1. בערב החג, בשעת בין ערביים, כשהרופאים, האחיות והמומחים מושכים במחלקות הקורונה את המשמרת אל תוך החג, הגיעה "הפצצה" מהתדרוך שערך ראש הממשלה לאנשי התקשורת לאחר נאומו בניו יורק. בנט תקף את "המומחים" במערכת הבריאות וטען כי הם "התחילו להזיע" מול השאלות שהפנה אליהם.

וזו הייתה טעות אומללה פעמיים: פעם אחת כשזה נעשה מניו יורק בערב החג, ופעם שנייה כשבמקום לחזק את ידי דרגי המקצוע, לשבח אותם על הצגת עמדתם ללא כחל וסרק ולעודד אותם להמשיך לעשות זאת, עשה ראש הממשלה את ההפך. מבחינה ציבורית, הטעות הזאת משולה ל"מטען צד" על ממשלת השינוי ועל הרוח שהיא צריכה להביא. "מטען צד", משום שהממשלה הזו דווקא החזירה את הסומק ללחיי "הפקידים", הדרג המקצועי במשרדי הממשלה שהוכה, נחבט והושפל בידי ממשלת נתניהו.

אני מניח שבנט ביקש בסך הכל לעשות תרגיל מנהיגות כדי להגדיל את "חגורת השומן" של דמותו הפוליטית. קרי אני אחליט, אני אקבע, אני אנווט, יש כאן ראש ממשלה וכו'. אבל זו לא הדרך. כשם שחובתו של הרמטכ"ל לומר לקבינט ולראש הממשלה את דעתו והמלצתו, והקבינט או ראש הממשלה מקבלים או דוחים אותה, לכך צריך לצפות מכל גורמי המקצוע. אבוי לנו אם לא כך יהיה. ואם ראש הממשלה חושב ש״מומחי הבריאות", "מומחי הביטחון" או "מומחי הכלכלה" משמיעים את עמדתם עם שולי ביטחון רחבים לצורכי הפרוטוקול, ביודעם שמעליהם מישהו ישנה זאת – הוא לעתים צודק, אבל זה חלק מהתפקיד.

את בדידותו של ראש הממשלה לא ניתן לחלוק עם איש, לטוב ולרע. בעניין זה, בעיתוי, במיקום ובדרך – בנט שגה, ולא נמצא לידו מבוגר אחראי שיניא אותו מכוונתו זו. טוב עשה שר הבריאות ניצן הורוביץ שמיהר לאזן ולגבות את אלה שאנחנו חייבים להם כה רבות מחד, ולא חייבים לקבל תמיד את דעתם מאידך.

2. נאומו של בנט באו"ם כוון בעיקר לאוזניים ישראליות, כשם שנהגו כל קודמיו. בסך הכל הנאום היה טוב ושונה ממה שהורגלנו, ללא מופע זיקוקים, גימיקים ושערוריות מסדרון.

בנט היה צריך לומר לטעמי כמה משפטים על האקלים, שהוא העניין השני והחשוב שמעסיק כיום את העולם לצד הקורונה, ועומד להטריד אותו מאוד. הוא יכול היה להתייחס לעניין מהכיוון של ישראל כמעצמת סטארט־אפ שיש ביכולתה לגבש ולהציע פתרונות ייחודיים, תוך שילוב ידיים של קהילות המדע והטכנולוגיה.

אבל מה שאמור להטריד אותנו יותר זו ההתעלמות של בנט מהסוגיה הפלסטינית. להטריד משום שבמעשינו ומחדלינו אנחנו מגלגלים את הבעיה, שהולכת ותופחת ומאיימת מיום ליום, לילדינו ולנכדינו. וזוהי בעיני טמינת ראש בחול, מעילה במחויבות לדורות הבאים והעצמתה של הבעיה ושל מחיר פתרונה בעתיד.

ראש ממשלת ישראל אינו יכול להתייצב מעל הבמה הבינלאומית הגדולה ביותר ולא להתייחס לעניין. הוא יכול היה לתקוף את נאומו של אבו מאזן, להזהיר מפני חמאס, לומר ביושר שהממשלה הנוכחית לא תוכל בשל הרכבה וקווי היסוד שלה לקבל החלטות קשות בעניין הפלסטיני - אבל להתחייב לשמר מרקם חיים, להבטיח שיתוף פעולה בנושאי כלכלה, בריאות, תחבורה, איכות סביבה ועוד. הבעיה הפלסטינית לא הולכת לשום מקום. היא ניבטת אליי מהחלון בקיבוץ כמעט בכל בוקר ומתעצמת משבוע לשבוע.


3. לא פחות מ־13 תגובות על נאום בנט שיגרו נתניהו והליכוד לרשתות החברתיות - רובן היסטריות, גנריות וחמוצות עד אימה. כבר היו כאן אופוזיציות, אבל כדבר הזה לא היה. ראש ממשלת ישראל נואם באו"ם, וראש האופוזיציה, סמל שלטון וראש ממשלה לשעבר, תוקף אותו בחריפות ובביטול.

עיינתי בתגובות, לא מצאתי בהן לא הוד ולא הדר, לא צניעות בסיסית ולא ממלכתיות מינימלית, לא קמצוץ ממורשת בגין ולא את טובתה של ישראל. מצאתי רק צרות עין, נקם, קנטור, חמיצות ושנאה. וכל אלו על התפקיד ש"נלקח" ממנו, על הנאום של בנט, על האנגלית הטובה שלו, על הפשטות, על הנורמליות, על הפמליה המצומצמת ועל היעדר שערוריות במטוס, במלון, בשיירה ובאולם. זה כואב וזה חבל.

נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי)
נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי)

 
4. הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ הודיעו השבוע על סדרת מינויי אלופים חדשים לתפקידים במטה הכללי. את חלקם אני מכיר ואת חלקם פחות, ואני מניח שכולם טובים, מוכשרים וראויים, אבל אני מבקש להפנות זרקור לתופעה הלא ראויה בעיניי שבה אלופים משתחררים לגמלאות לאחר תפקיד אחד. כשמדובר במפקדי זרועות האוויר והים או בראשי אכ"א, העניין עוד סביר, אולם כשמדובר במפקדים ממערכי השדה והמודיעין, זוהי תופעה פסולה שבה רמטכ"לים - משיקולי נוחות או אי־אמון - לא מכבדים את החלטות קודמיהם לקדם קצינים לדרגות אלוף.

בסבב הקרוב יעזבו את צה"ל לאחר תפקיד אלוף אחד בלבד האלופים איציק תורג'מן וליאור כרמלי. קדמו להם רבים וטובים: האלופים מיקי אדלשטיין, רוני נומה, אמיר אבולעפיה, נמרוד שפר, פולי מרדכי, מוטי אלמוז, יוסי ביידץ ועוד. עכשיו תארו לעצמכם כמה עולה לצה"ל להכשיר אלוף, כמה תעלה קצבת הגמלה שלו, ומיד תעלה השאלה - האם באמת אין ביכולתם למלא תפקיד אלוף נוסף או אפילו שניים, גם אם לא יגיעו לבסוף לתפקיד הרמטכ"ל או סגנו?

המודל הנכון בעיניי הוא זה של האלוף אבי מזרחי, שהיה גם מפקד זרוע היבשה, גם ראש אגף הלוגיסטיקה וגם מפקד פיקוד המרכז, או האלוף דן הראל שהיה מפקד פיקוד הדרום, ראש אגף המבצעים, נספח צה"ל בוושינגטון וסגן הרמטכ"ל. מודל שמאפשר לצה"ל לממש את כישוריהם וניסיונם של אלופיו. כל דבר אחר זולת מינוי אלופים לתפקידי רוחב במטכ"ל הוא דבר רע לצה"ל, לניסיון של מפקדיו הבכירים וליכולותיו.


 
5. אף על פי שאני חי ופועל כבר שנים בעיר העברית הראשונה, סוף השבוע שבו ביליתי בתל אביב היה עבורי מעין קפיצה קטנה לחו"ל. תיירים אין, אבל התל אביבים והישראלים ממלאים את החופים, את הטיילת ואת העיר המדהימה והתוססת הזאת. הפתיעו אותי כמויות האנשים בטיילת, במסעדות ובבתי הקפה, התפעלתי מכך שהעירייה "הלאימה" את החופים, החליפה את כל השמשיות עם הפרסומות בשמשיות חינניות, בכיסאות נוח ומיטות שיזוף בתשלום סביר, מניקיון החופים, מהנגישות לנכים, מהחופים לכלבים, ממתקני הכושר, מהמאפרות (אין בדלי סיגריות בחוף) ועוד. בסוף השבוע פגשתי תל אביב שלא הכרתי ושלא הותירה לי ברירה אלא לנעול נעלי ספורט ולהצטרף לכולם להליכת הבוקר. היה כיף.

ואת סוף השבוע הזה עשיתי עם חברים ירושלמים ותיקים שלא הסכימו בקלות לקבל את היתרונות הבולטים של תל אביב ושמרו על "פטריוטיזם ירושלמי". ואני מצטט את דברי השבח שלהם: "ירושלים נקייה מאי־פעם, כולל בשכונות החרדיות והערביות. מגדלים צצים לאורך תוואי הרכבת לצורכי מגורים, תעסוקה והייטק, באופן שיביא להגירת צעירים לעיר לעבודה, מגורים, בילוי ותחבורה נוחה".

 

6. יואב גינאי ראיין אותי לתוכניתו "תחנה בזמן" במלאת 70 שנה לגלי צה"ל. עלו הרבה שאלות והרבה זיכרונות ודילמות, ובסוף הגיעה השאלה "מה יהיה עם גלי צה"ל?". ואני, כמי שפיקד על התחנה במשך שש שנים והתאהב בה, השבתי בקצרה: "גלי צה"ל חייבת לחזור מפיקוד ראש הממשלה לפיקוד ראש אכ"א, לצמצם עיסוק בפוליטיקה וחדשות ולתת ערך מוסף גבוה לצה"ל, לתרבות, לשיח החברתי ולשידור הציבורי".


 
7. נכדתי ומשוש חיי אלמה חגגה שנתיים, ואני כנראה מזדקן יחד איתה. ההכנות ארכו שבוע, קישוטים, פשטידות, עוגות מושקעות, בלוני הליום בגודלי ענק, נרות מעוצבים, והיה גם קונספט ליום ההולדת (בחיי) - פילים – כי אלמה אוהבת פילים. ידעתם שיש קונספט ליום הולדת שנתיים? חורף בריא לכם ושבת שלום.