בשבוע החולף, שהיה רווי עימותים ועתיר בכאסחים קואליציוניים ברמות שונות, רעשי הרקע הרבים כמעט הצליחו למסך את האירוע המשמעותי באמת: ההכנות האחרונות למבחנה הגדול של הקואליציה - אישורו של תקציב המדינה.

לחצו כאן לכל מה שצריך לדעת על הזזת שעון החורף

בעוד שרי הממשלה דנו ארוכות בתכולת השקית שעמה הגיע שר השיכון זאב אלקין לפגישה עם נשיא רוסיה, בני גנץ ומרב מיכאלי התנגשו חזיתית ועיסאווי פריג' סיים את נאומו על כפר קאסם במרפאת הכנסת – חברי הכנסת מן השורה מרותקים מדי יום לדיונים ארוכים בוועדות. אחד מהח"כים נשמע במסדרון הכנסת מציע לחבריו "להקים פורום משפחות חברי הכנסת", כדי להעניק לבנות ובני זוגם ולילדיהם מסגרת של חיזוק בימים הטעונים שלפני התקציב.

והיו מי שהשקיעו באמת ובגדול בתחזוקה הפסיכולוגית של הקואליציה על כל חבריה. שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החוץ יאיר לפיד. השניים, שעם כינון הקואליציה לקחו על עצמם את הטיפול בטיפוחה, מבינים היטב כי ערב אישור התקציב כולם חייבים להיות מטופלים ומרוצים. באירוע חשוב שכזה אין ח"כ בכיר וח"כ זוטר, כל אחד שווה עולם ומלואו. על כן הם נרתמו למשימה הלא פשוטה הזאת והפכו לפסיכולוגים של הקואליציה, כל אחד בדרכו.

יאיר לפיד  (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)


על אף הלו"ז העמוס של שר החוץ, בימים האחרונים הקדיש לפיד זמן בלתי מבוטל לסבב פגישות אישיות ומעמיקות עם כל אחת ואחד מחברי הכנסת החדשים שנכנסו במסגרת החוק הנורווגי. כל "נורווגי" הגיע בתורו ללשכת לפיד, ישב איתו ארוכות ופרש בפני רה"מ החליפי את משנתו, תוכניותיו וציפיותיו מעבודתו הפרלמנטרית. לפיד היה חיובי, ידידותי וקשוב לכולם.

במקביל, לא שכח שר החוץ גם מאלי אבידר, שאחרי תקרית אלעזר שטרן ממשיך לכהן כשר במשרד ראש הממשלה, בתקווה שהפתרון שהובטח לו יימצא בהמשך. לפיד דואג שגם אבידר ירגיש בנוח ולא יחסר לו דבר. באמצע החודש הבא ייצא אבידר לשליחות מדינית מיוחדת להונדורס שבאמריקה המרכזית. כזכור, הונדורס הייתה בין המדינות שפתחו שגרירות בירושלים. במעמד החגיגי הובטח לנשיא הונדורס, חואן אורלנדו ארננדס, כי בקרוב תחנוך ישראל את שגרירותה בבירה טגוסיגלפה, בטקס מיוחד במעמד שר ישראלי.

אלי אבידר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אלי אבידר (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


השר שישתתף באירוע החגיגי יהיה לא אחר מאשר אבידר, שאפרופו התחום הדיפלומטי, סיים בזמנו בהצלחה קורס צוערים במשרד החוץ יחד עם מנכ"ל משרד החוץ הנוכחי, אלון אושפיז, ומאוחר יותר ביצע כמה תפקידים דיפלומטיים לא מבוטלים. היום לפיד דואג שתקופת בין השמשות תהיה משמעותית ומלאת תוכן עבור אבידר ונטולת דאגות מכיוונו עבור הקואליציה. טוב לכולם.

אנשי האופוזיציה, מצדם, מעידים לאחרונה על התעבות עור הפיל אצל ראש הממשלה החליפי. לדברי אלה שניסו ולא הצליחו, "לפגוע ביאיר לפיד בימים אלה זוהי משימה בלתי ניתנת לביצוע. מנסים הרבה, אך עד כה לא נרשמה הצלחה משמעותית".

בין הניסיונות שמטרתם לסכסך בין בכירי הקואליציה, בלט השבוע אירוע ההקלטות של איילת שקד. שקד, הידועה במערכת הפוליטית כמי שמקפידה למיין ולסנן מילים בהופעותיה הפומביות, וכמעט לא דואגת להיות פוליטיקלי קורקט בשיחותיה הפרטיות, נשמעת בהקלטות מזלזלת בראש מפלגת יש עתיד, שותפה הבכיר לממשלה, וטוענת כי לפיד הינו "אדם חכם, אך שטחי ולא בטוח אם תהיה רוטציה".

איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


התקשורת חגגה, שקד התקשרה ללפיד להתנצל ולהתפייס, ולפיד עצמו? מי ששוחח עמו אחרי שידור ההקלטות מצא אדם שכולו רוגע. "נראה שהוא לא ממש הצליח לראות בזה אירוע ולקחת אותו ברצינות. הרי ההקלטה הודלפה מהליכוד וברור לכל למה ובשביל מה. שום דבר מסוג זה לא יזיז את יאיר ולו במילימטר מהדרך שבה הוא הולך. בטח לא הדלפות ילדותיות שכאלה", אמרו.

עד כה עשה לפיד כברת דרך ארוכה ולא קלה אל המטרה הגדולה, ראשות ממשלת ישראל. כדי להגיע למחוז חפצו הוא דואג לכל פרט, מגדול ועד קטון, ומקפיד לא להתבלבל גם אם מנסים לבלבל אותו.

איתור נקודות תורפה

אם עבור לפיד אישור התקציב מהווה משימה חשובה במיוחד, עבור שר האוצר ליברמן זה אירוע ענק ודרמטי מאין כמותו. אחרי שנים רבות במרכז הזירה הפוליטית, הפעם הוא הגיע לשיא האמיתי. שר אוצר דומיננטי, על מלא, ומה שהכי חשוב – אין בנימין נתניהו לא מעליו ולא בסביבה. אין מי שמנסה לכפות, לטרפד יוזמות שלא לרוחו ולגזור קופונים על הישגים שאחרים השיגו.

בשבועות האחרונים ליברמן מתמסר כל כולו למשימה העליונה. אלו שמנסים לקבוע פגישה עם שר האוצר, נתקלים בתשובה סטנדרטית: "אי אפשר. רק אחרי התקציב". אלא אם כן מדובר בחבר כנסת מהקואליציה. זה כבר סיפור אחר. עבורם דלת לשכתו פתוחה תמיד. אם אתה ח"כ מהקואליציה, ויש לך מה להגיד או להעיר לשר האוצר בעניין התקציב, הזמן עבורך יימצא בהחלט, ואף תזכה לכתף תומכת, קפה, תה וסוכריות משובחות תוצרת רוסיה.

אביגדור ליברמן (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
אביגדור ליברמן (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)


ליברמן יודע לאתר נקודות תורפה פוטנציאליות ולטפל בהן בעודן קטנות. בכנסת הנוכחית, מי שעושה עבורו את עבודת השטח הוא ראש סיעת ישראל ביתנו יבגני סובה. בקיץ, כשבועיים אחרי אישור התקציב בממשלה, במהלך ישיבה שגרתית של הסיעה, התריע סובה באוזני ליברמן: "אני מדבר עם אנשים על התקציב ומזהה בעיות, ויש לא מעט כאלה. לכל בעיה יש שם, צריך לטפל בכולם טיפול פרטני".

ליברמן הקשיב וכבר ידע מה לעשות. כשבוע לאחר מכן כינס שר האוצר בלשכתו פגישה עם ראשיהן של סיעות הקואליציה. הדיון ארך כשעתיים ולא היה קל. ליברמן, שרגיל להוביל ולקבוע סדר יום, נאלץ לשמוע ולספוג לא מעט ביקורת. כך, ח"כ רם שפע ממפלגת העבודה התנגד נחרצות לרפורמה בחקלאות, מיכל רוזין ממרצ דיברה נגד העלאת גיל הפרישה לנשים, ועוד. לעתים הגיעו הדוברים לטונים גבוהים, אך בסופה של הפגישה כולם יצאו מרוצים. השר הקשיב, ראשי הסיעות פרקו את שעל לבם וסיכמו להיפגש שוב.

פגישות ההמשך התקיימו חרף העומס של הליכי התקציב. המפגש האחרון, לפי שעה, התרחש ביום שני השבוע. ליברמן פתח בנאום פיוס והרגעה ונשמע כמו פסיכולוג מקצועי: "את כל המחלוקות יש להשאיר בצד. הציבור הישראלי מצפה לבשורות, לא לספינים. תהליכים מדיניים פחות מעניינים את האנשים, מה שחשוב להם אלה הפקקים הבלתי נסבלים בכבישים, יוקר המחיה, יציבות פוליטית וכן הלאה. אנחנו צריכים להיות מבוגר אחראי ולא להתנהג כמו ילדים במגרש משחקים. אם יש לכם בעיות - אני כאן, שומע וקשוב".

יבגני סובה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יבגני סובה (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ואחרי ההכנה המנטלית, תגיע גם האתנחתא: גיבוש שיתקיים היום בגן אירועים במודיעין. הקואליציה לוקחת נשימה ארוכה לפני אישור תקציב המדינה, שהוקדם לשבוע הקרוב. ההליך הוקדם בתבונה, למקרה שהאופוזיציה תצליח להפתיע ולגייס מורד אחד לפחות שיצטרף למורד הרשמי עמיחי שיקלי. הרי אם ההצבעה תסתיים בתיקו 60-60, המשמעות תהיה כישלון באישור התקציב.

הקדמת ההצבעה לתחילת נובמבר שומרת לקואליציה שולי ביטחון של שבועיים, כך שבמידת הצורך יהיה ניתן לתקן עד הדד־ליין שיחול ב־14 בנובמבר. בינתיים, האופוזיציה, שהבטיחה להפגין מול גן האירועים במודיעין, תנסה לטרפד כל חלקה טובה וטובה פחות.