הימים הקרובים צפויים להיות מתוחים מאוד מבחינה ביטחונית. לאירועים האחרונים יש פוטנציאל להקרין על המתרחש ברצועת עזה. אם בישראל רואים את הפיגוע בגבול עזה שגבה את חייו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי ז"ל ואת הבריחה מכלא גלבוע כרצף של מחדלים, הרי שעבור הפלסטינים מדובר ברצף של אירועים סמליים ובעלי משמעות לאומית.

רצף האירועים עשוי לגרור אחריו הסלמה, שעלולה להתלקח מאירוע נקודתי כגון אירוע חריג בבתי הסוהר או מעצר תחת אש של חברי החוליה הנמלטת. פעילות בג'נין ולילות מעצרים של פעילי טרור בעיר עלולות לגרור אחריהן תגובה כזו או אחרת ביהודה ושומרון, אבל הסבירות הגבוהה ביותר להתחממות היא בגבול הדרומי, שם צפויות הפרות סדר סמוך לגדר, הפרחת בלוני תבערה ואולי אף ירי רקטות שיגובה בידי הפעילים ביו"ש.

דווקא בגזרת יהודה ושומרון, שעמדה באתגרי יציבות גדולים בשנים האחרונות, הסיכוי להסלמה משמעותית אינו נתפס כגבוה במערכת הביטחון. יוצאת מן הכלל היא ג'נין, שבה צפוי צה"ל לפעול גם בימים הקרובים. 

בחודשים האחרונים ג'נין חסרת המשילות הפכה למוקד אלים במיוחד, וכמעט בכל מעצר מבוקשים בעיר או במחנה הפליטים מתפתח ליל קרב עם פעילי הטרור המקומיים.

סביר להניח שבהתאם להיקף הפעילות של צה"ל בניסיון לאתר את המחבלים נראה גם יותר פעילות ועימותים בג'נין. מאידך, בפעמים האחרונות זה נגמר עם מספר הרוגים גבוה שספגו ארגוני הטרור במחנה הפליטים, ומכאן כאמור הדרך להשפעה על רצועת עזה קצרה במיוחד.

כוחות הביטחון בג'נין (צילום: התקשורת הערבית)
כוחות הביטחון בג'נין (צילום: התקשורת הערבית)

במשך שנים ארוכות נחשב שב"ס לבן החורג והמקופח של מערכות הביטחון בישראל. האירועים האחרונים ממחישים, אם לא היה ספק, את המחיר הכבד שמשלמים על התנהלות חובבנית ומינויי בכירים שאינם עומדים בסטנדרטים בסיסיים של ניסיון והתאמה לתפקיד.

להתנהלות שב"ס באירועים שמתרחשים בתחום אחריותו עלולות להיות השפעות על המצב הביטחוני בישראל. לא כשלים נקודתיים הובילו לבריחה מכלא גלבוע, וגם לא הסוהרת שנרדמה על משמרתה במגדל. זוהי רק עוד תקלה אחת בשרשרת של תקלות, מהרמות הנמוכות ועד הגבוהות ביותר בשב"ס.

גם הדרג הפוליטי אינו עושה את עבודתו הנדרשת בשנים האחרונות. חמור מכך: בכירים לשעבר מעלים טענות חמורות המחייבות בדיקה לעומק, בהן מינויים הנובעים משיקולים פוליטיים בעלי הקשר למרכז הליכוד. איני יודע אם טענה זו נכונה, אבל שמעתי אותה בימים האחרונים מארבעה קצינים בכירים לשעבר בארגון. 

כלא גלבוע, ממנו נמלטו האסירים הביטחוניים (צילום: אבשלום ששוני)
כלא גלבוע, ממנו נמלטו האסירים הביטחוניים (צילום: אבשלום ששוני)


ואכן, לראש חטיבת המודיעין מונה, זו פעם שנייה ברציפות, קצין שלא עסק מעולם בתחום, ולדרגות גונדר, המקבילות לדרגת אלוף בצה"ל, מתמנים קצינים שבחלקם ביצעו תפקיד קצר במיוחד של תת־גונדר, בעוד קצינים בכירים בדרגה זו מוצאים עצמם מחוץ לארגון.

גם בכלא גלבוע וגם בכלא שטה הסמוך נרשמו ב־2014 ניסיונות לחפור מנהרות מילוט. לפני כשנה וחצי השלימו בשטה אגף ביטחוני מיוחד בתקציב של עשרות מיליוני שקלים, שכונה "הכספת". האגף עתיר בטכנולוגיות מתקדמות, מערכת מיסוך סלולרי ועוד. 

"קהל היעד" של האגף המיוחד הזה היה הגרעין הקשה של האסירים הביטחוניים – מכלא גלבוע וגם מבתי כלא אחרים. לאחר כניסתה לתפקיד של הנציבה החדשה פוזר האגף החדש, והאסירים חזרו לבתי הכלא המקוריים שלהם, בהם גם זכרייה זביידי.

מאירוע הבריחה עולות תקלות קשות בשב"ס, בכלא, במודיעין, אבל גם בדרג הפוליטי, שכשל בפיקוח ובבקרה על הארגון ועל המדיניות שהוא מנהל. אפשר אולי להעניק הנחה מסוימת לשר לביטחון הפנים עמר בר־לב, שמכהן בתפקידו רק שלושה חודשים, אבל זה לא יסיר ממנו אחריות לבצע ניקוי אורוות יסודי ולהפוך מעכשיו כל אבן בשב"ס.