה ייחודית ומיוחדת שמתפקדת כחברת ניהול ועושה זאת בינתיים לא רע. בעיקר מול החלופה.

במישור הלאומי, בקש יחד איתנו שהשנה הבאה תהיה טובה יותר: בבריאות, בכלכלה, בביטחון, בדוגמה האישית של נבחרי הציבור. אנחנו מבקשים שנה נורמלית, שתרחיק סיכונים ושנאת חינם ותקרב עשייה ותקווה.

ואת כל אלה אתה צריך לספק לנו ביחד עם השרים. גם אנחנו נצטרך לתת כתף. בינתיים אתה עושה רושם טוב, מתנהל באחריות ובצניעות, אף על פי שעשית טעויות קטנות פה ושם. רבים בציבור לא מבינים עדיין את חוסר הנורמליות בזה שאתה ראש ממשלה עם 6 מנדטים, ויש רק דרך אחת להסביר להם - בעשייה ובתוצאות.

לך בכוחך זה.

2. שנה טובה גם לך, יאיר לפיד. לא אחת אמרתי לחברים, למפקדים, למנהלים וללקוחות שמי שרוצה להכפיל - שילמד קודם לחלק. ואתה בהחלט חילקת, ואם לא תעשה טעויות משמעותיות, ייתכן שגם תכפיל.

אפרופו טעויות, יש לך הזמן להפיק מהן לקחים: גם החלטתך להיעדר מקבינט הקורונה, גם כמה ענייני ניסוח. ולא רק אלה, רבים זוכרים לך את המותג "18 שרים", והנה אתה מרכיב ממשלה מנופחת בשרים ובסגני שרים; כולם זוכרים איך לגלגת על "ראש הממשלה החליפי", והנה אתה נושא בתואר הזה; וכולם זוכרים את התנגדותך ל"חוק הנורווגי", והנה עשית בו את השימוש הנרחב ביותר בתולדות הכנסת. על כל אלה תוכל לכפר בעשייה טובה, בתוצאות, באמינות, בממלכתיות, בצניעות ובקירוב לבבות. זה אפשרי וחיוני.

את הממשלה הזאת אתה הרכבת, ועליך מוטל עיקר האחריות לתפקודה. אבל תזכור כמונו שבנימין נתניהו בנוכחותו, במעשיו ובמחדליו הוא האדריכל שלה, הקונסטרוקטור והמלט שמחזיק את הלבנים. זה לא מובטח לעד. האסטרטגיה תצטרך להשתנות, גם היעדים, ואולי גם הרכב הממשלה. השנה הטובה תלויה לא מעט בך ובחבריך, יש לכם אמון ואשראי מוגבלים. תממשו.

3. שנה טובה גם לך, שר הביטחון בני גנץ. אין טעם להכחיש ולזכותך ייאמר שאינך עושה זאת: מבע פניך פה ושם ושפת הגוף מסגירים שאתה אכן קצת חמוץ ואולי גם מאוכזב. אני דווקא מבין אותך, וזה מלמד שאתה בן אדם עם לב ונשמה ורגשות.

אתה שר ביטחון היום ורמטכ"ל לשעבר, ייסדת מפלגה שמילאה את החסר, הפיחה תקווה ונסקה ל־35 מנדטים וזה קרה לא מזמן. נכנסת לממשלה עם נתניהו, דרשת טוב וקיווית לטוב, אך זה היה לפני שהבנת פוליטיקה, לפני שלמדת לשרוט ולהישרט. נתניהו עקץ אותך, שיקר לך, השתמש בך כפי שעשה לשאול מופז מפקדך ולעוד רבים וטובים. בסופו של דבר הוא לא אוהב אנשי צבא ורואה בהם איום קבוע.

והנה כעת הבאת 8 מנדטים בניגוד לכל התחזיות, אתה שר ביטחון כמעט באופן טבעי, ומולך בחור עם 6 מנדטים ראש ממשלה, ומחליפו העתידי הוא לפיד ולא אתה, שהיית כפסע מתפקיד זה.

אבל אל תתבלבל. רבים בציבור למדו להוקיר ולהעריך ולהאמין שלא שררה ביקשת כשהצטרפת לנתניהו, אלא להציל את המדינה מידיו, לשמור עליו מקרוב ולא לאפשר לו לבצע את זממו. זה לקח זמן, אבל זה מחלחל.

השבוע נפגשת עם אבו מאזן ותקפו אותך על זה. מישהו התבלבל. אני יודע ששר ביטחון ששולח חיילים אל מותם, חייב להתבונן להוריהם בלבן של העיניים ולהבטיח שאינו מותיר אבן על אבן בחיפוש אחר כל דרך להרחיק עימותים ולקרב הבנות. לכן פגישה עם אבו מאזן איננה רק זכותך, אלא בעיקר חובתך.

אני מקווה שראשי הממשלה יידעו לכבד ולהעריך אותך יותר, להתייעץ יותר, להוקיר ולשתף, לא משום שאתה מאיים עליהם עם נתניהו (קשקוש), אלא בעיקר בשל מה שיש לך לתרום להם, לממשלה ולנו.

4. שנה טובה ומתוקה לכן, תשע שרות בממשלת ישראל ועוד עשר מנכ"ליות במשרדים. כמה טוב שאתן שם, כמה אנחנו שמחים, מתרגשים ומקווים. אני יודע שאיתכן הממשלה תהיה טובה יותר, ההחלטות משובחות יותר והביצועים יהיו מרשימים. הגיע זמן נשים.
 
5. שנת גן עדן לך, שר האוצר ליברמן. אתה עובד קשה, מדבר מעט ובנית לעצמך מבצר. בדרך פירקת את כל האיזונים והבלמים. השנה הבאה היא שלך: שיקום המשק והכלכלה, העברת תקציב, צמצום הגירעון הענק, פיתוח מנועי צמיחה, ניהול נכון של החברות הממשלתיות ועוד.
בניגוד לדרכך, תצטרך להתפשר, להתחשב, להתגמש, לחמול, לחשב מסלול מחדש. אתה הפוליטיקאי הכי ותיק והכי מנוסה בממשלה, וכמעט אין תפקיד בכיר שלא ביצעת. אל תקים ממשלה בתוך ממשלה, תשתלב, שתף פעולה, דבר עם הציבור, תסייר יותר בארץ. זה חיוני להצלחתך ולהצלחתנו.
 
6. לרופאים ולאחיות בבתי החולים, לעובדי הסיעוד, לקופות החולים, לעובדי מד"א ואיחוד הצלה ולכוחות העזר - זו הייתה השנה שבה התנחלתם לנו בלבבות. הפגנתם מסירות, אחריות, אהבה ומקצועיות. הייתם לנו "המלאכים בלבן", טיפלתם, בדקתם חיסונים, קרעתם את עצמכם במשמרות, הזנחתם את המשפחות, נטלתם סיכון להידבקות - את כל אלה אנחנו מעריכים. תודה לכם.
 
7. לחבריי האוחזים במקצוע העיתונאות - ייתכן שהתחושה שלי נובעת מהנוכחות המוגזמת שלי בטוויטר, שהיא מדינה בפני עצמה, אבל שם לפחות נראה לי שהתחרפנתם. אני עוקב בעצב אחר חילופי הדברים ביניכם, העקיצות, הנאצות ולעתים השנאה וסגירת החשבון ותוהה: על מה ולמה? וכי אינכם אלא מתווכי מידע, פרשנים, שדרים, עורכים, עיתונאים ומגישים?

הלא כבר מותר להיות עיתונאי עם אג'נדה חברתית, כלכלית או פוליטית, מותר להביע דעה בפרשנות (לא בידיעה) וחדשות צריך לסקר ולא לייצר. לי זה גורם עצב ותסכול, ואני בטוח שגם לרובכם. עשו מאמץ, זה יעשה לכם ולנו שנה נחמדה ושפויה יותר.
 
8. לחקלאים שמספקים את המשמעות היומית והפרקטית של ארץ זבת חלב ודבש, לכורמים בלכיש, לרפתנים בעוטף עזה, לנוטעים בגבול הלבנון ובגולן, לעובדי הפלחה ברחבי הנגב, לדייגים בעמק בית שאן, למגדלי הביצים במרום ההר ולמגדלי הפרחים בנתיב העשרה ובכל מקום, האמינו לי שרוב הציבור אוהב ומעריך אתכם, מודע למצוקות שלכם, כואב את כאבכם ושמח בהצלחתכם. העמדתם את ישראל בחזית החקלאות העולמית, הוכחתם את יכולתכם באספקת תוצרת כשהשמיים והנמלים נסגרו, והבטחתם לנו את ביטחון המזון.

שנת חלב ודבש לכם.
 
9. למפקדות ומפקדי צה"ל המותקפים ללא צדק בתקשורת, המוצגים כעושקי המדינה ומנופחי שכר על חשבון הבריאות והחינוך, ועל חשבון שכר חיילי החובה. בשם רבים בעם הזה אני מתנצל בפניכם ומאחל לכם שנה טובה ומוצלחת, מלאת עשייה וסיפוק.

אני מכיר אתכם מקרוב, את ההקרבה, את המסירות ואת תחושת השליחות, את המחיר שמשלמות המשפחות באמא או אבא שחסרים ביום ההולדת ובאסיפות הורים, במעברי הדירות מצפון לדרום ואת ביטול החופשה ברגע האחרון. אני מכיר אתכם ומודה על הזכות שניתנה לי להיות לכם לפה במשך שנים.

גילוי נאות, גם לי יש פנסיה תקציבית עבור 20 שנות שירות בקבע בתפקידים עורפיים. אני גאה בשירותי ותרומתי ולא מתנצל על כלום.
רוב ענק בציבור מוקיר ומעריך אתכם, גם בממשלה, בכנסת ובתקשורת. בעיתון כתבו, לצערי, שהמפקד שלכם, הרמטכ"ל אביב כוכבי, הוא "מפקד בינוני". אתם יודעים יותר טוב מכולם שזה ההפך. כתבו שהוא מתפקד כ"ראש ועד". זה נכון, תפקידו הוא להשאיר את כל האיכותיים ביותר בצבא, למרות הפיתויים שיש לכם בשוק הפרטי.

אל תיקחו ללב, תמשיכו לשמור עלינו ושתהיה לכם שנה טובה.
 
10. לקוראים הנאמנים והוותיקים שלי, במשך שנים לא החסרתי מכם אפילו טור אחד, לא חופשה, לא ניתוח, לא חו"ל ולא כלום. מחויבות מלאה ומוחלטת. אני אוהב אתכם, מודה על הקריאה, משיב למיילים ומאחל לכם שנה טובה. וזכרו, לא תמיד צריך להסכים עמי - אני כותב את דעתי ולא את דעתכם. שתהיה לנו בומבה של שנה.
 
11. לאלמה נכדתי האהובה, סבא אבי ועוד הרבה אנשים עושים הרבה מאמצים כדי להשאיר לך מדינה טובה, חזקה, יהודית, דמוקרטית ומשגשגת. זה לא קל ולא פשוט, אבל המחויבות שלנו אלייך ולחברים והחברות שלך בגן גדולה ומוחלטת. שנה טובה לך, לכם ולכולנו.