צהרי יום ו'. לפי תיעוד של ישראלית ששהתה במקום והגיע לידיי, משפחה פלסטינית מוסקת זיתים במטע המשפחתי בכפר סאוויה יחד עם כעשרה יהודים. שני נערים חובשי כיפות בחולצות לבנות מגיעים למטע וצועקים משהו על דגל ישראל שחולל. בהמשך מצלצל אחד מהם לצה"ל ואומר: בואו, יש כאן המון שמאלנים. צה"ל הגיע בדמות סגן, מילואימניק כנראה, שמו עידו, שהסביר שהוא כאן כדי להגן על כולם. תיזהרו עם הילדים, אמר והסתלק.

כעבור רבע שעה מגיע סגן קירח מזוקן ומשלומפר שמציג עצמו כמפקד הגזרה, מלווה בשני חיילים חובשי כיפות. אין לכם רשות להיות כאן, אמר לפלסטינים. היהודים שלפו פלאפונים, צילמו, הקליטו והתקוממו: מה פתאום. המזוקן קרב אל האב ודרש: "תצאו מכאן". היהודים דרשו לדעת למה. המזוקן הסביר שבלילה היה אירוע שבמהלכו פגעו בדגל ישראל. המשפחה, בהרכב של אב מבוגר, שני בניו, כלותיו וכמה מנכדיו הקטנים, לא הבינו כיצד הם קשורים לאירוע. כלומר הם הבינו מצוין, אבל התעקשו על כך שמה שלהם – שלהם, ומה שקרה בלילה לא נוגע אליהם. "יש לכם אישור?", דרש המזוקן. הפלסטינים משחקים את המשחק ותוהים "איזה אישור, זה המטע שלנו". מפקד הגזרה מסנן כמעט בלחש לעבר האב: "בשנה הבאה לא תקבלו ממני היתר לעבוד כאן", ומסתלק.

בינתיים, באותו יום דווח כי בסלפית הסמוכה כ־30 מתנחלים תקפו חקלאים פלסטינים שמסקו עצי זית. ארבעה פלסטינים נפצעו באורח קל בתקרית. לפי הדיווחים, המתנחלים ניפצו מכוניות, ריססו גז פלפל וגנבו זיתים.

זהו אוקטובר שגרתי בגדה המערבית. זה הזמן שבו צרכן התקשורת הישראלי מולעט במה שמצטייר כמו איזה טקס קבוע שבו המתנחלים מנסים למנוע מכפריים פלסטינים למסוק את עצי הזית שלהם, כולל תוספות כמו ניסור עצי זית, עקירה וגניבת עצים. אותם מראות, אותם קולות, אותם צילומי עצים עקורים ומנוסרים, ואותן אסמכתאות מדאורייתא שמצדיקות את הפרעות.

המאבק הנוכחי על זהות המדינה הוא פחות או יותר תיקו מייסר. המגמה בשנים האחרונות הייתה היימנה פוליטית והקצנה דתית. זה קורה גם בצה"ל. בייחוד בצבא אלאור אזריה, שיש לו נוכחות בולטת ובוטה בגדה ובאזורי החיכוך עם הפלסטינים. הקמת הממשלה הנוכחית אותתה על "כאילו התמתנות" של החברה הישראלית, אלא שהאיתותים האלה לא נקלטו עדיין בחלקים מהצבא והמשטרה, ולך דע מה הלך הרוחות בשב"כ.

ב"יש דין" דיווחו כי מתחילת עונת המסיק תועדו 17 אירועי אלימות של מתנחלים הקשורים במסיק, מתוכם שלושה אירועים של תקיפת מוסקים על ידי אזרחים ישראלים, חמישה אירועים של כריתה או שריפה של עצי זית ושבעה מקרים שבהם ישראלים מסקו עצי זית ששייכים לפלסטינים וגנבו את הפרי או מנעו גישה לאדמות. שגרת מסיק.